امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جشنواره‌ای برای همه اقوام ایرانی در اسلامشهر

اسلامشهر- ابتکارآنلاین: نخستین جشنواره ملی اقوام و عشایر در اسلامشهر به مناسبت هفته فرهنگی این شهرستان از ۲۷ بهمن آغاز بکار کرده و با بوی نان‌های محلی و طنین موسیقی اقوام ایرانی رنگ و بویی خاص به این دیار جنوب غرب تهران داده‌است.
کد خبر: 7346
زمان انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۵ بعد از ظهر -
44 بازدید

به گزارش خبرنگار ابتکارآنلاین – همزمان با فرارسیدن بعثت نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) جشنواره ملی اقوام و عشایر در شهرستان اسلامشهر آغاز بکار کرد تا تُرک، کرد، لر، ترکمن، عرب، مازنی، گیلک، بلوچ و دیگر اقوام ایرانی در کنار هم رنگین کمان رنگ ها و آداب را تشکل دهند و نمایشگاهی جذاب را برپا کنند.

این جشنواره که تا ۱۲ اسفندماه ادامه خواهد داشت به همت فرمانداری شهرستان اسلامشهر و با مشارکت اداره میراث فرهنگی و گردشگری، شهرداری و شورای اسلامی شهر اسلامشهر، سازمانهای فرهنگی اجتماعی و سیما و منظر شهری، ادارات صمت و فرهنگ و ارشاد اسلامی دایر شده و قرار است پنجم اسفند میزبان مسئولان کشوری باشد.

در این نمایشگاه همانطور که گفته شد نمایندگانی از اقوام ایرانی از جمله ترک، کرد، لر، ترکمن، عرب، مازنی، گیلک، بلوچ گردهم آورده و  سوغات و صنایع دستی، برگزاری بازی های بومی، محلی و عشایر و اجرای جشن و موسیقی های محلی از جمله برنامه های جشنواره ملی اقوام و عشایر است.

یکی از بازدیدکنندگان از این جشنواره به ایرنا گفت: برگزاری این گونه نمایشگاه ها در آشنایی ما با اقوام دیگر بسیار مهم است؛ خیلی از آداب و فرهنگ هایی که اینجا دیدم برای من جذاب بود.

این بانو ادامه داد: بیشتر لباس های محلی که در این نمایشگاه پوشیده شد برای من جذاب است و به نظرم باید بیشتر این گونه نمایشگاه ها برگزار شود.

بازدیدکننده ی دیگری که خود را دانشجو معرفی می کند، هم گفت: پخت غذاهای محلی و حتی نان های مختلف در غرفه های مختلف مرا جذب خودش کرد.

عاطفه زرگری افزود: از بازدید غرفه آثار، غذا و نان های محلی آذری زبانان لذت بردم.

او این را هم گفت: پخش موسقی لزگی و آذربایجان که دیار همیشه قهرمان ایران است هم واقعا لذت بخش و من و دوستانم را برای بازدید از این غرفه تهییج کرد.

محمد دانشجوی معماری، خود را یکی از طرفداران غذا و به قول معروف شکم باز ها معرفی می کند.

وی به ایرنا گفت: مقوله خورد و خوراک و طعم برای من مهم است و به غرفه گیلکی ها و شمالی ها سری زدم و دلی از عزا درآوردم.

به گفته محمد، میرزا قاسمی، کشک بادمجان و هر غذایی که با بادمجان درست می شود که البته پایه غذای مردم خطه شمال است، برای من دلپذیر و خوشایند است.

موسیقی بخش جدایی ناپذیر فرهنگ هر قومی است و این نمایشگاه جایی برای عرضه آن؛ در غرفه های مختلف صدای موسیقی قوم های مختلف از جنوبی ها تا شمالی ها برپاست و علاقمندان زیادی را به خود جذب کرده است؛ البته همه اینها را باید در کنار شب های موسیقی و جشن های محلی این جشنواره گذاشت تا لذت آن چند برابر شود.

سوغاتی و صنایع دستی از گلیم و گپه چشمان هر بیننده ای را خیره و شیرینی و گز هم دهان هر بایدیدکننده ای را آب می اندازد.

متصدی غرفه زنجان به خبرنگار ایرنا گفت: ما بیشتر روی سوغاتی های زنجان از مس تا چاقو که زبانزد خاص و عام است، تمرکز کرده ایم و این محصولات را آورده ایم تا مردم ضمن دیدن، خرید کنند.

غرفه کرمانشاه هم از روغن کرمانشاهی دارد تا انواع کشک و شیره های خوراکی.

خانمی میانسال که با فرزند خود به این جشنواره سری زده، گفت: این غرفه ها فضای خیلی خوبی دارد، یکی دو ساعتی چرخیدیم و ادویه خریداری کردیم.

او افزود: اینکه اینجور جشنواره ها و نمایشگاه ها در اسلامشهر برگزار شود، خوب است و فضای شهرمان را متفاوت می کند.

این جشنواره همه روزه از ساعت ۱۱ تا ۲۲ در خیابان صیاد شیرازی، روبروی فرمانداری اسلامشهر پذیرای علاقمندان و بازدیدکنندگان‌است.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *