امروز جمعه ۲۴ فروردین ۱۴۰۳

سد درکاه بشاگرد تا پایان امسال به بهره برداری می‌رسد

هرمزگان – ابتکارآنلاین: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: سد درکاه بشاگرد با ظرفیت ذخیره سازی یک میلیون متر مکعب سیلاب تا پایان امسال به بهره برداری می‌رسد.
کد خبر: 5449
زمان انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۱ قبل از ظهر -
94 بازدید

به گزارش خبرنگار ابتکارآنلاین به نقل از ایسنا – جمشید عیدانی در تشریح این خبر، افزود: سد درکاه با ظرفیت ذخیره سازی ۱ میلیون متر مکعب سیلاب در نزدیکی شهر گوهران و روستای درکاه احداث شده و نوع سازه این سد بتنی – وزنی با مغزه سنگی است.

عیدانی  با بیان اینکه سد درکاه که در شرق هرمزگان قرار دارد، مراحل پایانی ساخت را طی می‌کند و تا پایان امسال به بهره برداری خواهد رسید، اضافه کرد:  با ساخت این سد ضمن جلوگیری از ورود رسوبات به مخزن سد جگین، می‌توان با جمع آوری سیلاب‌های مسیل درکاه و توزیع آن، منبع آب شرب مناسب و پایدار برای روستاهای پایین دست تامین کرد.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان بیان کرد: روستای درکاه با حدود ۲۰۰ خانوار جمعیت در شمالی‌ترین و مرتفع‌ترین بخش حوزه آبریز جگین واقع شده است. این ویژگی جغرافیایی سبب شده که بارندگی در این منطقه نسبت به سایر مناطق بشاگرد شدت بیشتری داشته باشد و حتی در فصل تابستان نیز شاهد بارندگی باشیم.

 

عیدانی با اشاره به اینکه عدم قدرت کافی زمین در نگهداشت رطوبت، شیب تند اراضی منطقه و همچنین نبود ساز و کار مناسب جهت ذخیره این بارش‌ها سبب شده تا رواناب به صورت جریان سیلابی مخرب در مدت زمان کوتاهی و بدون استفاده از منطقه خارج شودف عنوان کرد: محرومیت زدایی از روستاهای کم برخوردار شهرستان بشاگرد از طریق تامین آب شرب و کشاورزی روستاهای درکاه، تج، حجت آباد و دیگر روستاهای پایین دست سد، امکان ایجاد اشتغال از طریق ترویج کشاورزی در منطقه به ویژه کشت سیر و توسعه نخلستان، ایمن سازی روستاها و مراکز جمعیتی حاشیه رودخانه‌های فصلی بالادست روستای درکاه، تبدیل تهدید سیلاب‌های مخرب و پراکنده به فرصت تامین آب پایدار از دیگر مزایای بهره برداری از این طرح است.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *