امروز جمعه ۲۴ فروردین ۱۴۰۳

چهره واقعی ابن سینا باید به جهانیان معرفی شود

همدان- ابتکارآنلاین: رییس بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی سینا گفت: شیخ الرییس ابوعلی سینا در حوزه‌های مختلفی فعال داشته که باید با تببین و تشریح موثر و دقیق اقدامات و فعالیت های این دانشمند جهان اسلام، چهره واقعی وی را به جهانیان معرفی کنیم.
کد خبر: 2189
زمان انتشار: ۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۹ بعد از ظهر -
1816 بازدید

به گزارش خبرنگار ابتکارآنلاین به نقل از ایرنا – آیت‌الله غیاث الدین طه محمدی روز سه‌شنبه در همایش حکیم هزاره‌ها که به مناسبت سالروز تولد این سینا و روز پزشک و همدان با حضور پژوهشگران این حوزه برگزار شد، افزود: تلاش‌های بوعلی سینا در حوزه تحقیقات پزشکی بسیار ارزشمند است چرا که این دانشمند به تنهایی علم تولید کرده است.

 

وی اظهار داشت: انسان های الهی همه مشکلات زندگی شان را با توکل و توسل به خدا و اتصال به نیروی بی پایان الهی حل می کنند، که ابن سینا یکی از این انسان ها بوده است.

 

طه محمدی تصریح کرد: ابن سینا در موضوعات پژوهشی خود که با مشکل روبرو می شد با حضور در مسجد جامع همدان و اقامه ۲ رکعت نماز، مشکلات را چاره‌یابی می‌کرد، این دانشمند برای رشد و تعالی علم بشر، جان‌سوخته و شیفته و دلباخته سعادت بشری بود.

 

نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه باید بتوانیم چهره واقعی بوعلی سینا را بهتر به جهانیان معرفی کنیم، تاکید کرد: بوعلی سینا به درجه سیر و سلوک در عرفان رسیده بود و مکتب تعقل و برهان را رها کرد و به عرفان پرداخت.

 

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی نیز در این آیین گفت: باید دروازه جدیدی در راستا ابن سینا شناسی گشوده و جنبه های ناشناخته پژوهش‌های شیخ الرییس شناخته شود.

 

حسن بلخاری افزود: به روح شیخ الرییس، حجت الحق، شرف الملک، ابوعلی حسین بن عبدالله بن سینا، ملقب به پورسینا درود می‌فرستیم و روز پزشک را تبریک می‌گوییم.

 

وی با اشاره به اینکه ابن سینا به عنوان یک شخصیت عهده دار حوزه پزشکی در غرب شناخته شده است، اظهار داشت: پس از اختراع دستگاه چاپ، کتاب مقدس نخستین کتاب بود که چاپ شد و پس از آن کتاب قانون بود که نقش بسزایی در رشد و توسعه علم پزشکی داشته است.

 

بلخاری ادامه داد: ابن سینا یکی از مصادیق کامل آیه شریفه «شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ وَالْمَلَائِکَهُ وَأُولُوا الْعِلْمِ قَائِمًا بِالْقِسْطِ ۚ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ» است که یکتایی خداوند را اثبات می کند.

 

وی تصریح کرد: پیامبر اکرم (ص) می فرماید عالمان را گرامی بدارید که آنان وارث پیامبران‌اند، پس هر کس آنها را گرامی بدارد و اکرام کند، همانا خدا و رسولش را گرامی داشته است.

 

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گفت: ابن سینا مصداق این حدیث شریف محسوب می شود که خدمات او برای نسل بشر تا ابد ماندگار است.

 

وی تاکید کرد: نداشته های ما از ابن سینا بیشتر از داشته های ما است به طوری که سه اثر «اللواحق»، «الانصاف» و «الحکمه المشرقیه» این دانشمند تحریر نشده و یا ربوده شده است و ما به آن دسترسی نداریم.

 

به مناسبت سالروز تولد ابن سینا در سالنامه ملی ایران روز یکم شهریور ماه به عنوان روز پزشک و روز ملی همدان ثبت شده است.

 

ابوعلی حسین بن عبدالله بن سینا مشهور مشهور به ابن سینا فیلسوف و دانشمند بزرگ ایرانی اول شهریور سال ۳۵۹ شمسی در شهر بخارا چشم به جهان گشود، به همین مناسبت اول شهریور به یاد این دانشمند بزرگ به‌ عنوان روز پزشک نام‌گذاری شده است.

 

ابوعلی سینا در اول رمضان سال ۴۲۸ قمری مصادف با دوم تیر سال ۴۱۶ هجری شمسی و در ۵۷ سالگی در شهر همدان چشم از جهان فروبست، آرامگاه بوعلی سینا در شهر همدان قرار دارد.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *