امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
کریمی عنوان کرد:

ضرورت توجه ویژه به قنوات اراک، خنداب و کمیجان

مرکزی – ابتکارآنلاین: نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: انتظار می رود توجه ویژه به قنوات در این ۳ شهرستان صورت گیرد و بتوان ترمیم و احیا در این حوزه را شاهد بود که البته باید تداوم داشته باشد.
کد خبر: 305
زمان انتشار: ۲۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۰ بعد از ظهر -
470 بازدید

به گزارش خبرنگار ابتکارآنلاین به نقل از ایسنا – علی اکبر کریمی روز پنجشنبه ۲۳ تیرماه ۱۴۰۱ در نشست هم اندیشی بررسی مسائل و مشکلات حوزه آب و خاک جهادکشاورزی اظهار کرد: در بسیاری استان ها سدهای بزرگ و متعددی وجود دارد، اما در برخی شهرستان های اراک، خنداب و کمیجان سدی که از کشاورزی پشتیبانی کند وجود ندارد، در این مناطق تنها محل اتکا کشاورزان و فعالان حوزه کشاورزی، قنوات و بندهای خاکی محدودی است که وجود دارد و از گذشته نیز قنوات در این مناطق اهمیت بالایی داشته است.

 

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی افزود: کمتر روستایی در این شهرستان ها وجود دارد که فاقد قنات باشد و قنوات از گذشته با توجه به اقلیم و شرایط موجود، مهمترین منبع تامین آب حوزه کشاورزی بوده اند ولی با توجه به عدم رسیدگی و خشکسالی، مشکلاتی در این خصوص ایجاد شده و هزینه های احیا و لایروبی هم بالاست و خسارات زیادی بویژه در زمان سیل به آنها وارد شد که منابع تخصیصی از محل جبران خسارات سیل نیز بسیار ناچیز بود.

 

کرمی بیان کرد: انتظار می رود توجه ویژه به قنوات در این ۳ شهرستان صورت گیرد و بتوان ترمیم و احیا در این حوزه را داشت که البته باید تداوم داشته باشد.

 

وی اضافه کرد: ایجاد کانال های مناسب به صورت خط لوله می تواند از هدررفت آب جلوگیری کند که این مهم نیز نیازمند توجه ویژه است، همچنین با توجه به مشکلات در حوزه آب از وزارت جهاد کشاورزی بویژه معاونت آب و خاک انتظار می رود که در اعتبارات در راستای اجرای طرح های مکانیزاسیون آب، سهم استان حداکثر باشد. حجم اعتبارات به حدی است که تنها ۵۰ درصد از ۸۵ درصد تعیین شده اعتبار لازم و سهم کشاورز به وی پرداخت می شد و این سبب می شود کشاورز انگیزه لازم برای اجرای آبیاری نوین را نداشته باشد.

 

کریمی ادامه داد: خنداب با حدود ۷ هزار هکتار باغات انگور بیش از ۱۳۰ تن انگور تولید می کند. تامین آب باغات مهمترین مطالبه مردم این منطقه است. داربستی کردن باغات انگور باید همراه با آبیاری مکانیزه باشد که باید این دو کار با یکدیگر تلفیق شوند و اگر این مهم در خنداب انجام شود اقدام بزرگ و تحول آفرینی در معیشت مردم و تولید انگور و کشمش در منطقه و تقویت ثروت خواهد بود لذا تقاضا داریم این مهم نیز مورد توجه باشد.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *