امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

دو دهه انتظار اعضای تعاونی مسکن پاکدشت به پایان رسید

پاکدشت- ابتکارآنلاین: نزدیک به دو دهه انتظار اعضای یک شرکت تعاونی مسکن در شهرستان پاکدشت با اجماع مسئولان محلی، استانی و کشوری پایان یافت و این شرکت تعاونی می‌تواند نسبت به اخذ پروانه ساخت اقدام کند.
کد خبر: 429
زمان انتشار: ۲۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۹ قبل از ظهر -
472 بازدید

به گزارش خبرنگار ابتکارآنلاین – اواسط سال ۱۳۸۴ بود که شرکت تعاونی خانه کارگر پاکدشت به عضوگیری و خرید یک قطعه زمین ۹۲ هکتاری به قیمت ۵۰۰ میلیون تومان در اراضی موسوم به حصار امیر در پاکدشت اقدام کرد و بیش از ۴۰۰ نفر به عضویت این شرکت تعاونی درآمدند.

 

پس از مدتی شرکت تعاونی خانه کارگر اعلام کرد که توانایی اداره امور این زمین را ندارد و با توجه به مصوبه فرماندار وقت پاکدشت مبنی بر لزوم تهیه زمین برای اقشار ضعیف جامعه، اتحادیه تعاونی مسکن شهرستان متشکل از ۲۴ تعاونی مسکن کارگری، کارمندی، صنوف، طلاب، کارکنان قوه قضائیه، دانشگاه ابوریحان و چند شرکت دیگر ایجاد شد.

 

با تشکیل این اتحادیه عضوگیری آغاز شد و تعداد اعضا از ۴۰۰ نفر اولیه خانه کارگر به بیش از چهار هزار نفر رسید؛ افرادی که برای عضویت از چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تا پنج و نیم میلیون تومان پرداخت کردند که ۲ میلیون تومان این حق عضویت به صورت نقد و مابقی به صورت اقساط هر سه ماه ۲۰۰ هزار تومان پرداخت شد تا حق عضویت کامل شود.

 

زمین ۹۲ هکتاری خریداری شده به دلیل مشکلات نقل و انتقال، قابلیت اعطا به اعضا را نداشت و مسوولان وقت اتحادیه مسکن با استنادات قانونی، زمین را عودت داده و زمینی در منطقه موسوم به کوثر به میزان ۱۰ هکتار خریداری کردند.

 

این زمین ۱۰ هکتاری سنددار متشکل از ۳۰ مالک بود که مرحوم حاج حسین نجفی به عنوان نماینده مالکان، نسبت به معامله آن با اتحادیه مسکن اقدام کرد، کاربری این زمین در گذشته‌های دور کشاورزی بود ولی به دلیل آن که بیش از ۴۰ سال از آن برای زراعت استفاده نشده و به صورت لم‌یزرع باقی‌مانده بود، در سال ۱۳۷۸ اداره راه و شهرسازی آن را موات اعلام کرده وآن را به نام دولت مصادره کرده بود که با شکایت مالکان و ارائه ادله قانونی، دادگاه در سال ۱۳۸۱ موات بودن این اراضی را باطل و به نفع کشاورزان رأی داد و مالکیت به کشاورزان بازگشت.

در سال ۱۳۹۱، تعدادی از اعضای این اتحادیه مسکن به دلیل اختلاس چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی و واریز نشدن حق عضویت اعضای جدید به حساب تعاونی دستگیر و به رد مال و زندان محکوم شدند و این امر باعث شد تا پیگیری تعیین تکلیف این زمین حدود سه سال با تعویق مواجه شود.

 

بسیاری از اعضای این شرکت تعاونی بارها مقابل فرمانداری پاکدشت تجمع کردند تا حق خود را از مسئولان مطالبه کنند.

 

این اراضی ۱۰ هکتاری، معارضانی همچون منطقه نظامی، محیط زیست، منابع طبیعی را پیش رو داشت که امروز همگی آنان برطرف شده و منتظر اعلام نظر اداره‌کل راه و شهرسازی استان تهران است که با رفع آن، آرزوی دیرینه چهار هزار عضو این اتحادیه برای صاحب خانه شدن برآورده شود.

 

با وجود آن که هنوز مجوزی برای ساخت این اراضی صادر نشده ولی هر قطعه از زمین‌های این شرکت تعاونی تا ۲۵۰ میلیون تومان نیز خرید و فروش می‌شود.

موافقت وزیر راه و شهرسازی با تعیین تکلیف شرکت تعاونی پاکدشت

وزیر راه و شهرسازی در جریان سفر ۵ خرداد امسال که به نمایندگی از رئیس جمهور به پاکدشت صورت گرفت از موافقت وزارت راه و شهرسازی با تعیین تکلیف اراضی شرکت تعاونی امیرالمؤمنین این شهرستان خبر داد.

 

رستم قاسمی با اشاره به مشکل ۱۸ ساله تعاونی مسکن کارگران پاکدشت گفت: خوشبختانه اجرای این طرح در حوزه راه و شهرسازی با مطرح شدن در کمیسیون ماده ۵ هیچ مشکلی ندارد و از نظر ما این زمین به حوزه شهر الحاق شده است.

 

قاسمی گفت: اراضی این شرکت تعاونی در حوزه محیط زیست با مشکلاتی مواجه بوده که با همکاری رئیس سازمان محیط زیست، این مشکل نیز در هفته آینده برطرف شده و زمینه برای احداث مسکن در آن فراهم می‌شود.

مشکل شرکت تعاونی برای دریافت مجوز حل شد

نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی نیز از رفع مشکلات زیست محیطی و آمادگی دریافت مجوز ساخت و ساز اراضی شرکت تعاونی امیرالمؤمین(ع) خبر داد.

 

فرهاد بشیری به خبرنگار ایرنا گفت:  برای رفع مشکلات این شرکت تعاونی مسکن در پاکدشت، جلسات متعددی برگزار شده که در آخرین جلسه با رئیس سازمان محیط زیست و بازدید کارشناسان از این پروژه، موافقت محیط زیست برای اجرای عملیات ساخت و ساز در این اراضی دریافت شد.

 

وی تصریح کرد: در جریان بازید وزیر راه و شهرسازی به عنوان نماینده رئیس جمهور به شهرستان پاکدشت، موضوع تعیین تکلیف شرکت تعاونی مطرح گردید و با توضیحات ارائه شده، وزیر راه موافقت خود را با تعیین تکلیف این اراضی اعلام کرد.

 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: تعاونی‌های مسکن شهرستان پاکدشت از ۴ هزار قطعه زمین برخوردارند که با موافقت و تأکید وزارت راه و شهرسازی، تلاش می‌شود کلنک ساخت این اراضی تا پیش از هفته دولت به زمین زده شود.

 

نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی با بیان این که مسئولان هیچ بهانه‌ای برای آغاز ساخت این اراضی ندارند اظهار داشت: از مدیران شرکت تعاونی‌های مسکن پاکدشت نیز می‌خواهیم تا ضمن تعیین تکلیف خود با شهرداری، بدون اتلاف وقت از دو مسیر شهرداری یا اداره راه وشهرسازی، نسبت به دریافت مجوز ساخت وساز و تسلیم آن به مالکان زمین‌ها اقدام کنند تا مردم بتوانند کار ساخت و ساز را پس از سال‌ها انتظار شروع کنند.

 

هیأت مدیره شرکت تعاونی به تعهدات خود عمل کنند

شهردار پاکدشت نیز در خصوص مشکلات این پروژه گفت: با الحاق این پروژه به محدوده شهر، هیأت مدیره باید بر اساس توافق سال ۸۵ با شهرداری، به تعهدات خود عمل کنند.

 

حمیدرضا شیخ‌ویسی افزود:  اظهار کرد: بر اساس این توافق، هیأت مدیره شرکت تعاونی مسکل می‌باید ۵۸ درصد از این پروژه را بابت معابر، خیابان‌ها و سرانه‌های عمومی در اختیار شهرداری قرار دهد که این امر محقق نشده  است.

 

وی اظهار داشت: علاوه بر این، مابه التفاوت ریالی باقی مانده حق شهرداری نیزباید بر اساس قیمت روز محاسبه و از سوی هیأت مدیره پرداخت شود.

 

وی تصریح کرد: از نظر شهرداری، برای تعیین تکلیف ۹۲ هکتار از اراضی شرکت‌های تعاونی توافق صورت گرفته حال این که طی سال‌های اخیر، این اراضی به ۲۱۰ هکتار افزایش یافته و هیأت مدیره برای ۱۱۸ هکتار اراضی افزایش یافته نیز باید بر اساس قانون، با شهرداری توافق کند.

 

وی تأکید کرد: در صورتی که توافقات لازم بین هیأت مدیره شرکت تعاونی و شهرداری حاصل شود،شهرداری نسبت به صدور مجور ساخت به متقاضیان  اقدام می‌کند.

 

پاکدشت با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت در ۲۵ کیلومتری جنوب‌شرق تهران واقع شده است.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *