امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

حفاران غیرمجاز در روستای هدف گردشگری خاوه ورامین دستگیر شدند

ورامین – ابتکارآنلاین: رئیس دفتر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ورامین گفت: پنج حفار غیرمجاز که در روستای هدف گردشگری خاوه از توابع بخش جوادآباد اقدام به حفاری کرده بودند، با اداوات حفاری دستگیر شدند.
کد خبر: 4468
زمان انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۷ بعد از ظهر -
65 بازدید

به گزارش خبرنگار ابتکارآنلاین – محمدرضا تاجیک خاطرنشان کرد: عوامل یگان حفاظت دفتر میراث فرهنگی شهرستان ورامین با دریافت گزارشی مبنی بر فعالیت مشکوک برخی از افراد در حفاری در یک منزل مسکونی در روستای خاوه از توابع بخش جوادآباد ورامین، رسیدگی به این موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.

وی افزود: با هماهنگی به عمل آمده با کلانتری بخش جوادآباد و پس از اخذ مجوز از مراجع قضایی، عوامل یگان حفاظت با همرانی نیروی انتظامی به این محل اعزام شده و موفق شدند تا  پنج نفر از عوامل حفاری غیر مجاز همراه با ابزارآلات حفاری را دستگیر کرده و به مراجع قضایی تحویل دهند.

این مسئول اظهار داشت: حفاری غیرمجاز، تعرض به عرصه و حریم و یا تخریب بناهای تاریخی، خط قرمز میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ورامین است و برای حراست از بناهای تاریخی از هیچ کوششی دریغ نخواهد شد.

روستای خاوه، یکی از پنج روستای هدف گردشگری شهرستان ورامین که در جنوب این شهرستان و در حاشیه محور قم – گرمسار واقع شده است.

نام قدیم این روستا خوابه یا خاور بوده که محل زندگی عرفای بزرگی همچون کمال ابوالقاسم خوابی بوده که وی از بزرگان شیعه در پیش قرن ششم بوده است .

ورودی این روستا ، یکی از منحصر به فرد ترین خیابان‌های درختی در روستاهای شهرستان های استان تهران است و درختان در هم تنیده زبان گنجشک ، صحنه ای زیبا پیش روی افراد ترسیم می کند، جاده‌ای به طول ۳ کیلومتر که اغلب گردشگران در حاشیه جوی‌آب آن اطراق کرده و ساعات پرنشاطی را سپری می‌کنند.

امامزاده علی ، بی بی زبیده ، نقاره خانه ، دو حمام قدیمی، آب انبار ، قلعه و تپه باستانی ، آسیاب آبی، حسینیه احمدی ها ، خانه احمدی ها ، خیابان درختی و مدرسه تاریخی روستای خاوه از جمله آثار منحصر به فردی است که می تواند مورد توجه گردشگران نوروزی قرار گیرد .

بقعه سید سلطان محمود خاوه ای یکی از اثار تاریخی مهم این روستاست که همه ساله پذیرای تعداد زیادی از مسافران نوروزی است. سبک معماری این بقعه شباهت بسیاری از بقاع روستاهای مجاور خود را دارد و با گنبدی کم خیز با شیب ملایم با رنگ سبز و با مهارتی خاص ساخته شده است .

این اثر مهم تاریخی در تاریخ یکم مهر سال ۸۲ به شماره ۱۰۳۲۴ به ثبت آثار ملی رسیده است .

قلعه باستانی خاوه نیز یکی از قلعه های دیدنی ورامین است که با ارتفاع ۱۲ متر و وسعتی در حدود نیم هکتار متعلق به دوره صفویه و یا زندیه است .

حمام قدیمی خاوه یکی دیگر از آثار تاریخی این روستا است که با وجود قدمت بسیار و قرار گرفتن در فاصله ۲ و نیم متری از سطح زمین از زیبایی و صلابت منحصر به فردی برخوردار است.

بقعه امامزاده علی که نسب وی به امام موسی ابن جعفر(ع) می رسد در جنوب روستای خاوه واقع شده است.

آب انبار روستای خاوه بدون کتیبه و با استفاده از ۲۰ پله به زیر زمین منتقل و آب آشامیدنی روستائیان را تأمین می‌ کرد و این آب انبار که متعلق به دوره قاجاریه است تا چند سال پیش نیز مورد استفاده روستائیان قرار می گرفت.

شهرستان ورامین با دارا بودن ۷۸ اثر که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده در ۳۵ کیلومتری جنوب‌شرق تهران واقع شده است.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *