امروز شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
مشاور وزیر دفاع:

۱۷فناوری جدید در سامانه‌های الکترونیکی به ناوشکن دماوند اضافه شده است

کد خبر: 9499
زمان انتشار: ۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۸ قبل از ظهر -
94 بازدید

دماوند – ابتکار آنلاین : منوچهر علیپور مشاور وزیر دفاع در صنایع دریایی خاطرنشان کرد: همه فرایندها و ساختار سازمانی به نحوی طراحی شده است که در زمان معقول در حوزه نظامی و غیر نظامی تحویل مشتریان داده شود. در یکی از حوزه‌ها، شناورهای سطحی ساخته می‌شود که شناورهای بالای ۴۰ تن و ۲۵ متر را سطحی میگوییم که توسط گروههای صنعتی وزارت دفاع ساخته شده و تحویل نیروی دریایی راهبردی شده است که به درستی آن را راهبری شده است.

وی افزود: این ناوشکن از مواد اولیه تا همه تجهیزات پیچیده در ایران ساخته شده است، در گذشته دور ما ورقها را از خارج می‌خریدیم اما حدود ده سال است که این فولاد با درجه نظامی در داخل ایران ساخته می‌شود‌. این شناور از سازه و فرم بدنه خاصی طراحی شده است و همانطور که در عبور از بزرگترین‌های اقیانوس دنیا موفق بوده است افتخاری برای بخش صنعتی و مهندسی کشور است.

مشاور وزیر دفاع با بیان اینکه ناوشکن دنا بیش از ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در بخش های مختلف کار برده است، اظهار داشت: کار طراحی و ساخت ناوشکن دنا در طول ۶ سال توسط سازمان صنایع دریایی طراحی و ساخته شده است. اولین شناوری که در کشور ساخته شد، ۱۲ سال زمان برد و فروند دوم نیز طی ۸ سال ساخته شد. اما، ناوشکن دنا در یک رکورد طی ۶ سال طراحی و ساخته شده است.

 

جانشین سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع در پاسخ به برنا در خصوص ارتقای ناو دنا در حوزه پیشرانه و سیستم ناوبری گفت :

در سازمان صنایع دریایی بر اساس نیاز نیروهای مسلح همواره بهینه سازی در طراحی و ساخت حال انجام است؛ دنا دارای یک بن سازه مناسب برای نصب انواع تسلیحات است، اگر شما مقایسه کنید با اولین ناو ساخته شده، ناو شکن دنا با توجه به سامانه‌هایی که در آن وجود دارد می‌تواند همزمان در اهداف هوایی، سطحی و زیرسطحی شناسای، رهگیری و درگیر شود.

وی افزود: یک ناوشکنی که ده سال پیش ساخته شده نمی‌تواند الان هم با همان امکانات باشد ممکن است ظاهر و فرم بدنه همان باشد ولی درون زیرسامانه ها در حوزه الکترونیک و مخابرات و ناوبری به روز است و از نرم افزارهای بروز استفاده کردیم.

علیپور با اشاره به همکاری وزارت دفاع و شرکت های دانش بنیان خاطرنشان کرد: با استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان از ۱۷۹ فناوری برای ناوشکن‌ها استفاده شده است؛ در ناوشکن دماوند نسبت به مدل قبلی ۱۷ فناوری اضافه و بروز شده است که عمدتا در حوزه‌های سامانه های الکترونیکی مخابراتی و ناوبری،  راداری و رادارهای پای کنترل و سطحی و سیستم های جنگ الکترونیک به روزرسانی شده اند و قدرت مقابله با تجهیزات بروز شده دشمن را دارد.

وی تاکید کرد: در آینده نزدیک ناوشکن‌هایی که تحویل می دهیم از ناوشکن دنا به لحاظ تجهیزات بروز تر خواهد بود.

مشاور وزیر دفاع در پاسخ به دیگر سوال خبرگزاری برنا مبنی بر ساخت انواع قایق‌های ورزشی اظهار داشت: در فناوری قایق‌های تندرو ما ادعا داریم جزو یک تا پنج کشور دنیا هستیم و دنیا هم اعتراف کرده است که ما بین ده کشور اول هستیم؛  بنابراینم در شناورهای تندرو به لحاظ هیدرودینامیکی و سازه ای و فرم و بدنه کاملا مسلط هستیم و انواع شناورهای تندرو را طراحی و تحویل مشتریان دادیم .

علیپور با اشاره به طراحی برنامه بلند مدت و عدم رقابت با بخش خصوصی ادامه داد: جاهایی که شرکت خصوصی به هر دلیلی نمی تواند تامین نیاز کند،  وزارت دفاع با توجه به ابزار مختلفی دارد برای رسیدن به این فناوری ها و بنابراین اگر نیاز مطرح بشود ما آمادگی داریم این کار را برای کشور و مردم عزیز و ورزشکاران انجام دهیم و تا الان کسی مطرح نکرد و ما انواع شناورهای تندرو کامپوزیت را بسازیم.

وی با بیان اینکه شناورهای آلومینیومی شناورهای سبک سرعت بالا هستند، گفت: از تکنولوژی جدید به نام وی آی پی استفاده برای تولید شناورهای کامپوزیت و شناورهای سابق انواع مواد استفاده می شود این تکنولوژی میزان مواد زائد را به حداقل ممکن می‌رساند.

(منبع : خبرگزاری برنا)

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *