امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

دغدغه کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی در آستانه بازگشایی مدارس

یاسوج – ابتکارآنلاین: کمبود و فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل عمومی در آستانه بازگشایی مدارس در کهگیلویه و بویراحمد چالش جدی برای والدین دانش آموزان شده است و مسوولان در صدد رفع این مشکل با بهبود وضعیت این شبکه هستند.
کد خبر: 2837
زمان انتشار: ۲۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۴ قبل از ظهر -
100 بازدید

به گزارش خبرنگار ابتکارآنلاین به نقل از ایرنا – تابستان گرم در شهرهای گرمسیری استان کهگیلویه و بویراحمد به روزهای پایانی خود نزدیک می شود و همه جا سخن از بازگشایی مدارس است .

 

با رفتن به مرکز شهر شاهد جنب و جوش شهروندان برای شروع سال تحصیلی جدید هستیم و  این روزها خیابان ها و معابر اصلی و فرعی شهر به دلیل تردد خانواده ها و دانش آموزان شلوغ و پر ازدحام است.

 

آنچه بیش از همه برای خانواده ها اهمیت دارد همکاری مسئولان مدیریت شهری برای تسهیل تردد و کاهش ترافیک در هفته اول بازگشایی مدارس است.

 

آغاز سال تحصیلی جدید  بعد از  دوران کرونا دغدغه های خانواده ها را بیشتر کرده است از ثبت نام فرزندان تا خرید نوشت افزار و کیف و لباس مدرسه همواره والدین را درگیر می کند.

 

سرویس مدارس، وسیله نقلیه ایمن و مناسبی است که از طرف مدارس در اختیار دانش آموزان قرار می‌گیرد تا به وسیله یک راننده مجرب در سطح شهر جا به جا شوند.

 

به موقع رسیدن دانش آموزان در مدارس برای خانواده مهم است زیرا خستگی و دیر رسیدن بر روند تحصیل دانش اثر منفی دارد.

 

یکی از اولیا دانش آموزان که در مسکن مهر دهدشت ساکن است می گوید: سایت مسکن مهر از مرکز شهر فاصله زیادی دارد و شبکه حمل و نقل آن ضعیف است و بهبود این وضعیت به برنامه ریزی فوری مسوولان نیاز دارد.

 

علی خشت زر افزود: با توجه به افزایش هزینه ها می طلبد شهرداری و آموزش و پرورش نسبت به تامین ناوگان حمل و نقل عمومی مورد اطمینان و استاندار با اولیا همکاری کند.

 

فرماندار کهگیلویه با اشاره به اینکه در جلسه استانی دغدغه کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی در آستانه بازگشایی مدارس مطرح شد گفت: می طلبد مسئولان شهرستان با مدیریت و برنامه ریزی از مسئولان شرکت های حمل و نقل موجود در شهر دهدشت این مشکل را برطرف کند.

 

سید عبدالعزیز موسوی بیان کرد: باید در کمترین زمان ممکن ستاد ویژه‌ای از سوی نهادهای متولی برای پیگیری و رفع مشکلات تا بازگشایی مدارس تشکیل و نسبت به تامین تعداد خودروهای مورد نیاز برای حمل و نقل دانش آموزان اقدام کنند.

 

وی با اشاره به وجود تعداد زیادی مینی بوس و ون در سطح شهر دهدشت اظهار داشت: نیاز است شهرداری با همکاری آموزش و پرورش نسبت به تعیین تکلیف این تعداد ناوگان اقدام کنند.

 

موسوی وجود تاکسی های فرسوده برای ایاب و ذهاب دانش آموزان را مناسب ندانست و اضافه کرد: برای کاهش مشکلات، مسئولان استانی باید در این راستا همکاری لازم را انجام دهند.

 

رئیس آموزش وپرورش کهگیلویه نیز در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: نداشتن مجوز قانونی از سوی ناوگان حمل و نقل عمومی یکی از مشکلات اساسی مدارس در سال تحصیلی جاری است.

 

محمد علی جمشیدی با اشاره به اینکه ناوگان‌ درون شهری فرسوده هستند و جوابگوی تعداد زیاد دانش‌آموزان نیستند بیان کرد: با برنامه ریزی های انجام شده از ظرفیت ناوگان شهرستان‌های همجوار برای خدمات رسانی بهتر استفاده خواهد شد.

 

معاون شهرداری دهدشت با تایید بر کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی در دهدشت با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته سهمیه شهر دهدشت در جابجایی دانش آموزان ۱۲ دستگاه مینی بوس بوده افزود: این خودروها به دلیل فرسودگی از شبکه حمل و نقل خارج شدند.

 

محمد تقوی تصریح کرد:  در شهرداری و سازمان حمل و نقل عمومی شهرداری دهدشت هیچ گونه خودرویی برای ارائه خدمات در آستانه بازگشایی مدارس وجود ندارد.

 

در سال جاری بیش از ۱۹ هزار دانش آموز در مقاطع تحصیلی مختلف در شهر دهدشت سال تحصیلی خود را آغاز خواهند کرد.

 

رئیس سازمان حمل و نقل شهرداری یاسوج گفت: با توجه به در پیش بودن بازگشایی مدارس، مینی بوس های این سازمان به دلیل فرسودگی از رده خارج شده اند و به جد مشکل کمبود ناوگان حمل‌ و نقل عمومی برای دانش آموزان وجود دارد.

 

عبدی دانش مقدم افزود: ۱۳۴ دستگاه مینی بوس به شرکت ها، مدارس و برخی از خطوط حمل و نقل در کنار تاکسی‌ها خدمات رسانی می‌کردند، هم اینک تنها ۳۰ دستگاه مینی بوس در استان وجود دارد و مابقی به دلیل فرسودگی از رده خارج شده اند.

 

وی ادامه داد: همچنین یکهزار و ۳۳ دستگاه تاکسی و ون در شهر یاسوج فعال بوده که از این تعداد ۵۰۰ دستگاه فرسوده است و برای ناوگان دانش آموزی مناسب نیست.

 

دانش مقدم تاکید کرد: همچنین از مجموع ۳۶ اتوبوس در یاسوج تنها چهار دستگاه در حال جابجایی مسافر است و در این میان شهرداری توان مالی تعمیر و خرید ناوگان را ندارد.

 

رئیس سازمان حمل و نقل شهرداری یاسوج ابراز داشت: این وضعیت ناوگان اتوبوسی و مینی بوسی مرکز استان به جد سبب اختلال و بحران حمل و نقل دانش آموزان و دانشجویان در سال تحصیلی جدید خواهد بود.

 

وی تصریح کرد: موضوع به فرمانداری و استانداری مکاتبه شده است و موضوع افزایش ناوگان حمل و نقل برای جلوگیری از بحران ترافیک و اختلال در حمل و نقل بسیار اهمیت دارد.

 

شهرام مهدوی مطلق فرماندار بویراحمد پیش از این گفته بود که در خصوص سرویس مدارس همیشه دغدغه وجود داشته است لذا باید سرویس مدارس یک متولی مشخص و پاسخگو داشته باشد.

 

کهگیلویه و بویراحمد حدود سه هزار مدرسه و ۱۰ هزار کلاس درس و در مهر امسال ۲۰۰ هزار دانش‌آموز دارد.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *