امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

تولید طلا فقط با یک باکتری

مازندران – ابتکارآنلاین: پژوهشگر ایرانی موفق به ساخت سیستم رآکتوری فوق پیشرفته‌ای شد که می‌تواند طلای بیولوژیک تولید کند.
کد خبر: 2408
زمان انتشار: ۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۶ بعد از ظهر -
290 بازدید

به گزارش خبرنگار ابتکارآنلاین – حامد میلانی پژوهشگرایرانی برای نخستین بار در دنیا، موفق به طراحی و ساخت سیستم رآکتوری فوق پیشرفته‌ای شد که می‌تواند با استفاده از تکنولوژی استخراج میکروبی، طلای بیولوژیک موسوم به ملانیکس را تولید کند.

 

این طرح در مسابقات جهانی اختراعات مالزی (MTE ۲۰۲۲) و روسیه (ARCHIMEDES ۲۰۲۲) که اوایل امسال برگزار شده بود نیز مدال طلا را کسب کرد و از طرف دولت انگلستان موفق به دریافت جایزه ویژه شد.

 

میلانی گفت: این طرح از دو رآکتور نسل جدید تشکیل شده که می‌تواند با استفاده از میکروارگانیسم‌های جدید تازه شناسایی شده طلای بیولوژیک را تولید کند.

 

او افزود: راکتور فرمنتور تعریف شده این طرح با استفاده از ایزوله‌های باکتریایی جدید تازه شناسایی شده، می‌تواند طلای بیولوژیک را از سنگ طلا تولید کند.

 

مرکز ملی اطلاعات بایوتکنولوژی ایالات‌متحده آمریکا به تازگی اسناد اکتشاف این گونه جدید و ناشناخته از باکتری کوپراویدوس را برای اولین بار در جهان به نام حامد میلانی در پایگاه اطلاع‌رسانی خود منتشر کرد.

 

این میکروارگانیسم با نام اختصاصی Cupriavidus metallidurans H.Milani و کد OM۷۵۳۲۱۱.۱ در پایگاه مرکز ملی بیوتکنولوژی ایالت متحده امریکا (NCBI) ثبت جهانی شد.

 

مسابقات جهانی اختراعات آتلانتا ۲۰۲۲ امریکا زیر نظر سازمان جهانی ابداعات و اختراعات جهان (WIIPA) با حضور بیش از ۱۰۰۰ مخترع از کشور‌های مختلف جهان در این مسابقات به میزبانی کشور آمریکا از ۲۹ تا ۳۰ جولای ۲۰۲۲ در شهر آتلانتا برگزار شد.

 

میلانی پیش از این نیز موفق به کسب ۶ مدال طلا و نقره مسابقات جهانی اختراعات در کشور‌های ترکیه، لهستان، کره جنوبی، هندوستان، مالزی، روسیه شد. تولید بیوپروتیین خوراکی از تجزیه ضایعات پلاستیک، تولید نسل جدید سوخت فضا پیما‌ها و سوپرجت‌های مافوق صوت، نیز از دیگر اختراعات مهم میلانی در سال ۲۰۲۱ بود.

 

وی همچنین در فرایند اختراع صابون آنتی‌باکتریال آنتی‌فونگال بر پایه گیاه تایمز موفق به کشف گونه جدیدی از باکتری‌ها شد که پس از داوری‌های صورت گرفته در بانک جهانی ژن به نام او و نام اختصاصی Staphylococcus hominis H.Milani در پایگاه مرکز ملی پژوهش‌های بیوتکنولوژی ایالات متحده امریکا (NCBI) ثبت جهانی شد.

(منبع: باشگاه خبرنگاران جوان)

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *