امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

طرح توسعه باغ‌ها در ۳۷۵ هکتار از اراضی شیبدار قزوین اجرا شد

قزوین- ابتکارآنلاین: مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: در حال حاضر طرح توسعه باغ‌ها در ۳۷۵ هکتار از اراضی شیبدار آبی و دیم استان اجرا شده است.
کد خبر: 3979
زمان انتشار: ۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۳ بعد از ظهر -
116 بازدید

به گزارش خبرنگار ابتکارآنلاین به نقل از ایرنا – محمد پیله فروش روز یکشنبه با اعلام این خبر افزود: از این میزان اراضی شیبدار ۳۲۰ هکتار از گیاهان دارویی شامل ۳۰۰ هکتار زیره سبز دیم، پنج هکتار گل محمدی و پنج هکتار گل گاوزبان بوده و سایر گیاهان نیز ۱۰ هکتار کشت شده است.

 

به گفته وی، طرح احداث و توسعه باغها در ۵۵ هکتار شامل ۳۵ هکتار باغ بادام، هشت هکتار باغ فندق و ۱۲ هکتار باغ انگور انجام شده است.

 

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: استان قزوین بستر مناسبی برای توسعه گیاهان دارویی و احداث باغ در اراضی شیبدار دارد بنابراین احداث باغ های بادام، انگور، فندق، گل محمدی، گل گاوزبان، سماق، زرشک و زیره به صورت (آبی و دیم) در مناطق مستعد در دستور کار اجرایی این مدیریت قرار دارد.

 

پیله فروش خاطرنشان کرد: ایجاد باغ در اراضی شیب دار ضمن رونق بخش کشاورزی موجب اشتغالزایی برای بهره برداران و رونق اقتصادی در روستاها می شود.

 

وی جلوگیری از فرسایش خاک و تثبیت ساختمان خاک های منطقه، کنترل سیلاب ها و روان آبها، کنترل باران های نابه هنگام، کمک به پایداری محیط زیست، جلوگیری از تولید ریزگردها، تغییر آب و هوایی منطقه بر اساس استعداد هر منطقه و جلوگیری از مهاجرت روستاییان، جلوگیری از تخریب مزارع و بروز خسارت در حوادث سیلابی، جلوگیری از تبخیر بیش از حد و تامین آب منابع آبی زیر زمینی و چاهها و قنوات را از مهمترین مزایای اجرای طرح احداث باغ در اراضی شیبدار بیان کرد.

 

استان قزوین دارای حدود ۷۵ هزار هکتار باغ میوه است.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *