امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
آیت‌الله علم‌الهدی:

غدیر یعنی تداوم رهبری امت در خط وحی

مشهد ـ ابتکارآنلاین: آیت‌الله علم‌الهدی گفت: خاصیت غدیر، تداوم خط وحی در رهبری بشر است یعنی با رحلت پیغمبر، وحی منقطع شد اما تداوم وحی در رهبری از بین نرفت.
کد خبر: 366
زمان انتشار: ۲۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۰ بعد از ظهر -
476 بازدید

به گزارش خبرنگار ابتکارآنلاین- آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ظهر جمعه در خطبه‌های امروز نمازجمعه مشهد مقدس که در حرم مطهر رضوی برگزار شد، ضمن تبریک میلاد امام هادی (ع)، اظهار کرد: این‌که مسئله امامت در دوران طفولیت اتفاق می‌افتد، حاکی از یک واقعیت است و آن واقعیت این است که امامت، نه انتصابی و نه انتخابی است بلکه جریانی ساختاری است.

 

وی با بیان این‌که امام را خدا برای امامت و رهبری می‌سازد، ادامه داد: این موضوع، ساختاری بودن امامت برای ما ثابت می‌کند که مسئله غدیر، یک قضیه جریانی بوده و مسئله‌ای تاریخی نیست.

 

امام جمعه مشهد مقدس با تأکید بر این‌که همه تعظیم و تکریم ما در برابر غدیر به‌خاطر جریانی بودن غدیر است، ابراز کرد: در جریان غدیر دو خاصیت وجود دارد، خاصیت اول اینکه جریان غدیر یک دکترین سیاسی را به افکار و اندیشه‌های بشریت ارائه می‌دهد، رهبری که خطا و نسیان نداشته باشد و افضل و اعلم باشد، معصوم باشد و چنین شخصی جامعه را مدیریت کند.

 

وی با بیان این‌که ارائه این دکترین سیاسی در واقع ارائه اندیشه فطری بشر است، گفت: فطرت بشر این است که مطیع و فرمان‌بردار هرکسی نشود، باید مطیع انسانی باشد که این انسان اشتباه ندارد، گناه ندارد و نفسانیاتش بر سرنوشت مردم حاکم نمی‌شود، فطرت بشر چنین رهبری را می‌پذیرد.

 

آیت‌الله علم‌الهدی به دومین خاصیت غدیر اشاره و بیان کرد: دومین خاصیت غدیر، تداوم وحی در رهبری بشر است یعنی با رحلت پیغمبر، وحی منقطع شد اما تداوم وحی در رهبری از بین نرفت در حالی که عده‌ای تصور می‌کردند چون پیغمبر از دنیا رفت و وحی منقطع شد، رهبری و هدایت مردم نیز دست خودشان است و هر کار که می‌خواهند می‌توانند انجام دهند.

 

وی با بیان این‌که بعثت پیغمبر دارای دو ویژگی بود، خاطرنشان کرد: پیغمبر حامل وحی بود، جریان ارتباطی بشر با خدا بود و ویژگی دوم، اداره جامعه به‌صورت حاکمیت الهی بود که پس از رحلت پیغمبر ویژگی اول منقطع شد اما مدیریت و حاکمیت امت باید مبتنی بر وحی ادامه پیدا می‌کرد.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، بزرگ‌ترین شاخصه شیعه در کنار همه مزایای اعتقادی، کلامی و فقهی، باور به تداوم وحی در رهبری امت دانست و تصریح کرد: شیعه معتقد است بعد از پیغمبر، رهبر معصوم باید جامعه را اداره کند و امروز که رهبر معصوم در پس پرده غیبت است، قائل به رهبری حجت امام معصوم هستیم؛ حجت معصوم مثل یک معاون ارتباط مردمی است که در نبود حجت معصوم باید جوابگوی مردم باشد.

 

وی با یادآوری این‌که غدیر به‌عنوان جریان سیاسی و تداوم رهبری وحی برای ما موضوعیت دارد، تأکید کرد: ما غدیر سکولار را قبول نداریم، این‌که عده‌ای بگویند عاشق و دلداده امیرالمؤمنین هستیم و در آن تاریخ تنها جشن بگیریم اما به جریان حکومت و مدیریت با امامت کاری نداریم، غدیر سکولار است که ما آن را قبول نداریم.

 

آیت‌الله علم‌الهدی افزود: مدیریت امروز بشر در جریان امامت شرط توحید است، این‌هایی که می‌خواهند در مسئله ولایت، امامت و غدیر تنها به یک جریان تاریخی متوسل بشوند در حالی که به ولایت، مدیریت و جریان ولایی امروز و نظام ولایی کاری ندارند، تشیع‌شان تشیع مأمون است.

 

وی اضافه کرد: مأمون نیز این‌گونه شیعه بود که می‌خواست به‌عنوان شیعه، شیعیان را تنها متوجه امیرالمؤمنین کند تا شیعیان دیگر دنبال سر امام رضا راه نیفتند و مسئله مدیریت، خلافت و حکومت امام هشتم مطرح نشود.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که معاویه با امیرالمؤمنین دشمن بود چون نمی‌خواست علی مدیر جامعه باشد و رهبر جامعه قرار بگیرد، گفت: آنچه در ولایت و امامت باید روی ان تکیه کنیم، مسئله مدیریت و رهبری خط امامت است که امروز به‌وسیله حجت امام زمان برای آماده شدن جهان و پذیرش حاکمیت و امامت امام معصوم و مظهر خدا روی کره زمین پیاده می‌شود.

(منبع: مهر)

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *