امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
امام جمعه موقت بیرجند:

اساس فرهنگ حسینی بر بندگی خدا و خدمت به مردم است

بیرجند – ابتکارآنلاین: امام جمعه موقت بیرجند گفت: فرهنگ حسینی، انقلاب اسلامی را در سخت‌ترین شرایط حفظ کرده و مغز این فرهنگ بندگی خدا و خدمت به خلق خداست.
کد خبر: 1458
زمان انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۴ بعد از ظهر -
272 بازدید

به گزارش خبرنگار ابتکارآنلاین به نقل از ایرنا – حجت‌الاسلام محمد مختاری روز دوشنبه در مراسم عزاداری روز عاشورا در قتلگاه (بهشت متقین) بیرجند که با اقامه نماز ظهر عاشورا همراه بود افزود: به برکت فرهنگ حسینی نظام اسلامی برپا شد و بیش از ۴۰ سال ادامه دادیم، اکنون نیز با همین فرهنگ می‌توانیم مسیر انقلاب اسلامی را ادامه دهیم.

 

وی گفت: باید مغز این فرهنگ که بندگی خدا و خدمت به مردم است را در جای جای کشور جاری و ساری کنیم تا مردم طعم شیرین نظام اسلامی، ولایی و فرهنگ حسینی را بچشند، در این صورت با جان و دل پشت نظام، ولایت، انقلاب و مسئولان هستند.

 

مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه باید برخی ضعف‌ها را جبران کنیم و به خود بیایم اظهار داشت: برخی رفتارهای ناسالم و نادرست از کجا آمده است و اینها با اعتقاد، ولایت، قرآن، محرم و اهل بیت (ع) سازگاری ندارد.

 

وی افزود: گاهی اوقات نفس آدمی، شیطان، جاذبه‌های دنیا و حب ریاست بر ما غالب می‌شود و اینها از جنس فرهنگ ما نیستند و باید با همت آنها را کنار بزنیم.

 

حجت‌الاسلام مختاری تاکید کرد: هر فرد حسینی و عاشق امام حسین (ع) باید خود را تزکیه، تهذیب و پاکسازی کند، باید بین رفتارهای بیرونی با اعتقادات درونی با شور و احساساتی که دارد هماهنگی ایجاد کند تا ناخواسته بهانه به دست دشمن ندهد و این دستگاه با عظمت را بدنام نکنیم.

 

وی گفت: باور ما این است که مردم مومن، متدین و دوستدار اهل بیت هستند اما چه شده خروجی جامعه آن چنان که باید و شاید مطلوب و ایمانی نیست.

 

امام جمعه موقت بیرجند با بیان اینکه منشا دوگانگی رفتار و اعتقاد، شور و شعور غفلت است افزود: ما گاهی گرفتار غفلت می‌شویم و ضرر رسان‌ترین دشمن‌ها غفلت است.

 

وی تصریح کرد: غفلت انسان را گرفتار نفس، شیطان و دنیا می‌کند لذا شما را دعوت می‌کنم امروز از امام حسین (ع) بیداری را بیاموزیم و خود را از چنگ غفلت نجات دهیم.

 

حجت‌الاسلام مختاری با بیان اینکه انسان عاشق اهل بیت و مومن به خدا و قیامت چه می‌شود که غفلت می‌کند گفت: منشا غفلت دو چیز است که باید ریشه‌های غفلت را با معرفت در مجالس امام حسین و توسل به درگاه آن حضرت از بین برد.

 

وی اولین منشا غفلت را جهالت دانست و اضافه کرد: جهالت باعث غفلت می‌شود و گاهی ممکن است نسبت به عمق فرهنگ اسلامی اطلاع لازم را نداشته باشیم لذا باید به عمق فرهنگ دینی برسیم در غیر این صورت سطحی‌نگری آفت دین‌شناسی است.

 

مدرس حوزه و دانشگاه گفت: آنچه اهل بیت و قرآن از ما خواسته، فهم عمیق و چندلایه از دین است؛ از مجالس، محافل و منبرهای امام حسین (ع) باید برای عمیق کردن فرهنگ اسلامی استفاده کنیم.

 

وی بیان کرد: از هیات امنای مساجد و همه افرادی که در این شکوه و عظمت نقش دارند، انتظار داریم اولویت اول را بر منبر عالمانه، مومنانه و عمیق قرار دهند.

 

حجت‌الاسلام مختاری گفت: این شور و احساسات باید در حواشی باشد زیرا شور و احساسات در محرم ما را گرم می‌کند اما پخته نمی‌کند.

 

وی افزود: سینه، زنجیر، روضه و گریه مردم مومن و متدین را گرم می‌کند اما پخته نمی‌کند اما منبر قوی، عالم متفقه در دین می‌تواند جان و دل ما را با فرهنگ اسلامی پخته کند.

 

امام جمعه موقت بیرجند با تاکید بر اینکه اصل هر شری، جهالت است گفت: جهالت ما جهالت لایه‌های اول نیست بلکه لایه‌ها زیرین است و باید جهالت را در این لایه‌ها از بین ببریم.

 

وی اظهار داشت: باید ریشه‌های جهالت را قطع و بین شور و احساسات، فرهنگ ناب اسلامی و رفتارهایی که در سطح جامعه، خانواده، اداره، دولت و ملت و همه دستگاه‌ها ایجاد می‌شود باید جهالت را از بین برد.

 

حجت‌الاسلام مختاری گفت: دومین عامل غفلت، شهوات و غرایز است که با دانستن حل نمی‌شود لذا باید در این زمینه همه ما تمرین‌های لازم را با آگاهی داشته باشیم.

 

وی عنوان کرد: اینها در کمین هستند و اگر لحظه‌ای غفلت کنیم هجوم می‌کنند زیرا نفس پیوسته امر بر بدی می‌کند و شیطان به دنبال جهنمی شدن انسان است.

 

امام جمعه موقت بیرجند گفت: نباید اجازه دهیم منشا خطاها در درون ما نفوذ کند و سرجمع همه اینها فرهنگ مادی است، فرهنگ منحطی که امروز بر دنیا حاکم است فرهنگ نفاسی، شیطانی و ریاست‌طلبی است.

 

وی افزود: دشمن امروز شبانه‌روزی در فضای مجازی و حقیقی در تلاش است تا بی بند و باری، ابتذال، شهوات، نفسانیت و خصلت‌های شیطانی را در جامعه ما تزریق کند و باید مواظب باشیم و از خود و خانواده مراقبت کنیم.

 

حجت‌الاسلام مختاری گفت: همگان اعم از دولت و ملت باید این توجه را داشته باشیم، امروز دولتی مستقر شده که داعیه آن همین است و باور داریم این دولت و رئیس جمهور به دنبال تعمیق، توسعه و تثبیت فرهنگ حسینی است.

 

وی ادامه داد: این دولت به فرهنگ حسینی و قرآنی باور دارد و معتقد است همه ملت باید بنده خدا باشیم و نباید ظلم، فساد، اختلاس و زورگویی باشد.

 

مدرس حوزه و دانشگاه گفت: این دولت به دنبال خدمتگزاری برای مردم است لذا شب و روز نداشته و پیوسته در تکاپو است و امروز کسانی نیستند که در جان و دلشان فرهنگ لیبرال دموکراسی نفوذ کرده باشد.

 

وی اظهار داشت: امروز مقام معظم رهبری، رئیس جمهور، قوه مجریه، قوه مقننه و همه ارکان نظام همراه و هماهنگ بوده و دغدغه‌مند و معتقد به فرهنگ اسلامی هستند.

 

حجت‌الاسلام مختاری افزود: اگر توده‌های مردمی هم از بدنه جامعه همین دغدغه‌مندی را نشان داده و در عمل هم و غمی جز عبودیت خداوند و خدمت به بندگان خدا نداشته باشند، اگر این فرهنگ محقق شود لایه‌های میانی نیز مسیر بندگی و خدمت را پیش می‌گیرند.

 

عزاداری متمرکز هیات‌های مذهبی و مردم به رسم هر سال همزمان با عاشورای حسینی در میدان قتلگاه (بهشت متقین) بیرجند برگزار شد.

 

نماز ظهر عاشورا نیز به امامت حجت‌الاسلام و المسلمین سید “علیرضا عبادی” نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند اقامه شد که با حضور استاندار و جمعی از مسوولان استانی همراه بود.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *