امروز جمعه ۲۴ فروردین ۱۴۰۳

آب وارد تالاب بندعلیخان ورامین شد

ورامین- ابتکارآنلاین: رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ورامین گفت:در پی بارش نزولات جوی چند روز گذشته در مناطق مختلف استان تهران، پس از مدت‌ها آب وارد تالاب فصلی بندعلیخان شد.
کد خبر: 1064
زمان انتشار: ۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۷ قبل از ظهر -
533 بازدید

به گزارش خبرنگار ابتکارآنلاین – محمد فریدی اظهار داشت: پس از بارش نزولات جوی روزهای گذشته، حجم زیادی آب از طریق رودخانه موسوم به شور و شیرین که محل عبور آب‌های سطحی تهران است، به سمت اراضی جنوبی دشت و تالاب فصلی بندعلیخان روانه شد.

وی اظهار داشت:  این برای نخستین بار طی سال‌های اخیر است که در مردادماه، آب به سمت تالاب فصلی بندعلیخان روانه شده و با توجه به پیش بینی‌های صورت گرفته مبنی بر ادامه بارش‌ها، انتظار می‌رود که روند ورود آب به این پدیده مهم زیست‌محیطی ادامه داشته باشد.

وی گفت: با وجود آن که این حجم از آب نمی‌تواند موجب آبگیری کامل تالاب شود ولی همین میزان نیز بخش‌های از بندعلیخان را آب‌دار کرده است که این مهم نقش مهمی در ادامه حیات آن که نقش مهمی در اکوسیستم و محیط زیست منطقه ایفا می‌کند، دارد.

فریدی افزود: همه ساله از اوسط فصل پاییز، پرندگان مهاجری از جمله مرغابی سرسبز، خوتکا، اگرت، حواصیل و پرندگان غازنما مانند آنقوت، تنجه و شمار اندکی فلامینگو، درنا و قو به منظور زمستان‌گذرانی، تالاب فصلی بندعلیخان که در جنوب ورامین قرار دارد و از آب و هوایی معتدل با پوشش مناسب گیاهی برخوردار است انتخاب می‌کنند.

وی افزود:طی سال‌های گذشته ۹۸ گونه پرنده در تالاب بندعلیخان شناسایی شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ورامین تأکید کرد: حضور پرندگان مهاجر، نقش مهمی در حاصلخیزی خاک منطقه و احیاء مراتع دارد.

مراتع و تالاب فصلی بندعلیخان با مساحت ۱۹۶ هزار هکتار بین سه استان تهران، قم و سمنان واقع شده است.

ورامین با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری جنوب‌شرق تهران واقع شده است.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *