امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

سوگواری محرم در دماوند با حفظ سلامت مردم

دماوند – ابتکارآنلاین: ماه محرم آمد و تمامی نقاط شهرستان دماوند سیاه پوش شد، اما رعایت دستورالعمل های بهداشتی در عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) با حفظ سلامت مردم در اولویت است.
کد خبر: 1106
زمان انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۹ قبل از ظهر -
447 بازدید

به گزارش خبرنگار ابتکارآنلاین – محرم که می‌شود حال عجیبی به عاشقان اهل بیت دست می‌دهد. خواهی نخواهی دلت پر می‌کشد برای تکایا و حسینیه ها؛ همصدا با دیگران زمزمه یا حسین(ع) سر دهی و هم‌پای آنان در کوچه پس کوچه های شهر در مراسم عزاداری شرکت کنی.

 

چندسالی است که حال و هوای محرم حال و هوای دیگری است. با شیوع بیماری کرونا در کشور از سال ۹۸تاکنون همه چیز شکل دیگری به خود گرفته و محرم نیز با تمامی آیین ها و آداب و رسوم‌هایش، تغییر یافته‌است.

 

مردم شهیدپرور و ولایتمدار شهرستان دماوند که نام و آوازه آنان در ارادت به اهل بیت(ع) و امام حسین(ع) زبانزد است، در این سالها از برگزاری مراسم عزادارای دست برنداشته و براساس شیوه نامه‌های بهداشتی، آیین‌های عزادارای را برگزار می کنند.

 

مجالس عزاداری ماه محرم طبق دستورالعمل‌های بهداشتی

 

حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا نورمحمدی، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان دماوند با بیان اینکه ماه محرم فرصت مناسبی برای پاسخگویی به شبهات در خصوص امام حسین(ع)، ماه محرم و عزاداری برای ایشان است تا جوانان آگاه و روشن شوند، اظهار داشت: شور حسینی باید با شعور حسینی توام باشد تا ماندگار شود.

 

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: باعث افتخار است که امروز محب سیدالشهدا(ع) هستیم و این سرمایه بزرگی برای هیئت های مذهبی است که مقدمات عزاداری برای ایشان را فراهم می‌کنند.

 

وی با بیان اینکه با توجه به شدت گرفتن مجدد کرونا رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مورد انتظار عزاداران و مسئولان هیئت های مذهبی است، افزود: باید تلاش کنیم مجالس عزاداری طبق دستورالعمل‌های بهداشتی و ترجیحا در فضای باز برگزار شوند و مانند سال گذشته در پیشگاه اهل بیت(ع) روسفید باشیم.

 

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان دماوند با اشاره به اینکه ۳۵۰ هیئت مذهبی فعال در شهرستان دماوند فعالیت می کنند، تصریح کرد: از این تعداد، ۱۵۰هیئت مذهبی دارای مجوز از اداره تبلیغات اسلامی شهرستان دماوند هستند.

 

حجت الاسلام نورمحمدی گفت: ۱۴۰مداح نیز در شهرستان دماوند ساماندهی شده‌اند تا برنامه های خوبی در این ایام برای عزارادان برگزار شود؛ ارائه آموزش‌های مداحی با سرفصل‎های متنوع عمومی و تخصصی، شامل آداب دعاخوانی، مقتل‌شناسی، ادبیات فارسی، ‌شیوه روضه‌خوانی، ‌اخلاق مداحی و… نیز برای آنان صورت گرفته است.

 

توصیه‌های ترافیکی پلیس‌راهور دماوند به‌مناسبت فرا رسیدن ماه محرم

 

سرگرد اسماعیل براری، رئیس پلیس راهور شهرستان دماوند نیز ضمن تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم به خانواده‌های عزیز توصیه کرد در هنگام حضور در مراسم عزاداری مواظب کودکان خردسال خود باشند و از ورود ناگهانی آنها به سطح سواره جلوگیری کنند.

 

وی ادامه داد: از رانندگان عزیز درخواست داریم نسبت به رعایت بیشتر مقررات راهنمایی و رانندگی از جمله عدم استفاده از تلفن همراه، رعایت سرعت مجاز و …برای جلوگیری از تصادفات و آسیب رساندن به سلامتی خود و دیگر عزاداران عزیز توجه بیشتری داشته باشند.

 

رئیس پلیس راهور شهرستان دماوند بیان داشت: همچنین رانندگان عزیز از سلامتی فنی وسایل نقلیه خود از جمله ترمز و چراغ اطمینان حاصل نمایند؛ با توجه به اینکه اغلب عزاداران لباس تیره دارند لازم است هنگام عبور از عرض معابر احتیاط بیشتری داشته باشند.

 

افتتاح نمایشگاه شمیم حسینی در شهرستان دماوند

 

به گزارش روابط عمومی فرمانداری دماوند، نمایشگاه شمیم حسینی جمعی از مسئولان در محل اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دماوند افتتاح و آغاز به کار کرد. گفتنی است در این نمایشگاه عرضه محصولات فرهنگی، پرچم، کتیبه، اقلام و لوازم مورد نیاز هیئت های مذهبی با پنجاه درصد تخفیف عرضه خواهد شد.

 

در نمایشگاه شمیم حسینی اقلام مواد غذایی ویژه هیئت های مذهبی و عموم مردم با همراه با  تخفیف ارائه خواهد شد؛ در این نمایشگاه تسهیلاتی نیز جهت کمک به هیئت ها، مساجد و حسینیه ها با تاییدیه اداره تبلیغات اسلامی در نظر گرفته شده است

 

لازم به ذکر است این نمایشگاه تا پایان این هفته در محل اداره اوقاف شهرستان دماوند، فعال خواهد بود.

 

مراسمات عزاداری ماه محرم با رعایت دستور العمل های بهداشتی برگزار شود

 

رضا طاهرخانی، فرماندار این شهرستان با تاکید به برگزاری باشکوه مراسمات سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) نسبت به سال گذشته، گفت: مراسم عزاداری ماه محرم در سال جاری باید به همت هیأت‌های مذهبی باشکوه تر از سال گذشته و با رعایت کامل مسائل بهداشتی برگزار شود.

 

وی ادامه داد: در برگزاری مراسم سوگواری باید تمهیداتی اندیشیده شود تا حتی المقدور این مراسم ها در فضای باز برگزار گردد و در این راستا همه مجموعه های ورزشی و آموزشی شهرستان در اختیار هیأت‌ها است تا در فضای باز عزاداری انجام شود.

 

فرماندار شهرستان دماوند افزود: مدارس شهرستان دماوند این آمادگی را دارند تا نسبت به اختصاص حیاط مدرسه به هیئت های مذهبی اقدام کنند و همچنین فضاهای ورزشی نیز در اختیار هیات‌ها قرار می‌گیرند و باید شور و حال حسینی در سطح دماوند بسیار چشمگیر باشد.

 

طاهر خانی با اشاره به لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی در مراسم عزاداری گفت: همه افرادی که در این مراسمات حضور می یابند، حتما ماسک بزنند و نکات بهداشتی را مدنظر قرار دهند.

 

فرماندار شهرستان دماوند در پایان با بیان اینکه با بسترسازی مناسب، زمینه‌ حضور و فعالیت گسترده شهروندان در برنامه‌های مذهبی فراهم شده است، خاطرنشان کرد: در رابطه با برقراری نظم و امنیت مراسم های عزاداری نیز نیروی انتظامی و پلیس راهور مثل همیشه در کنار مردم هستند تا مقدمات برگزاری آرام مراسمات را فراهم کنند.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *