امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
فرماندار قزوین

نباید نگاه ما به اربعین صرف یک پدیده زیارتی مستحب باشد

قزوین- ابتکارآنلاین: فرماندار قزوین گفت: اربعین ویژگی‌های بسیار خاصی دارد که مهم‌ترین دستاورد آن در زمینه فردی خودسازی و در زمینه جمعی جامعه پردازی نوین است.
کد خبر: 2588
زمان انتشار: ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۱ قبل از ظهر -
240 بازدید

به گزارش خبرنگار ابتکارآنلاین به نقل از ایرنا –  عباس کاظمی  روز سه شنبه  با اشاره به فعالیت موکب های شهرستان قزوین در اربعین افزود: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم می‌فرمایند «ما وارد دومین مرحله خودسازی، جامعه‌پردازی و تحقق تمدن نوین اسلامی شدیم»،  به نظر می‌آید  اربعین مهمترین بستر و محمل همین فضای خودسازی و جامعه پردازی است و با دستاوردهای فردی و جمعی فرهنگ اربعین ما می‌توانیم به سمت شکل گیری تمدن نوین اسلامی حرکت کنیم.

 

وی با اشاره به ویژگی‌های فرهنگ اربعین، تصریح کرد: ظرفیت اربعین ظرفیتی عجیب و معجزه‌گون است،  فرهنگ اربعین و گفتمانی که اربعین در دنیا به وجود می‌آورد خاص است به طوری که همه دنیا اذعان دارند این گفتمان، گفتمان عصر ظهور با همان ویژگی‌ها و خصوصیات است.

 

فرماندار قزوین اظهار کرد: نباید نگاه ما به اربعین صرف یک پدیده زیارتی مستحب باشد، همه حوادثی که از قِبَل اربعین رخ می‌دهد، نشان می‌دهد که پیاده‌روی اربعین صرفاً یک حرکتی زیارتی ساده نیست، بلکه شکل گیری یک جبهه واحد در راستای ترویج مکتب اسلام و دفاع از مظلومان عالم است.

 

کاظمی در ادامه با اشاره به فعالیت موکب‌های شهرستان قزوین در اربعین، یادآور شد: قزوین سابقه خوبی در فعالیت‌های اربعینی دارد و امروز شاهدیم زحمات عزیزانی مثل شهید حجت اسدی و مرحوم سعید خورشیدی امروز به بار نشسته است.

 

این مسوول گفت: ۶۲ موکب از استان قزوین در ایام اربعین خدمت می‌کنند که از این میان ۴۰ موکب مربوط به شهرستان قزوین که در چهار قرارگاه اصلی نجف، کربلا، طریق و شهر مصیب به زائران خدمات ارائه خواهند کرد.

 

وی  خاطر نشان کرد:  امسال رویکرد جدی دولت تشویق به شرکت در پیاده‌روی اربعین است، بر همین اساس در جلسات متعدد ستاد اربعین در همه سطوح سعی شده بسترها و ابزارهای پشتیبانی فراهم شود تا شمار بیشتری از محبین حضرت اباعبدالله (ع) بتوانند در این راهپیمایی عظیم شرکت کنند و  ثبت‌نام زائرین در سامانه سماح است چرا که  همه خدمات  بیمه‌ای، درمانی و وام و اطلاع رسانی‌ها در بستر این سامانه ارائه می‌شود.

 

فرماندار قزوین تصریح کرد: در حوزه حمل و نقل و ایاب و ذهاب نیز نظارت جدی بر فروش بلیط صورت می‌گیرد و عزم جدی در حوزه حمل ونقل وجود دارد و ۹۰ درصد ناوگان حمل و نقل استان در خدمت زائران اربعین خواهد بود.

 

وی تاکید کرد: برای رفاه حال زائرین و جلوگیری از ازدحام جمعیت و تسهیل در تردد، علاوه بر مرزهای مهران، شلمچه، چذابه و خسروی مرزهای باشماق و تمرچین هم برای تردد زائرین بازگشایی شده و مردم می‌توانند از مرزهای متعدد جهت عزیمت به کشور عراق اقدام کنند.

 

کاظمی افزود: با تدبیر استاندار و مدیران استانی همگرایی خوبی بین فعالان مردمی و دستگاه‌های خدماتی اتفاق افتاده و همه فعالیت‌ها با راهبری فعالان مردمی و موکب‌های خودجوش به پیش خواهد رفت و همه ظرفیت‌های حاکمیتی وظیفه خود می‌دانند که با تمام قوا پشتیبان حرکت مردمی اربعین باشند.

 

وی یادآورد شد: این همگرایی بر پایه فرهنگ غنی اربعین نمونه خوبی از مردمی سازی خدمات دولت است که در طول سال می‌تواند بازتولید و در بخش‌های دیگر هم این ظرفیت‌های مردمی به کار گرفته شود.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *