امروز شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
در یک پدیده نادر

مشاهده شدن بلبل زیردم‌سرخ در کرمان

کرمان – ابتکارآنلاین: برای نخستین بار در استان کرمان حضور بلبل زیردم‌سرخ (Pycnonotus cafer) به ثبت رسید.
کد خبر: 1480
زمان انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۹ بعد از ظهر -
263 بازدید

به گزارش خبرنگار ابتکارآنلاین – بنا به اعلام اداره روابط عمومی محیط زیست استان کرمان برای نخستین بار در مشاهده شدن بلبل زیردم‌سرخ در کرمانشهرکرمان دربلوار جمهوری اسلامی، یک بلبل زیر دم سرخ بر روی سیم برق با چشم غیر مسلح مشاهده شد

 

صحتی ثابت کارشناس اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت بلبل زیر دم سرخ از گونه‌های غیر بومی ایران محسوب می‌شود که نخستین بار در سال هشتاد و پنج به تعداد ۱۲ قطعه در شرق جزیره کیش حضور این پرنده به ثبت رسیده است، پس از آن حضور یک قطعه این گونه در اهواز و ۲ قطعه در کاشان نیز گزارش شده است.

 

وی بیان کرد این پرنده مقیم شبه‌قاره هند از جمله سری‌لانکا تا برمه و بخش‌هایی از تبت است و به دست انسان به بسیاری از مناطق دنیا از جمله جزایر فیجی، ساموا، تونگا و هاوایی در اقیانوس آرام، دوبی، ایالات متحده، آرژانتین و نیوزیلند معرفی شده‌است.

 

صحتی ثابت افزود این گونه به دلیل اثرات مخربی که بر محیط زیست بومی این مناطق گذاشته یکی از تنها سه پرنده‌ای است که در فهرست بدترین ۱۰۰ گونه مهاجم دنیا قرار گرفته‌است (مرغ مینا و سار معمولی دو پرنده دیگر این فهرست هستند) در ایران از جمله پرندگان از قفس رها شده محسوب شده و شاید نمونه کرمان نیز از پرندگان رها شده از قفس باشد که نیاز به تحقیقات میدانی بیشتری دارد.

 

کارشناس اداره کل محیط زیست استان گفت این پرنده از راسته گنجشک‌سانان و تیره بلبلان است و با تاج کوتاهی که سرش را به حالت لوزی درآورده به راحتی قابل تشخیص است. طول بدن ۲۰ الی ۲۲ سانتی متر، بلبلی زیبا و پر جنب و جوش و تا حدی شبیه به «بلبل خرما» است، ولی به سبب جثه بزرگ‌تر و پوش پر‌های قرمز درخشان زیر دم، از آن متمایز می‌شود.

 

وی افزود آن‌ها از میوه‌ها، گلبرگ و شهد گل‌ها، حشرات و گاهی مارمولک‌های کوچک تغذیه می‌کنند. از نظر حفاظتی در فهرست کمترین نگرانی فهرست سرخ آ. یو. سی. ان قرار دارد.

(منبع: خبرگزاری صداوسیما)

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *