امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

انجمن‌های اولیا و مربیان بازوان اجرایی مدیران مدارس هستند

قم – ابتکارآنلاین: رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش‌وپرورش استان قم گفت: همه اولیاء باید در انتخابات انجمن اولیاء و مربیان شرکت کنند و ذهنیتی که از قبل وجود داشته که دعوت انجمن اولیاء و مربیان صرف دریافت کمک های مالی است در حال حاضر نباید وجود داشته باشد بلکه بیشتر به عنوان بازوی اجرایی مدیران و با نقش مشاوره‌ای باید حضور داشته باشند.
کد خبر: 3821
زمان انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۵ بعد از ظهر -
77 بازدید

به گزارش خبرنگار ابتکارآنلاین به نقل از ایسنا – رضا شاهسواری با اشاره به روزشمار هفته پیوند اولیا و مربیان، عنوان کرد: هفته پیوند اولیاء و مربیان با شعار همبستگی ملی، انجمن اولیاء و مربیان پویا و مشارکت هدفمند اولیاء از ۲۴ مهرماه آغاز و تا ۳۰ مهرماه ادامه خواهد داشت.

 

وی با بیان این که برنامه های متنوع و متعددی را برای هفته پیوند اولیاء و مربیان در نظر گرفتیم که در حال برگزاری در مدارس است، یادآور شد: تشکیل ستاد برگزاری ” هفته پیوند “، دیدار با خانواده معظم و معزز شهدا، تشکیل انتخابات انجمن اولیاء و مربیان، افتتاحیه آغاز به کار اعضای انجمن های اولیا و مربیان مدارس در محل برگزاری نماز جمعه شهر قم با سخنرانی امام جمعه در خصوص اهمیت پیوند اولیا و مربیان و افتتاح اتاق گفت و گوی اولیا در واحد های آموزشی با حضور انجمن اولیا و مربیان مدارس از جمله برنامه های این هفته است.

 

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش‌ و پرورش استان قم هدف از اجرای برنامه های متعدد در هفته پیوند اولیاء و مربیان را آشنایی والدین دانش آموزان با قوانین و مقررات آموزش و پرورش به ویژه آئین نامه انجمن اولیا و مربیان، ارائه بهترین راهکارها برای تقویت رابطه خانه و مدرسه، ترویج و تقویت فرهنگ مشارکت جویی در اولیای دانش آموزان، تبیین جایگاه انجمن اولیا و مربیان در نظام تعلیم و تربیت معرفی کرد.

 

شاهسواری با بیان این که یکی از پل های ارتباطی و تقویت مشارکت اولیاء در مدارس و فرآیند آموزش انجمن های اولیاء و مربیان است، اظهار کرد:  برای این که روند تعلیم و تربیت به سهولت و در چارچوب مطلوبی انجام شود چاره‌ای جز همکاری اولیاء وجود ندارد.

 

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش‌ و پرورش استان قم با تأکید بر این که بخشی از مسئولیت و رسالت تعلیم و تربیت بر عهده اولیاء دانش آموزان است، اظهار کرد: مسئولیت و رسالت تعلیم و تربیت تنها بر عهده آموزش و پرورش نیست بلکه مشارکت و تعامل اولیاء نیز مکمل فرآیند تعلیم و تربیت است لذا باید فرهنگ مشارکت و تعامل و همچنین مسئولیت پذیری در بین اولیاء با حضور در انجمن های اولیاء و مربیان تقویت شود.

 

شاهسواری در ادامه بیان کرد: در آیین نامه اجرایی مدارس که از سوی وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شده ۲۶ مورد در خصوص وظایف و حدود اختیارات انجمن اولیاء و مربیان ذکر شده لذا بخشی از فعالیت های مدارس به لحاظ قانونی باید با حضور انجمن اولیاء و مربیان انجام شود.

 

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش‌ و پرورش استان قم با اشاره به این که مشارکت اولیا در امر تعلیم و تربیت یم کسئولیت اجتماعی است، یادآور شد: خانه و مدرسه زمانی می توانند رسالت آموزشی و تربیتی خاص خود را به نحو مطلوب انجام دهند که هر یک شناخت تربیتی کافی داشته باشند و نقش تربیتی خاص خود را ایفا کنند.

 

وی ادامه داد: مدیر، شورای مدرسه، انجمن اولیاء و مربیان، شورای دانش آموزان و شورای معلمان پنج رکن اصلی آموزش و پرورش هستند لذا قرار گرفتن انجمن اولیاء و مربیان به عنوان سومین رکن نشان از اهمیت آن در امر آموزش دارد.

 

شاهسواری با تاکید بر این که مدرسه مهم ترین نهاد اجتماعی، تربیتی و آموزشی است، متذکر شد: اگر انجمن های اولیاء و مربیان حضور موثر و مستمر نداشته باشند تعلیم و تربیت کامل نیست لذا باید مشارکت حداکثری اولیا در مدارس را داشته باشیم.

 

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش‌ و پرورش استان قم انجمن اولیاء و مربیان قدیم ترین و مردمی ترین نهاد مشارکتی در آموزش و پرورش قلمداد کرد و گفت: مشارکت والدین در فعالیت‌های آموزشی و تربیتی مدرسه، بستر مناسبی را برای برقراری تعامل فکری، مشورتی و تبادل نظر در مسائل مربوط به آموزش و پرورش دانش آموزان فراهم می‌کند و زمینه ارتقاء شاخص‌های تعلیم و تربیت را هموار می‌سازد.

 

وی افزود: همچنین در سازمان یونسکو توصیه شده باید راهبردخایی ایجاد شود که خانواده در امر آموزش و پرورش فرزندان خودشان مشارکت کنند و تشکیل انجمن های اولیاء و مربیان یکی از این راهکارها است.

 

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش‌ و پرورش استان قم در ادامه آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان را در گرو هماهنگی و کوشش دو طرفه خانه و مدرسه دانست.

 

شاهسواری اضافه کرد: همه اولیاء باید در انتخابات انجمن اولیاء و مربیان شرکت کنند و ذهنیتی که از قبل وجود داشته که دعوت انجمن اولیاء و مربیان صرف دریافت کمک های مالی است، در حال حاضر نباید وجود داشته باشد بلکه بیشتر به عنوان بازوی اجرایی مدیران و با نقش مشاوره‌ای باید حضور داشته باشند.

 

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش‌ و پرورش استان قم در پایان تأکید کرد: در هر زمینه ای که خرد جمعی و کار تیمی حضور داشته شاهد دستیابی به نتایج بهتری بودیم لذا  هفته پیوند فرصت مناسبی برای همراهی، همدلی و همکاری بین دو نهاد مقدس و تاثیر گذار مدرسه است.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *