امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
عضو خبرگان رهبری:

مهمترین مشکل خوزستان بحث آب است

اهواز – ابتکارآنلاین: نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری مهمترین مشکل خوزستان را بحث آب دانست و از برنامه‌های وزارت نیرو درخصوص انتقال آب از سرچشمه های کارون و سدسازی در بالادست کرخه انتقاد کرد.
کد خبر: 7749
زمان انتشار: ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۸ قبل از ظهر -
59 بازدید

به گزارش خبرنگار ابتکارآنلاین به نقل از ایرنا – آیت الله محسن حیدری چهارشنبه شب در همایش ملی مدیریت شبکه های آبیاری و زهکشی که در دانشگاه شهیدچمران اهواز برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه بیان کرد: آب خوزستان قصه پرغصه ای است که از مسئولان حاضر در همایش می‌خواهم درد دل مردم این استان را به مرکز نشینان برسانند.

وی با بیان اینکه کلام مردم خوزستان در موضوع آب همواره واحد است، افزود: همه می دانند که منطقه خوزستان پر آب ترین نقطه کشور بوده و هیچ جا به اندازه جلگه خوزستان شرایط مناسبی برای زیست، کشاورزی و تولید ندارد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: خوزستان تنها استانی است که می تواند در ۲ فصل از سال، کِشت کند و اگر برنامه ریزی دقیقی انجام می شد، خوزستان به تنهایی می توانست کل نیازهای کشور را تامین کند.

وی با بیان اینکه طولانی ترین، پرآب ترین و شیرین ترین رودخانه کشور در خوزستان است، افزود: متاسفانه براساس سیاستگذاری غلط برخی از مقامات وزارت نیرو، چالش‌های آبی جدی برای خوزستان ایجاد شده به گونه‌ای که در حال حاضر مهمترین و خطرناکترین مشکل استان، بحث آب است.

حیدری بیان کرد: نخستین طرح انتقال آب از خوزستان به فلات مرکزی در سال ۱۳۳۲ اتفاق افتاد همچنین در سال ۱۳۶۴، ۱۳۷۴ و ۱۳۸۰ دوباره این انتقال آب انجام شد.

وی ادامه داد: به بهانه مصرف آب آشامیدنی طرح انتقال آب را به راه انداختند اما برای مصارف دیگر نیز استفاده شد.

نماینده مردم خوزستان در خبرگان رهبری گفت: با مجموعه طرح هایی که پیاده شد حدود ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب آب منتقل شد در حالی که برای مصرف آب شرب هشت میلیون نفر، ۵۸۰ میلیون مترمکعب آب نیاز است.

وی افزود: متاسفانه به مسئولان گزارش غلط و منافقانه دادند و این موضوع سبب شد تا ائمه جمعه، نمایندگان مجلس و نمایندگان مجلس خبرگان استان، نامه های متعددی برای مقام معظم رهبری، شورای امنیت ملی و سران قوا ارسال کنند.

آیت الله حیدری بیان کرد: بعد از اینکه صدای مردم خوزستان شنیده شد، مقام معظم رهبری با سیاست حکیمانه خود اعلام کردند آب فلات مرکزی باید از خلیج فارس و دریای عمان تامین شود که اگر این اتفاق بیافتد هرگونه بهانه برای انتقال آب از سرچشمه‌های کارون به فلات مرکزی منتفی خواهد بود؛ کلنگ این کار در دولت سابق زده شد و دولت سیزدهم این موضوع را به طور جدی دنبال می کند.

وی با بیان اینکه رودخانه کرخه طولانی ترین رودخانه کشور بوده و حیات بخشی از خوزستان از جمله تالاب های بزرگ هورالعظیم و شادگان به واسطه این رودخانه است، افزود: این رودخانه اکنون خشک شده به گونه ای که جوانان مناطق بستان و هویزه در بستر رودخانه ها فوتبال بازی می کنند.

وزیر نیروی وقت از فاجعه کم آبی خوزستان مطلع بود

این عضو خبرگان رهبری گفت: فاجعه رودخانه کرخه از آنجا آغاز شد که در دولت گذشته حدود ۳۲ سد طراحی و بعضا مورد بهره برداری قرار گرفتند؛ بر اثر ایجاد این سدها که اغلب کشاورزی هستند آب کرخه به مناطق استان نمی‌رسد.

وی افزود: وزیر نیروی دولت یازدهم در سال ۹۵ به من اعلام کرد با توجه به احداث سدهای بالادستی کرخه، در سال‌های آینده خوزستان دچار یک فاجعه خواهد شد ولی چاره ای ندارم جز اینکه دستور رئیس جمهور وقت را انجام دهم تا در برخی استانها مشکل بیکاری حل شود.

کسانی که مشکلات آبی خوزستان را به وجود آوردند، خائن هستند

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان گفت: تونل‌هایی که از سر منشا کارون کشیدند از نظر قانونی و شرعی، هیچگونه توجیهی ندارد زیرا خوزستان پاسبان و پاسدار ایران اسلامی است و اگر مصالح مردم آن به خطر بیافتد، مصالح کل کشور به خطر می افتد.

وی افزود: عمده اقتصاد کشور به واسطه نفت و کشاورزی خوزستان است لذا این اقدام ظلم به مردم خوزستان بوده و آن کسانی که این کارها را کردند به عنوان خائن در تاریخ ایران اسمشان به ثبت می رسد.

سرانه فضای سبز خوزستان ۱۲ مترمربع است

آیت الله حیدری اظهارکرد: رئیس جمهور وقت در اواخر سال ۹۲ در مصلی نماز جمعه تهران اعلام کرد که انتقال آب از سرچشمه های کارون به غیر از مصرف شرب طبق مصوبه شورای عالی آب کشور، ممنوع است اما امروز مشاهده می کنیم که سرانه فضای سبز اصفهان، ۳۲ متر است در حالی که سرانه فضای سبز خوزستان ۱۲ متر بوده و از متوسط کشوری یعنی ۱۵ متر کمتر می باشد.

وی افزود: تمام برنامه های وزارت نیرو در خصوص انتقال آب از سرچشمه های کارون و سدسازی در بالادست کرخه خلاف نظر امام و همه فقها است.

عضو خبرگان رهبری بیان کرد: بر اساس گفته امام (ره)، اگر آب موجود در یک نهر برای احیای املاک و زمین های بالادستی و پایین دستی کافی نباشد، زمینی که سابقه احیا شدن آن جلوتر است باید از این آب استفاده کند.

وی افزود: همه می‌دانند که زمین‌های خوزستان از دیرباز تاکنون با آب کرخه و کارون احیا می‌شوند و مهمتر اینکه بالادست این رودخانه‌ها زمین کوهستانی بوده و فقط برای دامپروری مفید است.

ساخت سدهای بالادست رودخانه کرخه منتفی شود

نماینده مردم خوزستان در خبرگان رهبری گفت: برای احیای رودخانه کرخه، می‌توان سدهای بالادستی که قرار است راه اندازی شوند از بعد کشاورزی به برق آبی تبدیل کرد همچنین سدهایی که مراحل ساخت آنها هنوز شروع نشده باید تعطیل شوند.

گفتنی است ششمین همایش ملی مدیریت شبکه‌های آبیاری و زهکشی با محورهای مطالعات و طراحی شبکه‌های آبیاری و زهکشی، اثرات محیط‌زیستی شبکه‌های آبیاری و زهکشی، ارتقای بهره‌وری مصرف آب در شبکه‌های آبیاری و زهکشی، مدیریت و بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی و مباحث نوین در شبکه‌های آبیاری و زهکشی، ۹ تا ۱۱ اسفندماه در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار می‌شود.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *