امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

نصب دستگاه کنتور حجمی بر روی چاه‌های آب مجاز شهرستان های استان تهران

ری – ابتکارآنلاین: در راستای مدیریت منابع آب و کنترل میزان بهره برداری از چاه های پروانه دار و کمک به تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی ،۲۲ دستگاه کنتور حجمی بر روی چاه‌های آب مجاز شهرستان های استان تهران نصب شد.
کد خبر: 1110
زمان انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۶ بعد از ظهر -
450 بازدید

به گزارش خبرنگار ابتکارآنلاین – کنتورهای هوشمند عملکردی چندگانه دارند به گونه‌ای که با جلوگیری از اضافه برداشت آب از چاه‌ها به ویژه در بخش کشاورزی، کشاورز به رعایت الگوی کشت و مصرف بهینه آب در هر منطقه ترغیب می‌شود، این کنتورها با دادن اطلاعات لحظه‌ای به کشاورز در مورد حجم آب مصرف شده و میزان آب باقی‌مانده نسبت به حجم تخصیص داده شده، امکان برنامه‌ریزی و استفاده بهینه از منابع آب زیرزمینی را برای کشاورزان فراهم می‌کنند.

ازین رو  شرکت آب منطقه ای استان تهران طی روز های اخیر ۱۰ دستگاه کنتور حجمی و هوشمند بر روی چاه های آب مجاز با مصارف، صنعت، خدمات، کشاورزی و خانگی نصب کرده که گام مهمی در جهت مدیریت مصرف بر منابع آب زیرزمینی است.

نصب هفت دستگاه کنتور حجمی در ورامین

مدیر امور منابع آب شهرستان های ورامین، قرچک و پیشوا از نصب هفت دستگاه کنتور هوشمند بر روی چاه های مجاز در حوزه عملکرد این امور طی یک هفته خبر داد و گفت:به منظور جلوگیری از اضافه برداشت و کنترل بهره برداری از چاه های مجاز، ضروری است که تمامی این چاه ها به کنتور هوشمند حجمی مجهز گردند.

بنا بر گزارش شرکت آب منطقه ای استان تهران، محمد داودی افزود:در همین راستا با پیگیری های صورت گرفته توسط کارشناسان این امورطی یک هفته، هفت دستگاه کنتور هوشمند حجمی بر روی چاه های دارای پروانه بهره برداری با مصرف کشاورزی نصب گردید تا کنترل بهره برداری از آن ها با دقت بیشتری صورت پذیرد.

نصب ۱۲ دستگاه کنتور حجمی هوشمند بر روی چاه های مجاز پردیس

سرپرست امور منابع آب تهران و پردیس نیز با اشاره به نصب ۱۲ دستگاه کنتور حجمی هوشمند بر روی چاه های مجاز، افزود: اجرای قانون احیاء و تعادل بخشی آب های زیر زمینی و مدیریت میزان مصرف آب از چاه های مجاز، از اهداف اصلی نصب کنتور هوشمند بر روی این چاه ها است.

وحید مرادی نسب با تاکید بر ارتباط خوب و همکاری تنگاتنگ با دستگاه قضایی برای برخورد با متخلفان و متجاوزان به منابع آب سطحی و زیرزمینی خاطر نشان کرد: امور منابع آب تهران و پردیس بر اساس قانون با هرگونه تخلف در زمینه آب های سطحی و زیر زمینی با اهتمام جدی برخورد قانونی می کند.

سه دستگاه کنتور حجمی بر روی چاه های مجاز اسلامشهر نصب شد

مدیر امور منابع آب اسلامشهر گفت:در راستای اجرای قانون احیاء و تعادل بخشی آب های زیر زمینی و مدیریت میزان برداشت از چاه های مجاز این شهرستان، سه دستگاه کنتور حجمی و هوشمند بر روی چاه های دارای پروانه بهره برداری نصب شد.

عبدالکریم خلجی افزود:کاهش میزان مصرف آب، کاهش هدر رفت آب و تغییر الگوی کشت از اهداف اجرای طرح نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه های دارای پروانه بهره برداری است که در راستای طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب در منطقه صورت گرفته است.

مدیر امور منابع آب اسلامشهر همچنین از تقلیل منصوبات یک حلقه چاه و جلوگیری از اضافه برداشت از این چاه خبر داد و گفت: با تلاش گروه گشت و بازرسی این امور، به منظور جلوگیری از بهره برداری های غیر قانونی از منابع آب‌های زیر زمینی، تقلیل منصوبات یک حلقه چاه مجاز از ۳ اینچ به ۲ اینچ در محدوده عملکرد این امور انجام شد که طی این اقدام، در مصرف سالانه ۳۱ هزار و ۳۰۰متر مکعب آب صرفه جویی شد.

تداوم انسداد چاه های غیر مجاز در استان تهران

سرپرست امور منابع آب تهران و پردیس گفت: در جهت اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی و صیانت از منابع آبی طی یک هفته، با انسداد چهار حلقه چاه غیر مجاز از خروج بیش از ۳۹ هزار متر مکعب آب در سال از سفره های زیرزمینی در تهران جلوگیری شد.

وحید مرادی نسب اظهار داشت: با تلاش کارشناسان واحد حقوقی، بازرسی و نظارت و با اخذ دستور قضایی طی یک هفته کاری،  چهار حلقه چاه غیرمجاز در محدوده عملکرد این امور در تهران و پردیس در مجموع با دبی ۲  لیتر بر ثانیه و عمق کلی  ۸۲  متر،   پر و مسدود شد.

وی افزود: با این اقدام از تخلیه سالانه ۳۹ هزار و ۶۰۰ متر مکعب آب از سفره های زیرزمینی جلوگیری شد.

 

شناسایی ۲۰ چاه غیر مجاز در پردیس

مرادی نسب با بیان اینکه طی این مدت در بخش آب های سطحی ۱۰ مورد شناسایی و بررسی تصرفات غیرمجاز رودخانه ها انجام شد، تصریح کرد: در بخش آب های زیرزمینی ۱۳ مورد چاه غیرمجاز شناسایی و اخطاریه آن نیز صادر گردید.

سرپرست امور منابع آب تهران و پردیس با تاکید بر ارتباط خوب و همکاری تنگاتنگ با دستگاه قضایی برای برخورد با متخلفان و متجاوزان به منابع آب های سطحی و زیرزمینی گفت: برداشت های بی رویه از منابع آب سبب افت سطح آب های زیرزمینی شده است و کاهش سطح آب‌های زیرزمینی خطرات و عواقب جبران ناپذیری از جمله ایجاد فروچاله، فرونشست زمین، شور شدن آب و کاهش کیفیت آب را در پی دارد که با توجه به اهمیت موضوع، این امور از هیچ کوششی در جهت صیانت از منابع آب دریغ نمی کند.

انسداد ۱۱ حلقه چاه غیرمجاز

سرپرست امور منابع آب تهران و پردیس گفت: در جهت اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی و صیانت از منابع آبی طی روز های اخیر، با انسداد ۱۱ حلقه چاه غیر مجاز از خروج بیش از ۱۱۸ هزار متر مکعب آب در سال از سفره های زیرزمینی این امور جلوگیری شد.

مرادی نسب افزود: با تلاش کارشناسان واحد حقوقی، بازرسی و نظارت و با اخذ دستور قضایی طی یک هفته کاری،  ۱۱ حلقه چاه غیرمجاز در محدوده عملکرد این امور در تهران و پردیس در مجموع با دبی ۶  لیتر بر ثانیه و عمق کلی  ۱۷۸ متر،  پر و مسدود شد.

وی افزود: با این اقدام از تخلیه سالانه ۱۱۸ هزار و ۸۰۰ متر مکعب آب از سفره های زیرزمینی این امور جلوگیری شد.

در سال گذشته بیش از یکهزار و ۲۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در راستای اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی مسدود و از برداشت غیرمجاز ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار مترمکعب آب در سال از در سطح استان تهران جلوگیری شده است.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *