امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

تاثیر امواج تلفن همراه بر وزن انسان

طبق تحقیقات دانشمندان اشتهای برخی از افراد پس از مکالمه تلفنی افزایش می‌یابد.
کد خبر: 2634
زمان انتشار: ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۴ بعد از ظهر -
246 بازدید

به گزارش سایت دویچه وله، محققان دانشگاه لوبک آلمان برای اینکه بفهمند آیا تشعشعات تلفن همراه باعث تحریک اشتها می‌شود یا خیر، مطالعه‌ای را روی گروهی از افراد انجام دادند. محققان در مرحله اول دریافتند که اشتهای این افراد پس از مکالمه تلفنی افزایش یافته و غذای بیشتری می‌خوردند.

 

محققان این دانشگاه براساس آزمایش‌هایی که اثرات احتمالی امواج تلفن همراه را روی مصرف غذا در موش‌ها و سایر جوندگان انجام دادند، دریافتند وزن این جوندگان پس از دو ساعت قرار گرفتن در معرض تشعشعات تلفن افزایش می‌یابد.

 

پس از این آزمایش در موش ها، محققان گروهی از مردان جوان سالم با وزن طبیعی را برای انجام این آزمایش روی انسان دعوت کرد. آن‌ها یک روز ساعت ۶:۳۰ صبح با این شرط که شکمشان خالی باشد و ۱۲ ساعت قبل از آزمایش از تلفن همراه خود استفاده نکرده باشند، برای این آزمایش فراخوانده شدند.

تست فعالیت مغز و رفتار غذایی

ابتدا فعالیت مغزی شرکت کنندگان در آزمون اندازه گیری شد و سپس تلفن همراه در حال زنگ خوردن کنار سر آن‌ها قرار گرفت.

پس از ۲۰ دقیقه، مجددا فعالیت مغزی افراد مورد بررسی قرار گرفت و در افرادی که تلفن همراهشان روشن بود، افزایش قابل توجه متابولیسم انرژی در مغز دیده شد. پس از آن صبحانه متنوعی برای شرکت کنندگان در آزمون سرو شد.

 

این روند دو روز دیگر تکرار شد، اما در طی یکی از سه آزمایش، تلفن همراه افراد خاموش بود و شرکت کنندگان از آن اطلاعی نداشتند. محققان دقیقا آنچه را که شرکت کنندگان در آزمون خوردند و میزان غذای مصرفی را ثبت کردند.

 

روشن بودن تلفن همراه، نتایج جالبی را به همراه داشت. از هر ۱۵ نفر ۱۳ نفر بعد از شبیه سازی یک تماس تلفنی به مدت ۲۰ دقیقه بیشتر غذا خوردند و ۲۲ تا ۲۷ درصد کالری بیشتری نسبت به زمانی که تلفن همراه خاموش بود، دریافت کردند. کالری اضافی بیشتر از کربوهیدرات‌ها بود. در واقع، این مطالعه شواهدی ارائه کرد که نشان می‌دهد تلفن همراه می‌تواند بر متابولیسم انرژی در مغز، از جمله هیپوتالاموس که احساس گرسنگی و سیری را تنظیم می‌کند، تأثیر بگذارد.

 

البته محققان خاطرنشان کردند که این مطالعه فقط روی مردان و در تعداد کمی از افراد انجام شده است. آن‌ها قصد دارند در بررسی‌های بعدی این مطالعه را روی زنان، افراد دارای اضافه وزن و افراد با وزن طبیعی نیز انجام دهند تا ببینند آیا این نتیجه در آن‌ها نیز دیده می‌شود یا خیر.

(منبع: باشگاه خبرنگاران جوان)

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *