امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

فعالیت ۶۴ مربی رسمی فنی حرفه‌ای در استان قزوین

قزوین – ابتکارآنلاین: سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قزوین گفت: در حال حاضر ۶۴ مربی رسمی و ۶۴ کارگاه ثابت در سطح استان قزوین فعال هستند اما متأسفانه توزیع خوشه‌های آموزشی عادلانه صورت نگرفته است.
کد خبر: 9541
زمان انتشار: ۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۵ بعد از ظهر -
48 بازدید

به گزارش خبرنگار ابتکارآنلاین به نقل از ایسنا – علی طاهرخانی سرپرست اداره کل آموزش فنی حرفه‌ای استان قزوین در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز یکشنبه هفتم خرداد ماه در محل این اداره کل برگزار شد، در خصوص عملکرد اداره کل آموزش فنی حرفه‌ای استان قزوین، اظهار کرد: در استان قزوین ۱۰ مرکز آموزش فنی حرفه‌ای ثابت و یک شعبه شهری وجود دارد که به آموزش و تربیت مهارت‌آموزان اقدام می‌کند.

سرپرست اداره کل آموزش فنی حرفه‌ای استان قزوین عنوان کرد: این اداره‌کل در اجرای برنامه‌های خود با سازمان‌هایی همچون کمیته امداد امام‌خمینی(ره)، اداره کل بهزیستی، اداره کل تعاون کار و امور اجتماعی و بسیج همکاری می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: اگر چه آحاد جامعه از سنین ۱۵ سال به بالا مخاطبین آموزش‌های این اداره کل هستند اما علی‌رغم فعالیت‌های گسترده‌ای که در امر آموزش و مهارت‌افزایی جامعه صورت گرفته این اداره کل و اقداماتش همواره در هاله‌ای از غربت و مظلومیت به سر می‌برد.

طاهرخانی در برشماری جمعیت متقاضیان و گروه‌های هدف آموزش‌های فنی حرفه‌ای بیان کرد: کارجویان فاقد مهارت، شاغلین بنگاه‌های اقتصادی، کودکان کار و خیابانی، اهالی روستاها، مددجویان بهزیستی و کمیته امداد امام‌خمینی(ره)، سربازان وظیفه، افراد مستقر در مراکز ترک اعتیاد، زنان سرپرست خانوار، اقشار آسیب‌دیده اجتماعی، دانشجویان، دانش‌آموختگان و دانش‌آموزان مراکز کار و دانش از جمله مخاطبان این اداره کل محسوب می‌شوند.

وی تصریح کرد: تمامی این افراد پس از گذراندن دوره مهارت‌آموزی، گواهی بین‌المللی مهارت دریافت کرده و می‌توانند در بنگاه‌های اقتصادی و بازارهای مختلف اشتغال، مشغول به فعالیت شده و با تکیه بر توانمندی خود علاوه بر پیشرفت در کار و معیشت قادر هستند افراد دیگری را هم جذب و بکارگیری کنند.

این مسئول اظهار کرد: هدف اداره کل آموزش فنی حرفه‌ای تربیت پنجه‌های کارآمد برای جامعه است و در این میان افراد دارای معلولیت، پناهندگان و اتباع خارجی را هم از یاد نبرده و متناسب نیاز آنها مهارت‌هایی برای آموزش تدوین کرده است.

وی افزود: حذف بیمه بیکاری از دیگر اهداف این اداره کل است تا هر فردی در جامعه چندین مهارت را آموخته و در هر مرحله، حرفه‌ای تخصص برای ارائه داشته باشد و دیگر نیازی به استفاده از بیمه بیکاری احساس نشود.

طاهرخانی خاطرنشان کرد: این اداره‌کل هرساله با تزریق تجهیزات جدید به کارگاه‌ها و ارتقاء توان و مهارت مربیان به کیفی‌سازی آموزش‌ها می‌اندیشد ضمن اینکه کمیت را هم فدای کیفیت نکرده‌ایم و در سال گذشته میزان آموزش‌ها به مرز ۴ میلیون نفر ساعت رسیده و برای سال ۱۴۰۲ هم چنین چشم‌اندازی در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه در چهار فصل سال مربیان به مرکز تربیت مربی بین‌المللی استان البرز اعزام شده و کیفیت آموزش‌های خود را ارتقا می‌دهند، افزود: علی‌رغم کیفیت آموزش مربیان متأسفانه هنوز مرکز ثابتی برای بانوان در استان قزوین وجود ندارد و این در حالی است که بخش عمده‌ای از آموزش مهارت‌ها ویژه بانوان است.

طاهرخانی ادامه داد: علاوه بر آن در استان قزوین مرکز سنجش مهارت وجود ندارد و به جای سنجش مهارت کارآموزان، مرکز آموزش، کارآزمون و اعطای گواهی را متقبل می‌شود.

وی همچنین گفت: اداره کل جهت جبران کمبود تجهیزات آموزش‌های فنی و صنعتی، طرح شناوری تجهیزات و امکانات را در دستور کار قرار داده تا شهرستان‌های مختلف در صورت وجود متقاضی آموزش بتواند امکانات مورد نیاز را از سایر شهرستان‌ها تهیه کرده و پس از برگزاری دوره به مبدا آن عودت دهند.

سرپرست اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قزوین گفت: در حال حاضر ۶۴ مربی رسمی و ۶۴ کارگاه ثابت در سطح استان فعال هستند اما متأسفانه توزیع خوشه‌های آموزشی عادلانه صورت نگرفته است چون از ۲۷۵ آموزشگاه آزاد موجود در استان، ۱۶۵ آموزشگاه در حوزه خدمت و تنها ۱۷ آموزشگاه در حوزه صنعت مشغول فعالیت هستند و مابقی مراکز در حوزه نرم‌افزاری و سبک زندگی و فرهنگ و هنر به امر آموزش مشغولند.

وی در ادامه با اشاره به جشنواره ملی مهارت اظهار کرد: جشنواره ملی مهارت به منظور ترویج و تقویت فرهنگ کار تولید به شناسایی فعالان برتر حوزه مهارت‌آموزی می‌پردازد.

طاهرخانی افزود: در این جشنواره شناسایی و تجلیل از فعالان و پیشکسوتان مهارت‌آموزی، شناسایی و تکریم خیرین مهارت‌آموزی، انتخاب و معرفی سفیران، شناسایی و اهداء نشان مهارت به بنگاه‌های اقتصادی سرآمد در حوزه مهارت آموزی صورت می‌گیرد.

سرپرست اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قزوین گفت: این دوره از رقابت‌ها در دو سطح استانی و ملی انجام شده و برگزیدگان به مسابقات بین‌المللی سال ۲۰۲۴ فرانسه اعزام خواهند شد و تاکنون هم کسب مدال طلای کشوری در رشته کاشیکاری، دیپلم افتخار کشوری برای پیرایش مردانه و دیپلم افتخار کشوری در رشته آشپزی از افتخاراتی است که برای استان قزوین به دست آمده است.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *