امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

برگزاری جلسه کارگروه اشتغال جوانان در شمیرانات

شمیرانات – ابتکارآنلاین: به دنبال نیازسنجی صورت پذیرفته در اداره ورزش و جوانان شمیرانات در راستای ساماندهی امور جوانان شهرستان، کارگاههای تخصصی فصلی در این اداره تشکیل و پس از برگزاری این کارگاه‌ها با موضوعات «اوقات فراغت تابستانه»، «ازدواج» و «سواد رسانه‌ای» در سه فصل گذشته، چهارمین نشست کارگروه‌های تخصصی جوانان در سال جاری نیز صبح امروز (سه‌شنبه) به اهتمام آرزو ربیعی معاون امور جوانان این اداره به ریاست حسین رحیمی‌پور سرپرست اداره ورزش و جوانان شمیرانات، و با حضور نمایندگان تعدادی از دستگاه‌های اجرایی عضو ستاد ساماندهی امور جوانان شهرستان برگزار شد.
کد خبر: 6571
زمان انتشار: ۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۶ بعد از ظهر -
61 بازدید

به گزارش خبرنگار ابتکارآنلاین – در اجرای سرفصل نخست این جلسه با عنوان ارائه گزارش توسط نمایندگان اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی درخصوص وضعیت و آمار دقیق اشتغال جوانان در سطح شهرستان، جعفری نماینده اداره کار از ۳ هزار و ۳۶۹ مورد ایجاد اشتغال از آغاز سال جاری تا کنون خبر داد و گفت: ۱۴۹ مورد از این آمار توسط اداره ورزش و جوانان در سامانه رصد ثبت شده است.

در ادامه نشست کارگروه اشتغال، فریبا حسن‌نژاد رئیس اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی شمیرانات به تشریح تسهیلات دولتی تخصیص یافته به منظور افزایش اشتغال زایی پرداخت.

وی در این خصوص گزارش مبسوطی پیرامون تخصیص تسهیلات به زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست برای تشکیل شرکت تعاونی ارائه کرد و به اعطای وام ۲۰۰ میلیون تومانی (با بهره ۴ درصدی و پرداخت شش ساله اقساط) به دو صورت مستقل و پشتیبان به منظور ایجاد بالغ بر ۴۵۰ نوع شغل خانگی تعریف شده در سامانه مشاغل خانگی اشاره کرد؛ که تأمین اعتبار آن از محل اعتبارات داخلی بانک ها نبوده و در قبال اتخاذ تضمینات لازم، از محل اعتبارات وزارت کار تأمین می‌شود.

حسن‌نژاد شرایط بهره‌مندی از تسهیلات طرح کارورزی فارغ التحصیلان لیسانس به بالا را به طور کامل توضیح داد و به تبیین قانون تسهیلات روستایی عشایری و مراحل فرآیند اجرایی دریافت این عطایا (از ارائه طرح در سامانه کارا، تا دریافت موافقت اصولی، تشکیل کمیته فنی در فرمانداری و … تا دریافت وام ۶ درصدی از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی) پرداخت.

رئیس اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی شمیرانات در ادامه از چگونگی دریافت وام ۵۰۰ میلیون ریالی سربازان نظام وظیفه گفت و در نهایت هدایت جامعه مخاطب به دریافت تسهیلات ماده ۱۶ از آستان قدس رضوی علیه السلام، بنیادهای برکت، نخبگان و علوی علیه السلام، و دفاتر ائمه جماعات اشاره داشت.

وی با عنایت به بند سوم دستور جلسه با عنوان اعلام ظرفیت های ادارات جهت برگزاری دوره های آموزشی، تعامل با سازمان فنی حرفه‌ای به منظور صدور گواهی نامه‌های بین المللی شرکت در دوره‌های فنی حرفه‌ای را نیز پیشنهاد داد.

سرپرست اداره ورزش و جوانان در این نشست، در نظر گرفته نشدن منافعی قابل توجه برای کارفرمایان جاذب کارورز، ترس کارفرما از طرح شکایت کارورزان پس از همکاری دوساله ایشان و حقوق ناچیز کارورزان را از عوامل عدم استقبال جوانان و کارفرمایان از طرح کارورزی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی برشمرد.

رحیمی‌پور با وجود این موانع، پیشنهاد جذب کارورز را از مباحث مطروحه در نشست ‌های خود با مؤسسان و مدیران باشگاه‌های ورزشی خصوصی اعلان داشت.

دبیر ستاد ساماندهی امور جوانان شهرستان شمیرانات در خصوص بند سوم موضوعات جلسه نیز همکاری مستمر اداره ورزش شهرداری با واحد اجتماعی این نهاد را زمینه ساز استفاده از ظرفیت سرای محلات شهرداری‌ها در برگزاری دوره های آموزشی دانست.

در بررسی مشکلات و گلوگاه‌های اشتغال، وجدانی نماینده شبکه بهداشت شمیرانات نیز زمان‌بر بودن دریافت مجوز از نهادهای مختلف، برای ایجاد برخی از مشاغل خانگی ستاره‌دار را یکی از مشکلات اشتغال‌زایی خانواده‌ها عنوان داشت.

معاون امور جوانان و مسئول آمار و اطلاعات اداره ورزش و جوانان شمیرانات، مدیر ورزش بانوان اداره ورزش شهرداری شمیران منطقه یک، نماینده اداره آموزش و پرورش شمیرانات، کارشناس مسئول سلامت نوجوانان و جوانان و مدارس شبکه بهداشت شهرستان و نماینده اداره ورزش و جوانان لواسانات نیز از دیگر مدعوینی بودند که در نشست کارگاه تخصصی اشتغال به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *