امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳

تولید۴۷ هزار تن محصول کشاورزی و دامی در پردیس

پردیس- ابتکارآنلاین: مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان پردیس گفت: ۵۳۵ واحد تولیدی کشاورزی و دامی در شهرستان ۴۷ هزار و ۹۴۰ تن محصول به ارزش ۷۵۶میلیارد ریال تولید می کنند.
کد خبر: 6716
زمان انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۳ بعد از ظهر -
37 بازدید

به گزارش خبرنگار ابتکارآنلاین – حسن دالوند روز دوشنبه در نشست خبری که به مناسبت ایام الله دهه مبارک فجر برگزار شد به خبرنگاران گفت: در ۳۲ هکتار اراضی زراعی شهرستان سالانه ۱۲۴ تن گندم و ذرت علوفه ای تولید می شود.

وی با بیان اینکه از ۳۱ هکتار مساحت شهرستان در حدود ۲۹ هکتار در اراضی ملی و منابع طبیعی واقع شده، توضیح داد: اراضی محدودی برای اراضی باغی و کشاورزی و باغی در شهرستان هست و ما موظف به حفاظت و صیانت از این اراضی و تامین امنیت غذایی شهروندان هستیم، باغات شهرستان ۴۶۹ هکتار با محصولات باغی؛ سیب ۱۰۹ هکتار ،گردو ۱۲۴ هکتار ، انار، گیلاس زرد آلو، هلو که در مجموع تولیدات باغی شهرستان به ۲هزار و ۸۲۰ تن می رسد.

دالوند افزود: ۴۳۱ واحد دامی با ظرفیت ۴۲ هزار راس دام جمعیت دامی شهرستان است و تولید گوشت قرمز یک هزار تن میانگین سالیانه و بیش از ۱۶۰ هزار تن شیر خام تولید می شود.

وی با اشاره به ظرفیت آبزیان ادامه داد: ۶ واحد پرورش ماهی تولیدات ماهی با ظرفیت سالیانه ۵۰۰ تن و ۶۸۰ هزار قطعه در حوزه پرورش ماهی های زینتی در شهرستان فعال هستند.

مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان پردیس گفت: یک واحد گوشتی طیور ۳۲ هزار قطعه ای با ظرفیت تولید حدودگوشت ۲۰۰ تن در سال ،۵۰ زنبورستان ۶ هزار واحد کولونی و میانگین ۴۷ ونیم تن تولید سالیانه بخش دیگری از تولیدات شهرستان هستند.

دالوند گفت: با توجه به کمبود منابع آبی ۴ رشته قنات «سه رشته قنات در روستای کرشت و یک رشته در روستای باغکمش» شناسایی شده برای دریافت اعتبار با سازمان جهاد کشاورزی استان و سازمان برنامه وبودجه مکاتبه شده تا پس از دریافت اعتبار از از آنها بهره برداری بهینه شود.

وی با بیان اینکه با توجه به محدودیت منابع آبی شهرستان رویکرد به سمت احداث گلخانه است، توضیح داد: برای ۲۲ واحد گلخانه پروانه صادر شده است ، گلخانه ها در پردیس کوچک مقیاس و کمتر از یک هزار متر هستند ، برای ۶ هکتار گلخانه مجوز صادر شده است، در حال حاضر ۳ و نیم هکتار فعال شده وپی گیر فعال شدن ۳ هکتار باقی مانده هستیم.

مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان پردیس ادامه داد: در حال حاضر با مشکل کمبود آب مواجه هستیم و جلساتی برای دریافت حقآبه از رودخانه ها برای آبیاری تشکیل شده است و تامین برق برای پمپاژ سیستم ثانویه یکی دیگر از مشکلاتی است که در دستور کار قرار گرفته است.

ساخت و ساز غیر مجاز در مناطق صنعتی مشکل ساز شده است

دالوند با بیان اینکه ساخت و سا ز غیر مجاز در لکه های صنعتی تپه سیف و کمرد برای ما مشکل ساز شده، توضیح داد: مصوب شده که مناطق صنعتی یاد شده به شهرک صنعتی تبدیل بشوند که هنوز حکم آن ابلاغ نشده و با توجه به تعیین نشدن خط مرزی بین لکه صنعتی و حوزه کشاورزی مدیریت بر ساخت وسازها برای ما مشکل شده است.

وی ادامه داد: اولین اقدام شناسایی و اقدامات پیشگیرانه در حوزه ساخت و ساز غیر مجاز هست تا ساخت وساز غیر مجاز اتفاق نیفتد، در سه بخش پردیس بومهن و جاجرود ساخت و سازهای غیر مجاز شناسایی شده و تخریب نقاط پر خطر در اولویت اجرای حکم و تخریب هستند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان پردیس افزود: ۲۷۰ هکتار از اراضی کشاورزی دیار تماشا در دو مرحله آزاد سازی شد، تاکنون ۱۲۰ جلسه و ۱۲۰ پرونده ماده ۳ برای ساخت و ساز غیر مجاز در سطح شهرستان پرونده قضایی تشکیل شده است.

دالوند گفت: برای تخریب ساخت و ساز غیر مجاز در مناطق خجیر، ترقیان، سنجریان و کرشت برنامه ریزی شده بود که به دلیل بارش برق به تعویق افتاد.

وی تاکید کرد: با ساخت وساز به صورت شعار ی برخورد نمی کنیم، گشت های مشترک با همکاری بخشداری ها سه روز در هفته برگزار می شود و در صورت صدور مجوز قضایی شناسایی و پلمب بنگاه‌های املاک در سطح روستاها که عامل ساخت و ساز غیر مجاز شدند دردستور کار قرار خواهد گرفت.

۹۲ تن گوشت منجمد به شهرستان تخصیص داده شده است

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان پردیس گفت: در راستای سیاست دولت در حمایت از مصرف کنند ۹۲تن گوشت منجمد به شهرستان تخصیص داده شده که از طریق ۴ مباشر تاکنون ۸۲ تن از این سهمیه توزیع شده و توزیع گوشت گرم قرمز در دست اقدام است.

دالوند با اشاره به تخصیص سهیمه خارجی به شهرستان ادامه داد: ۱۹۵ تن برنج سهمیه شهرستان تخصیص داده شده است،۱۸۰ تن برنج هندی با قیمت ۳۵ هزار تومان و ۱۹ تن برنج تایلندی با قیمت ۱۸ هزار تن در حال توزیع است.

وی ادامه داد: محدودیتی برای توزیع گوشت منجمد در شهرستان نداریم، کاسبانی که در حوزه عرضه مواد پروتئینی کد «یکتا» را دارند می توانند از طریق سامانه« ستکابا »روز انه ۱۰ تن مرغ و گوشت منجمد سفارش بدهند و در شهرستان توزیع کنند.

رئیس اداره جهاد کشاورزی با اشاره به نبود کشتارگاه و سرد خانه، توضیح داد: در سطح شهرستان سردخانه و کشتارگاه نداریم و به ناچار سهمیه بالایی از مواد غذایی منجمد را نمی توانیم به شهرستان تخصیص بدهیم و در این راستا از سرمایه گذاران بخش خصوصی برای احداث کشتارگاه و سردخانه حمایت می کنیم.

برگزای نمایشگاه توانمندی عشایر در دهه فجر

دالوند با اشاره به برنامه های دهه مبارک فجر امسال، توضیح داد: نمایشگاه توانمندی حوزه عشایر و روستایی در دهه مبارک فجر در محوطه اداره فنی و حرفه ای شهرستان برگزار می شود، تامین آب شرب روستایی روستای تماشا به بهره برداری می رسد و در روزهای ۱۵، ۱۶، ۱۷ بهمن طرح ویزیت رایگان با مشارکت دامپزشکی برگزار می شود.

شهرستان پردیس با جمعیتی در حدود ۳۰۰ هزار نفر در شرق پایتخت قرار دارد.

 

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *