امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
رئیس سازمان شیلات ایران:

کنارک در زمینه صید آبزیان دریایی از بنادر پیشگام کشور است

چابهار- ابتکارآنلاین: رئیس سازمان شیلات ایران گفت: کنارک با داشتن بنادر صیادی مجهز و ۱۵ هزار صیاد در زمینه صید آبزیان دریایی از بنادر پیشگام کشور است.
کد خبر: 6611
زمان انتشار: ۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۰ بعد از ظهر -
146 بازدید

به گزارش خبرنگار ابتکارآنلاین به نقل از ایرنا – سید حسین حسینی روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از بندر صیادی کنارک اظهارداشت: صیادان کنارک با توجه به ظرفیت‌های ویژه شیلاتی که در این شهرستان وجود دارد باید به حوزه آبزی پروری ورود کنند.

وی بیان کرد: بندر صیادی کنارک مستعد ورود دانش بیشتر هست و لازم است به این بندر راهبردی که در زمینه صید آبزیان دریایی حرفی برای گفتن دارد نگاه ویژه‌ای داشته باشیم.

رئیس سازمان شیلات ایران گفت: به دلیل وجود فرودگاه، بندرمجهز، صیادان و نیروی انسانی متبحر در کنارک، این منطقه مستعد ارتقا به یک شهر شیلاتی است.

وی اظهارداشت: مشکل جامعه بهره‌بردار و صیاد، مشکل ما محسوب می‌شود و بیشتر بهره‌برداران و صیادان با توجه به نزدیکی که با شیلات دارند همه مسائل شان را به شیلات می‌آورند و این یک فرصت است که ما بتوانیم کمک کنیم تا مشکل آنان حل شود.

حسینی تاکید کرد: بندری که درآمدزایی کند، می‌تواند توسعه یافته و وابستگی‌اش کم و به بندری خودگردان تبدیل شود.

وی به پیشگام بودن در حوزه آبزی پروری تاکید کرد و گفت؛ بهره‌برداران کنارکی در مباحثی چون تغییر روش، کیفی سازی و ایجاد ارزش افزوده بسیار عالی عمل کرده‌اند.

رئیس سازمان شیلات ایران با بیان اینکه صیادان می‌توانند در حوزه آبزی پروری ورود کنند تصریح کرد: در پرورش ماهیان دریایی و میگو سرمایه‌های خوبی وجود دارد که لازم است زنجیره ارزش افزوده آن نیز دیده شود.

فعالیت ۲۵ هزار صیاد در بندر کنارک

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: سواحل مکران علاوه‌ بر ظرفیت تولید خیار و جلبک و صدها فرصت آبزی پروری، ۱۱ اسکله و جایگاه تخلیه صید، ۲ هزار و ۵۰۰ شناور اعم از قایق و لنج، حدود ۲۵ هزار نفر صیاد دائمی و فصلی در قالب ۳۸ تعاونی صیادی، ۶ شهرک و ناحیه صنعتی و بیش‌از ۱۰۰ واحد تولیدی صنایع شیلاتی دارد که از جمله ظرفیت‌های شیلاتی برای رونق تولید و اشتغال هستند.

عطاالله رئیسی ادامه داد: سواحل مکران با دارا بودن منطقه بالقوه پرورش میگو با بیش‌از ۴۲ هزار هکتار اراضی مستعد، ۴۱ درصد صید آب‌های جنوب کشور از دیگر ظرفیت‌هاست و به دلیل وجود شرایط مناسب از جمله زمین‌های بلااستفاده ساحلی، نیروی کار ساده، فناوری بومی شده و قابل دسترس، بازارهای نسبتا شناخته شده جهانی و ارزش صادراتی آبزیان(ماهی، میگو و سایر آبزیان دریایی) در توسعه آبزی‌پروری، می‌تواند نقش مهمی در افزایش اشتغال، ارزآوری و توسعه روستایی در مناطق ساحلی جنوب استان ایفا کند.

وی با بیان اینکه اسکله‌های صیادی برای اشتغال و رونق تولید نقش مهمی در سواحل مکران دارند و علاوه‌بر این ظرفیت مهمی در بحث گردشگری به حساب می‌آیند، افزود: دسترسی به آبهای آزاد اقیانوسی، وجود اسکله‌های متعدد شیلاتی، فراهم بودن زمینه‌های صادرات، وجود شهرک‌های صنعتی وابسته و اراضی مستعد پرورش میگو و توسعه روز افزون آن، صنایع شیلاتی را به عنوان یکی از مهمترین محورهای توسعه سیستان و بلوچستان مطرح کرده است.

وی گفت: هم‌اینک ۶ شهرک و ناحیه صنعتی شیلاتی با داشتن ۳۰ واحد کنسروسازی، ۳۰ واحد عمل‌آوری، ۱۲ واحد پودر ماهی، ۱۳ واحد سردخانه و ۱۰ واحد شناورسازی و بیش‌از ۳۰ واحد یخ‌سازی در نوار ساحلی سیستان و بلوچستان وجود دارد.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *