امروز سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
مدیرکل بهزیستی استان کرمان در نشست خبری:

مسائل اقتصادی مسبب آسیب‌های اجتماعی نیست/بالای ۶۰ درصد کودکان کار افاغنه هستند

کرمان – ابتکارآنلاین: مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: با ارزیابی انجام شده متوجه شدیم بالای ۶۰ درصد کودکان کار افاغنه هستند اما ما به همه کودکان کار صرفا به عنوان کودک و فرامرزی نگاه ‌می‌کنیم که نباید آسیب ببینند.
کد خبر: 414
زمان انتشار: ۲۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۲ بعد از ظهر -
439 بازدید

به گزارش خبرنگار ابتکارآنلاین به نقل از ایسنا – علیرضا وحیدزاده امروز شنبه ۲۵ تیرماه در نشست با اصحاب رسانه به مناسبت هفته بهزیستی بیان کرد: در حال حاضر تمرکز ما بر مداخلات سطح یک و دو یعنی آگاهی‌بخشی و درمان است؛ اگر مداخلات سطح یک ضعیف باشد همه منابع و نیروی انسانی بر مداخلات سطح دو متمرکز می‌شود.

 

وی با بیان اینکه مداخلات سطح سه نیز توانمندسازی است افزود: هفته بهزیستی برای دادن آمار و ارقام نیست بلکه برای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی و آگاه‌سازی مردم به خصوص در بحث فرزندآوری و خود مراقبتی است.

 

وحیدزاده با اشاره به هزینه‌های بالای خدمات اجتماعی عنوان کرد: اگر قرار باشد درصد بالایی از مردم تحت حمایت دولت باشند چیزی برای توسعه باقی نخواهد ماند. با دیدن حجم اختلالات متوجه می‌شویم دولت مجبور است بیشتر منابعش را صرف پایداری جامعه کند.

 

وی تأکید کرد: جامعه به‌شدت مطالبه‌گر است و انتظار داریم دولت همه این‌ هزینه‌ها را پرداخت کند در حالی‌که اگر وظایف در آگاهی‌بخشی درست انجام شود شاید نیاز نباشد این هزینه‌ها انجام شود.

 

مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: دنیای امروز پیچیده شده و توقعات انسان‌ها از یکدیگر با زمان قدیم متفاوت است. در حال حاضر یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های والدین فرزندان هستند که ارتباط مؤثر میان‌شان برقرار نمی‌شود و شاهد هستیم گسست نسلی ایجاد شده است.

 

وحیدزاده در رابطه با معتادین متجاهر توضیح داد: نیروی انتظامی با دستور قضایی این افراد را تحویل کمپ بهزیستی می‌دهد و هر فرد دو دور می‌تواند در کمپ درمان شود و دور بعد جرم تلقی می‌شود.

 

وی اظهار کرد: معتادین متجاهر پس از درمان به جامعه باز می‌گردند و پس از آن دیگر مسئولیت بازگشت موفق آن‌ها و پذیرش جامعه بر عهده بهزیستی نیست.

 

وحیدزاده در خصوص کودکان کار تصریح کرد: کودکان کار در خیابان جذب می‌شوند و اگر والدین مؤثر نداشته باشند بهزیستی تا ۱۸ سالگی موظف است این کودکان را نگه‌داری کند و پس از آن که وارد جامعه می‌شوند سایر نهادها باید کمک کنند.

 

مدیرکل بهزیستی استان کرمان اظهار کرد: با ارزیابی انجام شده متوجه شدیم بالای ۶۰ درصد کودکان کار افاغنه هستند اما ما به همه کودکان کار به عنوان کودک و فرامرزی نگاه ‌می‌کنیم که نباید آسیب ببینند.

 

وی تصریح کرد: در حوزه جذب کودکان کار بیش از ۲۰ دستگاه درگیر هستند اما به‌هم متصل نیستند و نگاه‌ها نسبت به یک آسیب مدیریت و هماهنگی نیاز دارد.

 

وحیدزاده تأکید کرد: بحث اقتصادی متغیر مسلط و اولویت‌داری در به وجودآمدن آسیب‌های اجتماعی نیست زیرا در کشور، دوره‌های بسیاری بوده که مردم در فقر یا جنگ زندگی کردند اما شرافت خود را از دست ندادند و جامعه این‌قدر دچار آسیب نشد.

 

این مقام مسئول ادامه داد: در حال حاضر خیلی‌ها هستند که وضعیت مالی مساعدی دارند اما به دلیل توقعات بیش از حد دچار مشکل شده‌اند؛ همچنین سازوکار مداخله اجتماعی خوبی در جامعه وجود ندارد و انسان‌های متخصصی برای این کار تربیت نشده است.

 

مدیرکل بهزیستی استان کرمان در رابطه با موضوع حاشیه‌نشینی توضیح داد: بهزیستی و دستگاه‌هایی مانند دانشگاه علوم پزشکی این بحث را انسانی دانسته و در حال حاضر نیز بسیاری از افراد تحت پوشش ما از حاشیه هستند و تا حد توان کمک می‌کنیم.

 

وی اضافه کرد: همچنین اورژانس‌های اجتماعی سطح سه منطقه را کاملا پایش کرده و تحت پوشش قرار داده و در زمان مشکلات مداخله می‌کند اما گاهی مداخلات اجتماعی به‌ خصوص در حاشیه‌ شهر هزینه‌های بالایی دارد.

 

وحیدزاده در رابطه با جایگاه این سازمان در سطح کشور گفت: بهزیستی کرمان همواره جزء دستگاه‌های برتر در موارد متعدد بوده است و سهم قابل توجهی از بودجه کشوری نصیب آن شده است.

 

وی در رابطه با میزان ایجاد اشتغال بهزیستی عنوان کرد: کار بهزیستی ایجاد اشتغال و توزیع پول نیست اما گاهی مشاهده می‌شود با هزینه کوچکی کاری برای کسی راه‌اندازی شود بهزیستی کمک می‌کند ضمن اینکه کمک بهزیستی به همکاری مددجو بستگی دارد.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *