امروز شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
نماینده ولی فقیه در کردستان:

ترویج فرهنگ نماز نیازمند اقدامات اعتقادی است

سنندج- ابتکارآنلاین: نماینده ولی فقیه در کردستان گفت: مساله نماز یک مقوله اداری و بخشنامه‌ای نیست بلکه معنوی و اعتقادی است و شیوه تبلیغ آن نیز نباید اداری باشد.
کد خبر: 5027
زمان انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۸ بعد از ظهر -
103 بازدید

به گزارش خبرنگار ابتکارآنلاین به نقل از ایرنا – حجت‌الاسلام عبدالرضا پورذهبی روز چهارشنبه در جلسه ستاد اقامه نماز کردستان در سنندج، اظهار داشت: هر کاری توام با اعتقاد باشد، موفق خواهد بود و این مهم در بحث ترویج نماز نیز به خوبی صدق می‌کند.

 

وی با اشاره به برگزاری جشنواره فجر تا فجر، اضافه کرد: ادارات و دستگاه‌های اجرایی با توجه به جمعیت ۵۵ هزار نفری کارکنان خود در استان می‌توانند مبلغ این جشنواره باشند.

 

نماینده ولی فقیه در کردستان افزود: چهار هزار طلبه و ماموستای اهل سنت در مرکز بزرگ اسلامی، حدود هزار و ۵۰۰ نفر در حوزه های علمیه و ۳۶۵ هزار دانش‌آموز، دانشجو و معلم نیز در این جشنواره امکان شرکت دارند، پس باید شیوه‌های تبلیغی مناسبی برای ترویج جشنواره فجر تا فجر در نظر گرفت.

 

لزوم اهتمام به نهادینه شدن فرهنگ با توجه به اسناد بالادستی

 

استاندار کردستان هم در این نشست با اشاره به اهمیت جلسات ستاد اقامه نماز، حضور مدیران عضو ستاد را در جلسات الزامی اعلام کرد.

 

اسماعیل زارعی کوشا بر استفاده از ظرفیت‌ فضای مجازی و شورای اداری در کنار تشکل‌های فرهنگی، دانشجویی و دانش‌آموزی برای اطلاع رسانی گسترده در حوزه جشنواره فجر تا فجر تاکید کرد.

 

وی در ادامه با اشاره به تدوین سند تحول ستاد اقامه نماز کردستان، اظهار داشت: سندنویسی چارچوب مشخصی دارد که نباید به ریز جزییات پرداخته و یا آنقدر کلی نوشته شود که بهره ای نداشته باشد.

 

استاندار کردستان ادامه داد: در تدوین هر سندی، باید دستگاه اجرایی عضو، نقش داشته و بر اساس ظرفیت خود در تدوین و تبیین گام‌های آن تاثیرگذار باشد.

 

زارعی کوشا افزود: ادبیات تدوین این سند، یکنواختی لازم را ندارد و در برخی بخش‌ها متفاوت شده است، بنابراین تاثیرگذاری این سند و میزان پرداخت و اهتمام آن باید بررسی شود.

 

وی با بیان اینکه در کشورمان به نهادینه شدن فرهنگ توجه به اسناد بالادستی توجه لازم نشده است، تاکید کرد: برای جمع بندی بهتر، از نظر عموم استفاده و بررسی مجددی انجام شود و از نظر مشاور برای تدوین نهایی بهره‌گیری صورت گیرد.

 

زارعی‌کوشا به تدوین برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و گفت: اگر موضوع کلی و پیشنهادی برای تدوین در برنامه پنج ساله مدنظر درباره سند تحول ستاد اقامه نماز استان وجود دارد، به سازمان مدیریت ارائه شود تا در این سند درج و تبدیل به برنامه شود و قابلیت اجرا داشته باشد.

 

تدوین سند راهبردی تحول ستاد اقامه نماز کردستان

دبیر ستاد اقامه نماز کردستان هم در این نشست اظهار داشت: برای پیشبرد جشنواره “فجر تا فجر” سه کمیته پشتیبانی، علمی و اطلاع‌رسانی تشکیل شده است.

 

علی اکبر عظیمی درباره اهداف این جشنواره گفت: ترویج مفاهیم نماز و تبیین کارکردهای آن در ابعاد فردی، اجتماعی و بخش‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و علمی است.

 

وی با اشاره به اینکه این جشنواره بهمن‌ماه سال‌جاری و در سه محور علمی و پژوهشی، فرهنگی و هنری و ادبی برگزار می‌شود، اضافه کرد: مخاطبان این جشنواره دانش‌آموزان، دانشجویان، طلاب، فرهنگیان، اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها، پژوهشگران، هنرمندان و سایر علاقه‌مندان هستند که تا ۲۰ آذر فرصت ارسال آثار دارند و در صدد تمدید این فرصت هستیم.

 

دبیر ستاد اقامه نماز کردستان در ادامه به تدوین سند راهبردی ستاد اقامه نماز اشاره کرد و گفت: این سند برای اصلاح و بررسی به دستگاه‌های اجرایی استان ارسال شده است.

 

عظیمی اضافه کرد: سند راهبردی ستاد اقامه نماز، افق ۱۴۰۱ تا ۱۴۲۰ را در خود جای داده و بومی‌سازی شده که ۲ محور آن مبتنی بر رویکردها و سیاست‌ها و نیز وظایف دستگاه‌های اجرایی است.

 

وی با بیان اینکه هدف کلی این سند، ارتقای کیفیت و توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز در کشور است، افزود: تدوین سند ذکر شده با هدف جذب اهل قلم و متفکران برای تولید و نشر کتاب و نرم افزار و درونی شدن نماز و آشنایی نسل نو با کارکردهای نماز است.

 

دبیر ستاد اقامه نماز کردستان ادامه داد: سه گام برای اجرای این سند در نظر گرفته شده که شناخت محیط (شامل تهدیدها و فرصت‌ها)، گام دوم اهداف کوتاه، بلند و میان مدت و گام سوم هم رئوس کلی برنامه‌های ستاد اقامه نماز را شامل می‌شود.

 

کمبود مساجد بین‌راهی در استان، فعالیت‌های مخرب در فضای مجازی، کم تحرکی رسانه و هنرمندان در تولید آثار فاخر با موضوع نماز از آسیب‌هایی بود که عظیمی به آن اشاره کرد و گفت: از برنامه‌های پیش‌بینی شده در این سند، برگزاری نشست های تخصصی نماز و احکام، تولید محتوای نماز، موشن گرافی و شناسایی دانش‌ آموزان هنرمند و فعال در حوزه نماز است.

 

وی ادامه داد: چهار هزار مدرسه با ۱۱ هزار کلاس درس حدود ۳۰۰ امام جماعت دارد و بیشتر دستگاه‌های اجرایی از این ظرفیت بی بهره هستند.

 

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *