امروز شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

بهترین سن درمان بیماری تنبلی چشم قبل از پنج سالگی است

البرز - ابتکارآنلاین: مدیرکل بهزیستی البرز از غربالگری بینایی ۷۲ هزار کودک سه تا شش ساله طی سال جاری در استان خبر داد.
کد خبر: 16808
زمان انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۹ بعد از ظهر -
128 بازدید

به گزارش خبرنگار ابتکارآنلاین به نقل از ایسنا – وجیهه محمدی فلاح روز شنبه ۳۰ دی ماه در جمع خبرنگاران افزود: در مجموع ۱۰۸ هزار و ۸۴۰ کودک البرزی مشمول طرح غربالگری بی‍نایی هستند که تاکنون برای ۷۰ درصد آن‌ها غربالگری بینایی انجام شده است.

وی بیان کرد: مابقی کودکان نیز به تدریج تا پایان امسال از خدمات طرح غربالگری بینایی استفاده خواهند کرد ضمن آن که طرح غربالگری بینایی کودکان در ۵۰۰ پایگاه دائم و موقت زیر نظر اداره کل بهزیستی این استان دنبال می‌شود.

محمدی فلاح افزود: اکنون پایگاه‌های غربالگری بینایی تحت نظارت بهزیستی استان البرز آماده پذیرش کودکان سه تا شش سال هستند که این طرح برای پیشگیری از اختلالات بینایی به عنوان یکی از اولویت های برنامه پیشگیری مورد توجه خاص است .

وی بیان کرد: بیماری تنبلی چشم یک اختلال اکتسابی بینایی یکطرفه و گاه دو طرفه است که پس از رفع هر گونه عیب انکساری و یا ضایعه جسمی در چشم برطرف نشده و کماکان باقی می‌ماند.

محمدی فلاح تاکید کرد: این بیماری اگر به موقع درمان نشود فرد را از یک یا هر دو چشم بسیار کم بینا و یا نابینا خواهد کرد ولی در صورت درمان به موقع قابل پیشگیری است.

مدیرکل بهزیستی البرز یادآورشد: بهترین سن برای تشخیص و درمان این بیماری قبل از پنج سالگی است و این اختلال اگر دیر تشخیص داده شود، درمان آن دشوارتر و میزان بهبودی کمتر خواهد بود؛ به طوری که اگر درمان در سنین ۱۰ تا ۱۲ سالگی آغاز شود دید کامل نخواهد شد.

وی اضافه کرد: نکته قابل توجه اینکه در بیشتر موارد ظاهر چشم تنبل طبیعی است و هیچ نشانه‌ای از بیماری در آن دیده نمی شود ولی گاهی با علایمی از قبیل توجه بیشتر با یک چشم، مالیدن چشم ها، پلک زدن زیاد بروز می‌کند که تنها راه پیشگیری از بیماری تنبلی چشم، تشخیص به موقع عوامل ایجاد کننده آن است و چون بسیاری از این عوامل برای خانواده ها ناشناخته است چشم همه کودکان در این برنامه در سنین سه تا شش سالگی مورد غربال قرار می گیرد.

وی تاکید کرد: انتظار ما از والدین کودکان سه تا شش سال این است که در سال جاری این فرصت طلایی را از دست ندهند و با مراجعه به پایگاه‌های سنجش بینایی، سلامت بینایی را به کودکانشان هدیه دهند و برای کسب اطلاعات بیشتر با بهزیستی شهرستان مربوطه یا مجریان برنامه پیشگیری از تنبلی چشم تماس حاصل کنند.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *