امروز جمعه ۲۴ فروردین ۱۴۰۳
به قلم غلامرضا فرجیان :

آلبوم سازان و ابر قهرمان پروران

کد خبر: 1131
زمان انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۱ بعد از ظهر -
467 بازدید

سال گذشته در جمع تعدادی از دوستان گفتم بگذارید بحران بشود معلوم می‌شود منصوری استانداری بلد است یا خیر …
یک شب باران همه مدیریت را شست و برد .
چند روز قبل از حادثه سیل استان تهران همه می‌دانستیم سیل می آید و حجم بارش زیاد است.
حادثه زلزله نبود که قابل پیش بینی نباشد ،اطلاعات کارشناسان از توپوگرافی مناطق آسیب دیده بشدت بالا بود ولی حتی یک جلسه در استانداری توسط استاندار تهران تشکیل نشد .
هیچ دستور و اقدام جدی برای پیشگیری و اطلاع رسانی به مردم مناطق تحت خطر انجام نشد.و مردم تا لحظه حادثه نمی‌دانستند چه چیزی قرار است اتفاق بیفتد .
حتی مردم داخل شهرهایی مانند قرچک آنقدر نمی‌دانستند که چتر با خود داشته باشند ،چه برسد مردم فیروز کوه ،امام زاده داود و سایر مناطق که در چه خطری هستند.
راه های اصلی قبل از حادثه برای مردم مسدود نشدند ، امکانات برای پیشگیری و مداخله بسیج نشدند و مردم در این حادثه رو دست خوردند و آن هم از مدیر عالی استان….
بعد از حادثه کمترین اطلاعات در مورد حجم تخریب ها و مشکلات بوجود آمده توسط روابط عمومی استانداری منتشر می‌شود. خبرنگاران مستقل به منطقه اعزام نشده و تیم رسانه ای محدودی از خودی ها با هلیکوپتر به منطقه اعزام می‌شود.
روایت کل حادثه در دست استانداری است و هر چه بخواهد روایت می‌کند، روابط عمومی استانداری در حال آلبوم سازی و محو واقعیت است و عکس ها را برای جلسات پاسخگویی به نوعی آماده می‌کند که گویی ابر قهرمان تهران به دل کوه زده و همه مردم را نجات داده .
این ابر قهرمان کسی جز محسن منصوری نیست که تا زانو در گل یا سوار بر موتور یا ایستاده بر ویرانی ها در حال مدیریت قهرمانانه است و گویی اگر او نبود عمق فاجعه چنان عمیق می شد که دیگر کسی را یارای حل آن نبود…
آلبوم سازان استانداری تهران با چنان ناشی گری در حال تهیه عکس هستند که گاها فراموش می‌کنند به استاندار خود یاد آوری کنند که اصول عکاسی خبری را رعایت کنند و تذکر دهند صحنه حادثه آتلیه عکاسی نیست و باید به گونه ای وانمود کند که متوجه عکاس و عکاسان نیست.
در تمامی موارد سوژه از دو عنصر تشکیل می‌شود. استاندار تهران با پای گلی یا سوار بر مرکب در بکگراند عکس نیز محل حادثه…
مدیریتی که این حادثه داشت سزاوار محاکمه است و تمام دستگاهای نظارتی باید ابعاد این حادثه را پیگیری کنند و ضمن رسیدگی به دلایل عدم مدیریت در پیشگیری این حادثه تلخ ،جلو اتفاقات آینده این چنینی را بگیرند …
تمام همکاران خبر و رسانه خود بهتر از هر کسی می‌دانند این رویداد باعث ایجاد رویه غلط در اطلاع رسانی شده و کار رسانه و کاربرد آن را بجای اطلاع رسانی در پیشگیری و به حداقل رساندن خسارات مالی و جانی و پیگیری مطالبات مردم و جلو گیری از تکرار حوادث مشابه تبدیل به جریان آلبوم سازی و ابر قهرمان پروری در حوادث کرده و از این پس مدیران منتظر حادثه خواهند بود تا خود را در گل فرو برده و عکس یادگاری بگیرند …

 

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *