امروز شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی:

۱۷ هزار قلم اشیای تاریخی امسال درکشور کشف شد

ساری- ابتکارآنلاین: فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از کشف ۱۷ هزار و ۵۰۰ قلم اشیای تاریخی سال جاری در کشور خبر داد و گفت: بیش از هشت هزار اثر تقلبی بوده است.
کد خبر: 7447
زمان انتشار: ۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۰ بعد از ظهر -
65 بازدید

به گزارش خبرنگار ابتکارآنلاین به نقل از مهر- سردار حسن مهری پیش ازظهر چهارشنبه در مراسم رونمایی از کارت ویژه ضابط دادگستری وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی در استان مازندران اظهار کرد: میراث فرهنگی، هویت کشور بوده و وظیفه همه ما حفاظت از آنها است.

وی با اعلام اینکه یگان حفاظت میراث فرهنگی به صورت کلی ۳۵ هزار اثر ثبت ملی در کشور محافظت می‌کند، افزود: ۲۷ اثر ثبت جهانی داریم که با کمک نهادهای بین المللی محافظت می‌شوند.

سردار مهری تصریح کرد: در هزار و۲۱۶ حوزه نیروهای ما مستقر هستند و از آثار میراثی کشور در ۳۱ رده استانی و ۴۳۵ رده شهرستانی محافظت می‌کنند. همچنین در کشور ۲۶۰ پایگاه حفاظتی وجود دارد.

فرمانده یگان حفاظت از میراث فرهنگی کشور ابعاد مأموریتی یگان حفاظت از اموال منقول و غیر منقول اماکن حفاظتی را در ۴ بعد حفاظتی، امنیتی، انتظامی و اطلاعاتی برشمرد و گفت: راهبردهایی در موضوع حفاظت از آثار تاریخی برای پیگیری کیفری و غیر کیفری اتخاذ شده و در این حوزه اقدامات مناسبی در دست انجام است که امیدواریم به نتایج مثبت مندرج شود.

وی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون ۱۸.۵ میلیون نفر از اماکن فرهنگی تاریخی کشور بازدید داشتند، گفت: در حفاظت از آثار تاریخی از همکاری شش هزار نفر از اعضای شوراهای اسلامی روستاها و دهیاران بهره بردیم و تلاش ما این بوده که همه نهادهای مرتبط آموزش و پرورش، اصحاب رسانه، روابط عمومی‌ها و… را متناسب با حوزه‌های مختلف دعوت به همکاری نمائیم.

سردار مهری شماره ۰۹۶۶۲ را سامانه ارتباط عمومی برای موارد میراثی از سوی مردم اعلام کرد و افزود: پیشگیری کم هزینه ترین کار است و هدف ما کاهش هزینه‌های ارتکاب جرم است. بنابراین اولویت ما رویکرد غیر کیفری است و وقتی در این مهم نتایج مدنظر محقق نشد با شدت بیشتری در رویکرد کیفری ورود خواهیم کرد.

فرمانده حفاظت از میراث فرهنگی کشور با اعلام اینکه برابر قانون ساخت، نگهداری و فروش فلزیاب‌ها جرم و منوط به داشتن مجوز میراث فرهنگی است، گفت: تلفات حفاری‌های غیرمجاز بسیار است به گونه‌ای که در سه سال گذشته ۴۰ مورد فوتی داشتیم و انبارهای ما از دستگاه‌های ضبط شده پر شده است و ما این مساله را به زودی تعیین تکلیف خواهیم کرد و سالانه حدود ۶۰۰ دستکاه فلزیاب توقیف می‌شود.

وی از شناسایی هزار و ۲۸۱ مأمور یگان حفاظت میراث فرهنگی به عنوان ضابط قضائی خبر داد و گفت: از این تعداد ۱۰۱ نفر در استان مازندران است و هدف از تشکیل جلسات این است رفع مسائل و مشکلات مربوطه است.

سردار مهری با بیان اینکه از ۱۷ هزار و ۵۰۰ قلم اشیای کشف شده هشت هزار و ۴۶۰ مورد اشیای تقلبی بود، افزود: ما با کمبود امکانات و نیروی انسانی مواجه هستیم در استان پهناور ایران مثل مازندران فقط یک ماشین داریم که اگر امکانات مادر است آنها افزایش یابد شاید بارها به ۱۰ تا ۲۰ برابر برسد.

 

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *