امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

کشف کوزه‌های سفالی دوره اسلامی در شهرستان ایجرود

زنجان – ابتکارآنلاین: فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی زنجان از کشف کوزه‌های سفالی مربوط به دوره اسلامی در روستای آق بلاغ شهرستان خرمدره خبر داد.
کد خبر: 3166
زمان انتشار: ۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۰ بعد از ظهر -
285 بازدید

به گزارش خبرنگار ابتکارآنلاین – سرهنگ حسینعلی فضلی فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی زنجان گفت: کارگران در حین عملیات حفاری به‌منظور ساخت مسجد در روستای آق‌بلاغ به دو کوزه تاریخی در عمق یک متری زمین برخورد کردند که بلافاصله این موضوع به اداره میراث‌فرهنگی شهرستان ایجرود اطلاع داده شد.

 

او افزود: پس از اطلاع از این موضوع، نیرو‌های یگان حفاظت اداره میراث‌فرهنگی ایجرود بی‎درنگ به محل اعزام شدند و دو کوزه را ضبط و به اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ایجرود منتقل کردند.

 

سرهنگ فضلی ادامه داد: بنا به نظر کارشناسان میراث‌فرهنگی استان، کوزه‌های مکشوفه دارای ارزش تاریخی است و قدمت آن‌ها به دوره اسلامی تخمین زده‌شده است.

 

او گفت: بر اساس ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی، هرگونه حفاری و کاوش بدون مجوز به‌قصد به‌دست آوردن اموال تاریخی، فرهنگی ممنوع است و متهمان به شش ماه تا یک سال حبس محکوم می‌شوند و اشیای مکشوف به نفع وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و آلات و ادوات حفاری به نفع دولت ضبط می‌شوند.

(منبع:باشگاه خبرنگاران جوان)

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *