امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

توزیع متوازن پزشکان متخصص در شهرستان های خراسان شمالی

خراسان شمالی – ابتکارآنلاین: رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی از توزیع متوازن پزشکان متخصص در شهرستان‌های استان و هم‌زمان آمادگی کامل دانشگاه برای مقابله با پیک هشتم بیماری کرونا خبر داد.
کد خبر: 6134
زمان انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۳ بعد از ظهر -
77 بازدید

به گزارش خبرنگار ابتکارآنلاین به نقل از ایسنا – دکتر سید جواد پورنقی با یادآوری ورود پزشکان متخصص به استان و انجام توزیع متوازن در شهرستان‌ها، افزود: کمبود نسبی نیروی پزشک (عمومی، متخصص و فوق تخصص) از کمبودهای حوزه سلامت در استان است که با پشتوانه و نگاه حمایتی وزارت بهداشت، این تعداد پزشک متخصص به استان تخصیص داده شده است.

وی با تأکید بر این‌که آغاز خدمت‌رسانی این پزشکان متخصص موجب ارتقاء شاخص‌های بهداشتی استان می‌شود، اضافه کرد: برخی از این تخصص‌ها شامل داخلی، عفونی و اطفال مستقیماً با بیماری کرونا در ارتباط هستند  و در خط مقدم مبارزه با این بیماری خواهند بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی خراسان شمالی در ارتباط با آخرین وضعیت بیماری کووید ۱۹ در استان و میزان آمادگی استان، بیان کرد: بنا به اعلام وزارت بهداشت، موج هشتم در کشور آغاز شده و به تبع آن استان ما نیز درگیر خواهد شد. رصد وضعیت بیماران در بیمارستان‌ها نیز حاکی از افزایش موارد سرپایی است اما خوشبختانه در میزان بستری‌ها افزایشی مشاهده نشده است.

وی با بیان این‌که ایجاد تغییرات در سویه‌ها و زیر سویه‌های جدید بیماری کرونا موجب شیوع موج جدید در دنیا شده است، عنوان کرد: اگرچه واکسیناسیون در این کشورها انجام شده است اما مجدداً درگیر بیماری شده‌اند و بنابراین با وجود اینکه در ماه‌های گذشته دارای ثبات نسبی بوده‌ایم اما باید از همه لحاظ آماده ایجاد هر شرایطی در کشور و استان باشیم.

وی افزود: در راستای ایجاد آمادگی در بخش‌های پیشگیری و درمان، قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا در استانداری تشکیل و ضمن هم‌اندیشی، تصمیمات مهمی برای کسب آمادگی همه دستگاه‌ها اتخاذ شده است.

دکتر پورنقی علائم زیر سویه جدید امیکرون را برشمرد و گفت: بیماری‌های سرماخوردگی، آنفلوآنزا و سویه جدید کرونا دارای علائم مشابهی هستند و دستگاه فوقانی تنفسی را درگیر می‌کنند که معمولاً با کسالت و بی‌حالی، گلو درد، سوزش گلو، تب خفیف و گاهی هم با علائم گوارشی همراه است.

وی افزود: درصد کمی از مبتلایان به این سویه، ممکن است علائم تنفس تحتانی مانند تنگی نفس داشته باشند که این بیماران شامل افراد با بیماری‌های زمینه‌ای نیز می‌شود که امکان بستری آن‌ها حتی در بخش آی سی یو نیز بیشتر است، بنابراین توصیه می‌شود سریع‌تر نسبت به تزریق دز یادآور واکسن کرونا اقدام کنند.

دکتر پورنقی با تأکید بر این‌که درمان این بیماری‌های تنفسی، درمان علامتی است و نیازی به مصرف دارو و مکمل‌ها برای پیشگیری و درمان نیست، ادامه داد: استراحت و نوشیدن مایعات گرم کمک کننده است و توصیه می‌شود.

وی درباره وضعیت نارنجی در مرکز خراسان شمالی نیز گفت: به‌طورمعمول وضعیت رنگ‌بندی شهرها با سابقه قبلی مقایسه می‌شود و اگر شهری مدتی در وضعیت زرد بماند تبدیل به نارنجی می‌شود.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *