امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمان:

رسانه باید صدای نخبگان را به گوش مسئولان برسانند

کرمان – ابتکارآنلاین: مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمان گفت: «قصد داریم، شبکه پر سرعت اینترنت برای مشترکین شهری و کسب و کارهای که در بستر اینترنت هستند، را در استان کرمان اجرا کنیم گفتنی است که سرعت این اینترنت شاید ۱۰۰۰ برابر سرعت اینترنت موبایل باشد، ضمن آنکه ترافیک از روی شبکه های تلفن همراه برداشته خواهد شد.»
کد خبر: 3726
زمان انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۷ بعد از ظهر -
103 بازدید

به گزارش خبرنگار ابتکارآنلاین به نقل از ایسنا – حسین ساجدی فر ضعف روحیه مطالبه گری مردم در همه حوزه ها را یکی از نمودهای کرمان دانست می گوید: عدم مطالبه گری و ورود نکردن اهالی رسانه به صورت جان‌دار موجب به وجود آمدن گپ بین خواسته مردم و مسئولان شده است.

 

به اعتقاد او، قشر نخبه و دانشجو قصد بیان دغدغه و پیاده سازی آموزه های خود را دارند، اما صدایشان به مسئولان نمی رسد لذا برخی به فکر مهاجرت می افتند.

 

طبق نظر مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمان، تا پیش از این نخبگان به صورت تک تک مهاجرت می کردند اما اکنون شاهد مهاجرت گروهی آنها هستیم که قطعا ادامه چنین ماجرایی سبب خواهد شد که دود آن به چشم خود مردم برود. بنابراین اهمیت کار رسانه در این حوزه چند برابر می شود.

 

او با اشاره به یکی از جلسات مسئولان با شرکت های دانش بنیان، عنوان کرد: در ابتدای جلسه مدیران سخنرانی کردند و وقتی نوبت به نخبگان شد، زمان جلسه رو به پایان بود، ما مسئولان حتی حاضر نیستیم که دغدغه و صحبت‌های نخبگان را بشنویم و رسانه باید صدای نخبگان را به گوش مسئولان برسانند زیرا برخی اوقات مشکلات آنها با یک تماس حل می شود.

 

«رسانه رکن چهارم دموکراسی است و باید رسانه ها جان دار باشند.» این بخش دیگری از مطالب ساجدی فر در دیدار با خبرنگاران ایسنا بود.

 

«استان کرمان در حوزه ارتباطات وضعیت خوبی ندارد و وسعت این خطه، وجود مناطق صعب العبور، گاها کم کاری ها و … از علل این مهم هستند.» این گفته مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات در بررسی های اولیه خودش از استان بود.

 

او می افزاید: بیش از ۹۵ درصد روستاهای استان پوشش تلفن و مکالمه دارند اما در بحث اینترنت ضعیف هستیم و آمارخوبی در این زمینه وجود ندارد و برای پوشش بالای ۹۰ درصد اینترنت در روستاهای استان به ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که امیدواریم در بحث اینترنت روستایی اقدامات خوبی تا سال آینده صورت گیرد.

 

«قصد داریم پروژه FTTX، (شبکه پر سرعت اینترنت برای مشترکین شهری و کسب و کارهای که در بستر اینترنت هستند)، را در استان کرمان اجرا کنیم گفتنی است که سرعت این اینترنت شاید ۱۰۰۰ برابر سرعت اینترنت موبایل باشد، ضمن آنکه ترافیک از روی شبکه های تلفن همراه برداشته خواهد شد.» این بخش دیگر سخنان ساجدی فر در گفت‌وگو با ایسنا بود.

 

به گزارش ایسنا،  FTTX یا فیبر به ایکس (به انگلیسی: Fiber to the x) اصطلاحی کلی برای هر ساختار شبکهٔ پهن‌باند است که از فیبر نوری برای تأمین تمام یا بخشی از اتصال مورد نیاز در ارتباطات نهایی (last mile) مخابراتی استفاده می‌کند. به دلیل ظرفیت بیش‌تر کابل‌های نوری در حمل دیتا نسبت به کابل‌های مسی به خصوص در مسافت‌های طولانی‌تر، شبکه‌های تلفنی مسی در حال جایگزین شدن با فیبر هستند.

 

او در ادامه می گوید: لازمه اجرای پروژه FTTX، پای کار بودن شهرداری هاست و این پروژه برای شهرداری ها نیز درآمدزایی دارد. در برخی استان ها این پروژه در حال اجرا شدن است و در استان کرمان مذاکراتی با برخی شهرداری های از جمله؛ سیرجان، رفسنجان و جیرفت در این خصوص صورت گرفته ضمن آنکه هوشمندسازی شهرها با این پروژه به راحتی انجام می شود و اگر این پروژه در استان اجرا نشود، قطعا آیندگان ما را نخواهند بخشید.

 

به اعتقاد مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمان، در استان کرمان جای کارخانه نوآوری خالی است و در این مکان کسب و کارهای نوپا و ایده های اولیه یکجا جمع می شوند که ترکیبی از پارک و شتاب دهنده هاست که می تواند اتفاق خوبی برای رسیدن به توسعه پایدار و اشتغالزائی استان باشد.

 

طبق گفته او، کشاورزی و معادن که اقتصاد استان روی آن است هیچکدام پایدار نیست و براساس پژوهش ها معادن تا ۲۵ سال آینده تمام می شوند و کشاورزی هم که با توجه به وضعیت آب تکلیف آن مشخص است. مزیت استان در گردشگری و فناوری اطلاعات است و اگر بتوان دیتاسنتر ملی را در استان ایجاد و هاب منطقه شود؟ اتفاقات خوبی در استان رقم خواهد خورد.

 

ساجدی فر با اشاره به سود خالص کسب و کارهای اینترنتی و در ادامه از نخبگان و سرمایه گذاران کرمانی که در شرکت های فناوری اطلاعات استان های دیگر فعالیت می کنند سخن به میان آورد عنوان کرد: باید نخبگان و سرمایه گذاران کرمانی که در استان های دیگر در حوزه فناوری اطلاعات فعالیت می کنند را به کرمان آورد.

 

او تاکید کرد: باید مطالبه کارخانه نوآوری را داشته باشیم و ما پیگیری می کنیم و امیدواریم اتفاق خوبی در این خصوص در استان بیفتد.

 

«کارخانه نساجی یکی از گزینه ها برای کارخانه نوآوری استان کرمان است که ۹ هکتار آن متعلق به بنیاد مستضعفان و ۶ هکتار دیگر آن متعلق به اداره کل اوقاف و امور خیریه است. این کارخانه در حال فرسوده شدن بوده و هیچ کسی از آن استفاده نمی کند و بدانید اگر این کارخانه به عنوان کارخانه نوآوری انتخاب شود بلافاصله معاونت ریاست جمهوری ۵۰ میلیارد تومان برای تجهیز آن هزینه می کند.» این بخشی از اطلاعاتی بود که ساجدی فر درباره راه‌اندازی کارخانه نوآوری به ایسنا داد.

 

او با تبیین امتیازاتی که شرکت های فعال در کارخانه های نوآوری دریافت می کنند، می گوید: آخرین نفری که پشت این قضیه بود “علی زینی وند” استاندار وقت کرمان بود و طبق مذاکراتی که با ایشان داشتم گفت که مکاتبه با بنیاد مستضعفان صورت گرفته و “فتاح” رئیس بنیاد مستضعفان، طی یک نامه نوشته اند که این کارخانه به نفع استان استفاده شود و اینگونه موافقت خود را اعلام کردند و فقط منتظر موافقت اوقاف هستیم. شایان ذکر است که کارخانه خانه سازی یکی دیگر از گزینه ها بود که هزینه بسیار زیادی برای احیای آن نیاز است ضمن آنکه به لحاظ موقعیت مکانی نیز مناسب نبود.

 

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمان، از تسهیلات تبصره ۱۸ که برای کمک به اشتغال آفرینی اختصاص می یابد، سخن گفت و افزود: فعالین بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات و همه حوزه های مرتبط با این عرصه می توانند از این تسهیلات استفاده کنند. این تسهیلات یک سال تنفس دارند و سود آن نیز ۱۰ درصد است که می تواند فرصت مناسبی برای فعالین این حوزه باشد

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *