امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

از حکمت‌های غیبت منجی تا اثرگذاری “سرود سلام فرمانده”

آذربایجان شرقی – ابتکارآنلاین: استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر این‌که انسان‌های در حال حرکت و تلاش، شانیت انتظار و منتظر بودن را دارند، گفت: در روایتی از معصوم(ع) عنوان شده است کسی که منتظر امر ماست، مانند کسی است که با خون خود جهاد فی سبیل‌الله کرده باشد و این روایت نشان می‌دهد که انتظار بر مبنای حرکت و تلاش، معادل با جهاد فی سبیل الله است.
کد خبر: 7933
زمان انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۰ بعد از ظهر -
65 بازدید

به گزارش خبرنگار ابتکارآنلاین به نقل از ایسنا – حجت‌الاسلام والمسلمین جلیل جلیلی، با اشاره به حکمت‌های اصلی غیبت امام زمان(عج)، اظهار کرد: در آموزه‌های وحیانی، دلایل مختلفی به عنوان حکمت‌های غیبت مطرح شده، اما شاید انسان‌ها آنگونه که باید حکمت اصلی غیبت را درک نکند، چراکه جزوی از اسرار و حکمت‌های الهی بوده تا در دورانی برای آزمایش انسان‌ها این غیبت رخ دهد، همانطور که در برخی روایات نیز آمده که غیبت به عنوان آزمایشی است که مومنان به واسطه آن غربال شده و مورد امتحان قرار می‌گیرند.

وی، عدم بیعت امام(عج) با طاغوت‌های زمان را از دیگر حکمت‌های غیبت عنوان کرد و گفت: امامان معصوم(ع) یکی پس از دیگری آمدند و آنطور که باید حق حضرات معصومین در زمان حضورشان ادا نشد و بسیاری از ائمه در طول حیات به ناچار و برای اینکه با طاغوت‌های زمان بیعت نکنند، با تقیه زندگی کردند، از این‌رو شاید یکی از حکمت‌های عصر غیبت این باشد امام معصوم درگیر بیعت با طاغوت‌های زمان نشود که در برخی روایات نیز به این امر اشاره شده است.

وی، حفظ جان امام معصوم(عج) را از دیگر حکمت‌های خداوند متعال برای غیبت بیان کرد و افزود: ۱۱ امام(ع) ما همگی به واسطه شهادت از دنیا رفته‌اند و اگر بنا به تداوم همین رویه بود، حضرت(عج) هم اگر به غیبت نمی‌رفتند، در معرض شهادت قرار می‌گرفتند.

امام جمعه سردرود با بیان این‌که در کنار این حکمت‌ها، شاید اصحاب و افراد شایسته‌ای نیز در پیرامون امام(عج) وجود نداشت، چراکه ائمه معصوم(ع) در زمان حضور خود چندان مورد استقبال نبوده و افراد لایق، شایسته و اصحاب وفادارشان فراوانی کمتری داشت، از این‌رو انسان‌ها از حضور امام عصر خویش محروم شدند.

وی با اشاره به اهم وظایف منتظران در عصر ظهور، خاطرنشان کرد: در این رابطه کتب و متون کثیری داریم که در قرن‌های بعد از غیبت صغری به دست ما رسیده و وظایف منتظران در آن‌ها ذکر شده است که معتقدم ماحصل تمامی مطالب موجود در این متون، این است که بدانیم وظیفه انتظار، وظیفه‌ای وجودی و بر مبنای حرکت و تلاش است و انتظار، امر عدمی، حرکت نکردن و ایستادن و صرف منتظر بودن نیست.

خودسازی و خودسازی اجتماعی؛ شاکله وظایف منتظران

وی با بیان این‌که معتقدم شاکله تمامی وظایف منتظران در دوران غیبت، در خودسازی و خودسازی اجتماعی متلبور می‌شود، خاطرنشان کرد: خودسازی فردی یعنی انسان منتظر باید ایمان قوی و عمیق را در خود تدارک ببیند، چنانچه در روایات معصومین(ع) آمده است که قلب انسان‌های منتظر، در استحکام همانند پاره‌های آهن است و نسبت به ذات مقدس الهی هیچ شک و تردیدی ندارند.

حجت‌الاسلام جلیلی با بیان این‌که منتظران واقعی قلب را حرم امنی برای محبت خداوند قرار داده‌اند و برای خودسازی فردی، ایمان قلبی را آویزه گوش خود کرده و از بصیرت و عقلانیت خوبی برخوردار هستند، افزود: در روایتی از امام صادق نقل شده که برای انسان‌های منتظر از قوت عقل، اندیشه، فهم و معرفت چیزی داده شده که غیبت امام زمان(عج) برای آن‌ها به منزله مشاهده است و به حدی بصیرت دارند که امام را حاضر می‌دانند.

وی با تاکید بر این‌که خودسازی اجتماعی نیز وظیفه دیگری است که در دوران غیبت بر عهده منتظران نهاده شده و رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم از این امر به عنوان جامعه پردازی یاد می‌کنند، گفت: هنر این نیست که بتوانیم تنها خود را ارتقا دهیم، هنر این است که در کنار نور بودن، منور هم بوده و این روشنگری یکی از وظایف اجتماعی در خودسازی اجتماعی است که انسان‌های منتظر بر عهده دارند.

وی با تاکید بر اهمیت خودسازی اجتماعی در عصر ظهور، خاطرنشان کرد: این امر یعنی انسان منتظر نسبت به رفتار و اتفاقات پیرامون خود بی تفاوت نبوده و برای هر کدام در حد توان خود برنامه ریزی کرده و سعی می‌کند در راستای اصلاح آن نقش مثبتی ایفا کند؛ بر این اساس حضور بی تفاوت نسبت به پیرامون خلاف آن وظیفه خودسازی اجتماعی و بسترسازی برای ظهور است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که انسان منتظر باید در رابطه با اصلاح پیرامون خود احساس تکلیف کرده و هرگز بی تفاوت نباشد، تاکید کرد: منتظران هر آن چیزی که احساس می‌کنند از حضور، بیان و کلامشان می‌تواند اثرگذاری مثبتی در جامعه داشته باشد، باید ورود کرده و نقش خود را به درستی ایفا کنند.

وی در مورد ارتباط امام زمان(ع) با شیعیان در عصر غیبت نیز گفت: ارتباط ایشان با نواب خاص خود در دوران غیبت صغری بارها مطرح شده و ایشان به واسطه چهار نماینده و نواب خاص خود با مردم ارتباط گرفته و پاسخ نیز می‌دادند، اما در دوران غیبت کبری که به یمن وجود مبارک ایشان به عالمیان روزی داده می‌شود، چه بسا دیدگاه‌های مختلفی در این رابطه وجود دارد.

وی در مورد ارتباط امام زمان(عج) با شیعیان در عصر غیبت کبری، گفت: اینکه هیچ امکانی برای رویت و ارتباط با امام وجود نداشته باشد، به نظر غیرصحیح می‌آید، چراکه حتما انسان‌های خودساخته و در مقام اولیای الهی، می‌توانند در مواقع مختلف با امام خود نیز در ارتباط باشند، اما کیفیت ارتباط عموم شیعیان با امام در روایات ذکر شده است، چنانچه امام عصر به حج می‌روند و در محافل حضور می‌یابد و چه بسا انسان‌ها ایشان را می‌بینند، اما نمی شناسند و ایشان همانند خورشیدی در پس ابر، برکت وجودش شامل حال عالمیان می‌شود.

اهمیت تولید محتوا به زبان هنر در رابطه با انتظار فرج و امام زمان(عج)

جلیلی در ادامه با تاکید بر اهمیت تولید محتوا به زبان هنر در رابطه با انتظار فرج و امام زمان(عج)، گفت: ایران، تنها کشوری است که به فکر امام زمان(عج) بوده و پیگیری مقدمات ظهور در آن اتفاق می‌افتد که جای شکرگزاری دارد و امیدواریم بتوانیم لایق شان این بزرگوار این وظایف را برعهده بگیریم.

وی با اشاره به روش‌های انتقال مفاهیم ظهور به نسل جدید، خاطرنشان کرد: قطعا زبان هنر بهترین زبان در این رابطه است، اما متاسفانه مشکل اساسی ما این است که در حوزه فرهنگی و انتقال معارف دینی از این زبان هنر که رساترین و باسرعت‌ترین روش برای انتقال مفاهیم بوده، استفاده نمی‌کنیم.

وی با بیان این‌که متاسفانه در مدارس محتوای خوبی را در این خصوص تولید نکرده‌ایم و اگر متون و محتوای قوی نیز تولید شده، انتقال دهنده قوی نداشته‌ایم، متذکر شد: متاسفانه در مدارس نتوانسته‌ایم جایگاه مهدویت و بحث امامت را آنگونه که در شان معصومین(ع) است، منتقل کنیم که این موضوع نکته بسیار مهمی است.

امام جمعه سردرود با تاکید بر این‌که در محافل مذهبی ما همانند مسجد نیز احساس نیاز به هنر هنوز اتفاق نیفتاده است، گفت: مساجد ما چقدر برای انتقال هنرمندانه این رویه ها آماده هستند؟ محافلی که بتواند دانش آموز و کودک را با امام زمان خویش آشنا کند. چه تعداد مربیانی داریم که بتوانند با زبان کودکانه مفاهیم را انتقال دهند؟

وی “سرود سلام فرمانده” را یک نمونه ابتکاری در انتقال پیام مهدویت به نسل جدید عنوان کرد و افزود: استفاده از محتواهای هنری که یک نمونه ابتکار آن سرود سلام فرمانده بود، واقعا جا باز کرده و علاوه بر روشنگری، علاقه مندی نسبت به جایگاه مهدویت ایجاد کرد که شاید به مانند آن بتوان موارد متعدد دیگری را مورد استفاده قرار داد تا امام زمان را به نسل جدید با زبان و ادبیات هنر بشناسانیم.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *