امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
عضو مجلس خبرگان:

مشکلات کم‌آبی نخلستان‌های خوزستان برطرف شود

آبادان – ابتکارآنلاین: یکی از نمایندگان مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: تولید خرما در خوزستان تاثیر زیادی در رونق اقتصادی دارد و رفع مشکلات نخلداران از جمله کم آبی باید در اولویت دستگاه های اجرایی مربوطه باشد.
کد خبر: 4094
زمان انتشار: ۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۴ بعد از ظهر -
222 بازدید

به گزارش خبرنگار ابتکارآنلاین –  آیت‌اله سید محمدعلی موسوی‌جزایری روز چهارشنبه در همایش نخلداران جنوب غرب خوزستان که در سالن همایش‌های سازمان منطقه آزاد اروند برگزار شد افزود: تشکیل و فعال کردن کارگروه، ارایه تسهیلات ارزان قیمت، نرخ گذاری، فعالیت سردخانه‌ها و تعدیل حقابه نخلستان‌های برای حمایت از نخلداران بسیار ضروری است.

 

وی گفت: تحرک بازار فروش خرما نیازمند فعال شدن ظرفیت داخلی با ورود این محصول به سبدغذایی خانوارها است و رسانه ملی می‌‎تواند با فرهنگ‎‌سازی نسبت به ارزش غذایی محصول خرما میزان سرانه مصرف آن را در سطح کشور افزایش دهد زیرا خرما محصولی سلامت محور است که افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن از دیگر مزایای آن است.

 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در چند سال اخیر نسبت به بحث خرما به عنوان یکی از محصولات مهم تولیدی استان خوزستان برنامه‌ریزی‌های خوبی انجام شده است.

 

آیت‌اله موسوی‌جزایری بیان کرد: باید برای خرید تضمینی خرما نیز با یک برنامه صحیح تصمیمی درست گرفته شود که موجب خدشه به بازار آن نشود و نخلداران بتوانند از دسترنج خود سود ببرند.

 

وی ادامه داد: از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، وزارت‌های صمت و جهاد کشاورزی انتظار می‌رود با استقرار رایزن اقتصادی در بازارهای هدف شرایط را برای صادرات خرمای خوزستان تسهیل کنند.

 

لایروبی ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر انهار سنتی توسط سپاه

 

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای کربلا نیروی زمینی سپاه نیز در این همایش گفت: این قرارگاه برای امنیت پایدار در مرزهای خوزستان تلاش زیادی کرده که به لطف خدا در این امر موفق بوده‌ایم.

 

سردار پاسدار احمدخادم سیدالشهداء بیان کرد: قرارگاه کربلا در سال‌های اخیر توانسته با لایروبی انهار به ویژه انهار سنتی، تولید خرما را در جنوب غرب خوزستان افزایش دهد و تاکنون ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر از انهار سنتی منطقه لایروبی شده است.

 

وی افزود: این قرارگاه همچنین با خریداری سه دستگاه تولید فنس توانسته ۶۰ هزار متر مربع تولید و در اختیار کشاورزان جنوب غرب استان خوزستان قرار دهد.

 

سردار سیدالشهداء بیان کرد: بیش از ۵۰۰ هکتار از نخلستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان نیز توسط قرارگاه کربلا تسطیح شده تا کشاورزان برای کاشت نخل و دیگر تولیدات مشکلات کمتری احساس کنند.

 

وی گفت: همچنین سپاه در انتقال تولیدات خرمای منطقه برای عرضه و فروش در نمایشگاه‌های مختلف از جمله تهران مشارکت کرده که این امر در فروش محصولات بسیار تاثیرگذار بوده است. همچنین چندین بالابر نخل توسط کارشناسان سپاه ساخته شده تا در تولید و کیفیت خرما موثر باشد.

 

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای کربلا نیروی زمینی سپاه با اشاره به وجود سه هزار روستا در خوزستان افزود:با کار جهادی توانستیم مشکل آب شرب ۴۵ روستا را حل کنیم و این کار برای دیگر روستاها هم در دست اقدام است.

 

به گزارش خبرنگار ایرنا نخستین همایش حمایت از نخلداران در نوار مرزی جنوب غرب کشور با حمایت قرارگاه منطقه‌ای کربلا نیروی زمینی سپاه برگزار شد.

(منبع: ایرنا)

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *