امروز یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
وزیر دفاع ترکیه:

روسیه گفته است که با حمله به بندر «اودسا» ارتباطی ندارد

وزیر دفاع ترکیه در سخنانی اعلام کرد: روسیه گفته است که با موضوع حمله به بندر «اودسا» ارتباطی ندارد.
کد خبر: 733
زمان انتشار: ۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۹ بعد از ظهر -
440 بازدید

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، «خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه امروز شنبه در سخنانی اعلام کرد که روسیه عدم ارتباط این کشور با حمله به بندر اودسا را به اطلاع آنکارا رسانده است.

 

وزیر دفاع ترکیه در این خصوص گفت: در تماسی که با روس‌ ها داشتیم، آنها به ما اعلام کردند که هیچ ارتباطی با این حملات نداشته و در حال بررسی این موضوع با دقت و با جزئیات آن هستند.

 

«خلوصی آکار» در این باره اضافه کرد: رخ‌داد این حملات بعد از توافقات روز گذشته، ما را به طور جدی نگران کرده است.

 

ساعاتی پس از توافق دیروز اوکراین و روسیه برای صادرات امن غلات از بنادر اوکراین، یکی از نمایندگان پارلمان اوکراین مدعی شد که ارتش روسیه بامداد امروز بندر «اودسا» را با حمله موشکی هدف قرار داده است!

 

روسیه و اوکراین پس از چند هفته مذاکره در نهایت روز جمعه در شهر استانبول ترکیه با میانجیگری نماینده سازمان ملل و دولت ترکیه توافق کردند تا صادرات غلات از بندرهای اوکراین و دریای سیاه از سر گرفته شود.

 

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل دیروز در مراسم امضای توافقنامه چهارجانبه صادرات غلات اوکراین در استانبول گفت: این توافق روزنه امید و توافقی برای جهان محسوب می شود. توافقنامه انتقال غلات روزنه امیدی است و لذا از همه طرف های مذاکره در استانبول قدردانی می کنم. یک مرکز هماهنگی مشترک برای نظارت بر صادرات غلات از بنادر اوکراین ایجاد خواهد شد. عرضه غلات و محصولات به بازارهای جهانی به غلبه بر کمبود جهانی غذا کمک می کند. مرکز هماهنگی چهارجانبه در استانبول حداکثر تا ۲ هفته دیگر شروع به کار می کند. توافق امروز به مدت ۳ ماه با امکان تمدید اعتبار دارد. از ابتدای جنگ، تماس های متعددی برای رسیدن به توافقات داشته ایم و امروز باید آنها به طور کامل اجرا شود. امروز در دریای سیاه پرتو امیدی وجود دارد که جهان بیش از هر زمان دیگری به آن نیازمند است.

 

در ادامه این مراسم، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در سخنانی گفت: با متن مورد توافق (توافقنامه انتقال غلات)، به جلوگیری از خطر گرسنگی که در انتظار میلیاردها نفر در جهان است کمک خواهیم کرد. در خصوص کلیه فرآیندها از جمله خروج و حرکت ایمن کشتی ها تا رسیدن آنها به بندر مقصد توافق حاصل شد. اجرا و نظارت بر این طرح فوق العاده مهم، توسط مرکز هماهنگی مشترکی که در استانبول ایجاد می شود، انجام خواهد شد. با تردد کشتی ها که در روزهای آینده آغاز خواهد شد، مسیر جدیدی از دریای سیاه به بسیاری از کشورهای جهان باز خواهیم کرد. امیدوارم این گام مشترکی که در استانبول با حضور طرف های روسی و اوکراینی برمی داریم نقطه عطف جدیدی باشد که امیدها به ایجاد صلح را زنده کند.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *