امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

دردسرهای فاضلاب خام شهرک صنعتی چرمشهر برای محیط زیست ورامین

ورامین – ابتکارآنلاین: رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ورامین گفت: رها شدن فاضلاب خام شهرک صنعتی چرمشهر آسیب جدی به محیط زیست وارد می‌کند و آگاهی بخشی به صاحبان صنایع و تولیدکنندگان از مخاطرات این موضوع در کاهش معضلات آن نقش به سزایی دارد.
کد خبر: 3879
زمان انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۷ بعد از ظهر -
154 بازدید

به گزارش خبرنگار ابتکارآنلاین – محمد فریدی اظهار داشت: فاضلاب خام شهرک صنعتی چرمشهر که در گذشته بدون تصفیه در محیط زیست رها می‌شد، آسیب‌های فراوانی را به همراه دارد و باتوجه به قرار گرفتن تالاب بندعلیخان در جنوب شهرک صنعتی، بی‌توجهی به تصفیه فاضلاب می‌تواند آسیب‌های جدی به این حوزه وارد کند.

وی با اشاره به آغاز عملیات احداث مدول دوم تصفیه خانه شهرک صنعتی چرمشهر، خاطرنشان کرد: در جلسه‌ مشترک برگزار شده در شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران مقرر شد تا مدول دوم تصفیه خانه شهرک صنعتی تا پایان آذرماه امسال افتتاح شده و به بهره‌برداری رسد و پس از آغاز فعالیت این مدول، تعمیرات فاز اول به منظور تصفیه هر چه بهتر فاضلاب انجام شود.

این مسئول افزود: یکی از الزمات تصفیه فاضلاب در شهرک صنعتی چرمشهر، ایجاد پیش تصفیه در واحدهای صنعتی است که به منظور تحقق این مهم، ۲۱ واحد تولیدی چرم و سالامبور(چرم خام) که فاقد سیستم پیش تصفیه فاضلاب بود به محیط زیست ورامین معرفی شد که از این تعداد، ۶ واحد اقدام به احداث این تأسیسات کرده و با انجام آزمایش بر روی خروجی فاضلاب، تأئیده لازم را دریافت کردند و مابقی واحدهای فاقد پیش تصفیه نیز در حال اجرای این تأسیسات می‌باشند.

فریدی با اشاره به لزوم آگاهی بخشی به صاحبان صنایع از الزامات قانون زیست محیطی در فعالیت‌های تولیدی و مخاطرات رها کردن فاضلاب در محیط زیست، تاکید کرد: برخی از تولید کنندگان از خطرات فاضلاب برای محیط زیست و به ویژه تالاب فصلی بندعلیخان و نیز الزمات قانونی رعایت مسائل زیست محیطی آگاهی ندارند از این رو تلاش شده تا با برگزاری جلسات برگزاری کارگاه آموزشی در زمینه مدیریت پساب خروجی واحد های صنعتی مستقر در شهرک صنعتی چرمشهر و سالاریه این مسائل به تولید کنندگان آموزش داده شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ورامین اضافه کرد: با هماهنگی های صورت گرفته با مسئولان شهرک صنعتی چرمشهر و سالاریه ، کارگاه‌های آموزشی در راستای توانمندسازی مدیران و کارکنان واحد های صنعتی مستقر در شهرک صنعتی چرمشهر و سالاریه در رابطه با نحوه مدیریت فاضلاب تولیدی برگذار گردید و در آن ۱۲۰ نفر از صاحبان صنایع شرکت و آموزش‌های لازم را دریافت کردند.

وی یادآور شد: اگر صاحبان صنایع به درستی از تهدیداتی که فاضلاب محیط زیست و وضعیت حیات وحش منطقه را تهدید می‌کند آگاهی داشته باشند، خود به عنوان حامیان محیط زیست وارد میدان شده و از آن حراست می‌کنند.

 

شهرک صنعتی چرمشهر در سال ۱۳۶۴ به منظور ساماندهی صنایع چرم و دباغی که به صورت پراکنده در سطح استان تهران فعالیت می کردند در ۳۵ کیلومتری جنوب شرق شهرستان ورامین احداث شد و هم اکنون بیش از ۱۰۰ واحد صنعتی در آن مستقر است که بیشتر در حوزه تولید چرم و سالامبور فعالیت می کنند.

ورامین با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری جنوب‌شرق تهران واقع شده است.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *