امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
استاندار سمنان:

سالانه تا پنج تن پسته از استان صادر می شود

سمنان- ابتکارآنلاین: استاندار سمنان با اشاره به اینکه پسته برند کشاورزی استان سمنان است، گفت: سالانه بالغ بر سه تا پنج تن پسته از استان به نقاط مختلف جهان صادر می‌شود.
کد خبر: 3908
زمان انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰ بعد از ظهر -
108 بازدید

به گزارش خبرنگار ابتکارآنلاین به نقل از ایرنا – سیدمحمدرضا هاشمی روز جمعه در آیین اختتامیه نهمین جشنواره ملی پسته ایران در دامغان که با حضور سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی در مجتمع فرهنگی هنری شهید شاهچراغی این شهر برگزار شد، ابراز داشت: بیش از ۱۷ هزار هکتار از وسعت باغ‌های استان سمنان مربوط باغ‌های پسته است.

وی تاکید کرد: پسته یکی از ظرفیت‌های دارای ارزش افزوده در بخش کشاورزی استان سمنان است.

استاندار سمنان گفت: پنج‌هزار و ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم در زمینه پسته مشغول به کار هستند.

وی با بیان اینکه سالانه ۲۱ هزار تن پسته در دامغان تولید می‌شود، ادامه داد: ۱۲۴ مرکز فعال فرآوری پسته در دامغان فعال است که ۳۰ واحد مکانیزه محسوب می شود.

وی یادآور شد: پیرو مصوبات سفر رئیس جمهور ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار عمرانی و تسهیلات برای استان سمنان در نظر گرفته شد.

هاشمی افزود: نزدیک به چهار هزار میلیارد تومان مربوط به طرح‌های عمرانی از محل مصوبات سفر رییس جمهور به استان سمنان در نظر گرفته شد که از این میزان ۷۵۰ میلیارد تومان برای بخش کشاورزی تعیین شد.

استاندار سمنان گفت: ۳۵ درصد اعتبارات سفر در بخش کشاورزی در سال مالی گذشته برای اجرای طرح‌هایی مانند احیای قنات ها، توسعه گلخانه‌ای و اجرای سامانه نوین آبیاری جذب شد.

استاندار سمنان با اشاره به برگزاری موفق چندین دوره جشنواره ملی پسته در دامغان، افزود: همت بخش خصوصی و مدیران شهرستان دامغان و استان سمنان در برگزاری این جشنواره ستودنی است.

نهمین جشنواره ملی پسته ایران در دامغان روز چهارشنبه با حضور مهمانهای خارجی، مسوولان ملی و استانی با هدف زمینه‌سازی برای بهبود محصول، کمک به فرآوری، معرفی تولیدات جانبی و ایجاد شور و نشاط در مردم، معرفی دامغان و پسته این شهرستان از روز بیست و هفتم مهرماه آغاز به کار کرده بود.

آیین های افتتاح و اختتامیه نهمین جشنواره ملی پسته دامغان در فرهنگسرای شهید شاهچراغی دامغان برگزار و برنامه‌های جنبی متعددی نیز برای این جشنواره ملی پیش بینی شد که  برپایی بیش از ۲۰ غرفه عرضه محصولات و تولیدات مختلف، از جمله برنامه‌های این جشنواره سه روزه بود.

دبیر نهمین جشنواره ملی پسته ایران با اشاره به دستاوردهای برگزاری جشنواره پسته در سال‌های گذشته گفت:  علاوه بر معرفی دامغان و سوغات این شهرستان، دستاوردهای علمی شایان توجهی در رابطه با موضوع پسته احصاء و بیش از ١٠٠ ایده، نظر و ابداع در رابطه با پسته دریافت شد.

رضا زارع‌زاده افزود: برگزاری همایش سرمایه‌گذاران، فراخوان ایده‌های بزرگ، تجلیل از باغداران و سرمایه‌گذاران نمونه، اجرای برنامه‌های هنری، همایش ملی پسته و کشاورزی با حضور مدیران کشوری و استانی و مردم علاقمند، از جمله برنامه‌های امسال نهمین جشنواره ملی پسته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دامغان یکی از کهن‌ترین و باستانی‌ترین شهرهای  ایران  واقع در استان سمنان است که در مسیر رودخانه چشمه‌علی شکل گرفته و در دوره شاهنشاهی اشکانی اولین پایتخت اشکانیان در ایران بود. نام قدیم آن دِه‌مغان و صددروازه بوده‌است و دارای آثار باستانی فراوانی از جمله مسجد تاریخانه، تپه حصار، برج طغرل، پیر علمدار، قلعه‌های گرد کوه، مهر نگار و منصور کوه، است.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *