امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

با حمایت های ویژه دولت سیزدهم افزایش قیمت داروها در طرح دارویار حل شده است

تبریز- ابتکارآنلاین: معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: مقابله با قاچاق اقلام مختلف داروئی و جلوگیری از مصرف بی رویه از مزیت‌های مهم و بارز طرح دارویار است.
کد خبر: 2805
زمان انتشار: ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۵ قبل از ظهر -
110 بازدید

به گزارش خبرنگار ابتکارآنلاین به نقل از ایرنا – مسلم نجفی در جمع خبرنگاران، از طرح دارویار به عنوان یکی از راهکارهای مفید و اصلی برای ساماندهی بازار دارو در کشور یاد و اضافه کرد: مدیریت و نظارت بر تجویز نادرست و غیرمنطقی داروها توسط برخی از همکاران گروه پزشکی و آموزش مداوم نسخه نویسی صحیح و تشویق افراد می تواند از دیگر راهکارهای تاثیرگذار در کاهش تجویز بی رویه دارو باشد.

 

وی به مضرات مصرف خودسرانه داروها و بی رویه دارو در کشور و آذربایجان شرقی اشاره کرد و افزود: در این زمینه باید فرهنگ سازی عمومی انجام بگیرد، چون در خیلی از موارد شاهدیم برخی از بیماران به غیر از نسخه پزشک داروهای دیگری را با اصرار از داروخانه ها تهیه می کنند که این موضوع هم به‌ کمبود دارو و هم به ایجاد معضلات بهداشتی و سلامت مانند مقاومت به آنتی بیوتیک ها دامن می زند.

 

نجفی کمبود برخی داروها در آذربایجان شرقی را تایید و آن را مشکل کل کشور خواند و اظهار داشت: مشکل کمبود تعدادی از داروها به صورت کشوری و مقطعی بوده و برخی مواقع با مشکل واردات این نوع داروها مواجه هستیم.

 

به گفته وی در حال حاضر ۹۶ درصد داروها و حدود ۷۰ درصد مواد اولیه دارویی توسط شرکت های داخلی تولید می شود.

 

نجفی با بیان اینکه چهار درصد داروهای مورد استفاده در کشور به طور کامل و به صورت داروهای اصلی از خارج وارد می شود، یادآور شد: با توجه به تحریم های ظالمانه اعمال شده‌ بر کشور، در انتقال پول و مبادلات بانکی و ارزی با مشکلاتی روبرو هستیم و واردات این داروها در برخی از موارد با کشورهای واسط انجام شده و در نتیجه تهیه این داروها به کندی صورت می گیرد و البته بخش دیگری از این کمبودها مربوط به واردات و تهیه مواد اولیه از خارج از کشور است که همان مشکلات ارزی و انتقال پول و مبادلات بانکی مانع ورود به موقع و کافی مواد اولیه می شود.

 

وی ابراز امیدواری کرد با پای کارآمدن شرکت های دانش بنیان و همکاری تنگاتنک شرکت های تولیدکننده دارو در کشور، مشکل وابستگی به واردات دارو و مواد اولیه دارویی رفع شود.

 

نجفی با بیان اینکه امروز کشوری در جهان وجود ندارد که همه داروهای تولید شده در آن موجود باشد، یادآور شد: بسیاری از کشورها بخشی از نیاز خود را از راه واردات تامین می کنند، چراکه نه از نظر علمی و نه از جنبه اقتصادی و حتی تکنولوژی تولید تمامی داروها در داخل به صرفه نیست، اما شرایط کشور ما به گونه ای است که باید در مسیر خودکفایی از واردات دارو و مواد اولیه قرار بگیریم و خواست مردم و همت مسئولین هم در این مسیر است.

 

وی درباره افزایش قیمت برخی از اقلام دارویی مانند آنتی بیوتیک ها، گفت: در ایران قیمت دارو پایین تر از قیمت جهانی است و به راحتی امکان قاچاق به خارج از کشور وجود دارد و در عین حال این طبیعی است که وقتی کارخانه داروسازی شروع به تهیه مواد اولیه و تولید داروها می کند از نظر اقتصادی هم باید تولید آن برای شرکت مقرون به صرفه باشد که بر همین مبنا بخشی از داروها مانند آنتی بیوتیک های خوراکی با قیمت های اعلام شده، امکان تولید نداشتند و برابر اعلام مسئولین سازمان غذا و دارو طی روزهای اخیر قیمت تعدادی از آنها اصلاح شده و کمبود آنها در طی هفته‌ های آتی برطرف می شود.

 

نجفی افزود: با حمایت های ویژه دولت سیزدهم افزایش قیمت داروها در طرح دارویار حل شده است، به طوری که با هماهنگی های لازم با سازمان های بیمه گر افزایش قیمت را بیمه ها به داروخانه پرداخت خواهند کرد و به بیماران دارای نسخه پزشک افزایش قیمت تحمیل نخواهد شد.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *