امروز شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
یک پژوهشگر حوزه علوم اسلامی:

داشتن زیربنای توحیدی، لازمه درک غدیر است

لرستان – ابتکارآنلاین: یک پژوهشگر حوزه علوم اسلامی گفت: کسی که زیربنای اعتقادی و توحیدی نداشته باشد نمی‌تواند غدیر را درک کند.
کد خبر: 510
زمان انتشار: ۲۷ تیر ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۳ بعد از ظهر -
473 بازدید

به گزارش خبرنگار ابتکارآنلاین به نقل از ایسنا – حجت‌الاسلام مصطفی تیموری، با تبریک فرا رسیدن عید غدیر خم، و اینکه در دفاع از حقانیت و جانشینی امام علی(ع) دلایل زیادی وجود دارد، اظهار کرد: از امام جعفرصادق(ع) نقل است که عظمت عید غدیر از عید جمعه، قربان و فطر بالاتر است.

 

وی با بیان اینکه ماه ذی‌الحجه در کنار عید غدیر مملو از مناسبت‌ها و اعیاد فراوانی چون ولادت برخی ائمه، نزول هل‌اتی و عید مباهله است، غدیر را هویت مسلمانان و شیعه دانست و اضافه کرد: در روایات اسلامی جایگاه غدیر ژرف و دارای تأمل است کمااینکه غدیر منشا همه مناسبت‌ها است.

 

این پژوهشگر علوم اسلامی با تأکید بر اینکه کسی که زیربنای اعتقادی و توحیدی داشته باشد ولایت امام علی(ع) را می‌پذیرد و کسی که زیربنای توحیدی نداشته باشد توان درک غدیر را ندارد، ادامه داد: ولایت امام علی(ع) مستند به قرآن و احادیث ائمه معصومین و دلایل عقلی است.

 

وی با اشاره به دلیل عقلی اثبات غدیر، گفت: به پیامبر(ص) از دنیا رفت عقل ما نمی‌پذیرد که پیامبر(ص) برای خود جانشین نگذاشته باشد بر اساس مستقلات عقلیه وقتی پیامبر(ص) در جنگ‌ها حضور نداشت کسی را جانشین خود قرار می‌داد یا وقتی از مدینه خارج می‌شد یک نفر را جایگزین قرار می‌داد و عقل نمی‌پذیرد که پیامبر(ص) رحلت کرده باشد ولی کسی را جانشین خود قرار ندهد.

 

تیموری با تأکید بر اینکه وقتی پیامبراکرم(ص) برای مسواک زدن انسان‌ها برنامه دارد چگونه آینده مسلمانان را بدون جانشین رها می‌کند، ادامه داد: پیام غدیر این است که هدایت به دست خداوند است و ولایت از سوی خدا نصب می‌شود و این مسیر ولایت است که از انحرافات جلوگیری می‌کند.

 

این پژوهشگر علوم اسلامی با اشاره به اینکه سه نکته دعوت به حج، ابلاغ ولایت علی و ائمه معصومین در خطبه غدیر بیان شده است، اظهار کرد: وقتی پیامبر(ص) دست علی را بالا برد فرمود امام علی(ع) توسط خداوند نصب شده است. در ۲۰ منبع معتبر عامه و خاصه، تفاسیر روایی می‌گویند آیه «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللّهَ لاَ یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ» در روز غدیر نازل شده است.

 

وی با اشاره به اینکه زیباترین کلمات توحیدی در خطبه غدیر بیان شده است، ادامه داد: این امر بیان کننده آن است که کسی که مطیع ولایت است باید زیربنای اعتقادی داشته باشد چراکه ولایت به حق عمل می‌کند و اول کسی که به خدا و رسول خدا ایمان آورد علی(ع) بود و خودش را در راه پیامبر(ص) فدا کرد.

 

تیموری با یادآوری اینکه در جریان غدیر آنچه حائز اهمیت است آن است که خداوند به پیامبر(ص) دستور می‌دهد آن چیزی که ما به تو گفتیم را بگو وگرنه رسالتت را کامل نکرده‌ای، افزود: اگر ولایت نباید رسالت پیامبر کامل نبود و حتی نماز بدون ولایت اثرگذاری ندارد.

 

این پژوهشگر حوزه علوم اسلامی با بیان اینکه در جریان غدیر آنچه حائز اهمیت است آن است که خداوند متعال به پیامبراکرم(ص) فرمود آن کسی که ما به تو گفتیم را بگو وگرنه رسالتت را کامل نکرده‌ای، ادامه داد: اگر ولایت نباید رسالت پیامبر کامل نبود و حتی نماز بدون ولایت اثرگذاری ندارد.

 

وی با اشاره به ثواب بزرگداشت و اعمال مستحبی روز عید غدیرخم، گفت: در روز عید غدیر اطعام دادن، روزه گرفتن و عیدی دادن تأکید شده است.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *