امروز چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳
حمید ترک خمسه رئیس اداره دارایی قرچک :

مودی حق اعتراض، شکایت و تجدید نظر خواهی را دارد

اشاره :در همه کشورها، دولت ها برای گسترش حوزه زیرساخت و ارائه خدمات مطلوب تر به شهروندان، اقدام به اخذ مالیات می کنند. از این رو مالیات یکی از راه های اداره جامعه و تامین مخارج آن است که شامل مالیات بر دارایی و درآمد و انواع فعالیت های اقتصادی می باشد. آگاهی مردم از مقررات مالیاتی و نحوه محاسبه میزان مالیاتی که باید طی اظهارنامه مالیاتی پرداخت شود، امری ضروری است. به بهانه روز مالیات، نشستی با آقای خمسه رییس اداره دارایی و مالیات شهرستان قرچک داشتیم که توجه شما را به آن جلب می نماییم :
کد خبر: 1058
زمان انتشار: ۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۲ قبل از ظهر -
836 بازدید

بنده حمید ترک خمسه هستم. متولد ورامین بزرگ . از اینکه بومی این شهرستان هستم احساس خوشحالی می کنم که در خدمت مردم قرچک هستم.

خدارا شکر می کنم که بعد از ۲۳سال تجربه که در پاکدشت کسب کردم، زمانی به قرچک آمدم که با خودم کوله باری از تجربه را آوردم.

معتقدم  هرکس که در نظام اسلامی مسئولیتی بر عهده دارد باید رسیدگی به امور مردم وظیفه اصلی او باشد و باید با حل مشکل مردم آرامش را در بین آنان ایجاد کند و بر همین اساس تمام تلاش و کوشش خود را برای رسیدن به اهداف سازمانی انجام خواهم داد  تلاش برای برقراری عدالت مالیاتی و کاهش تبعیض و نابرابری در جامعه، باعث شد که تمرکز بیشتری روی کار خود داشته باشیم. من معتقدم که اگر بهترین قوانین و مقررات مالیاتی هم وضع شود، اما شناختی از جامعه هدف و مودیان مالیاتی نداشته باشیم، در راه رسیدن به اهداف خود که همان مالیات ستانی صحیح، مبارزه با فرار مالیاتی و تحقق عدالت مالیاتی است، موفق نخواهیم بود.

بنابراین به منظور تحقق این اهداف، سعی کردیم ارتباط خوبی با مسئولین و مردم فهیم شهرستان قرچک برقرار کنیم و برای رسیدن به این تعامل منطقی و ارتباط صحیح، اصولی و متقابل، سه اصل کلی را مبنای کار خود قرار دادیم:

۱ . بپذیریم که مودی، حق برخورداری از رفتار عادلانه و منصفانه و قانونمند را دارد.

۲ . مودی حق کسب اطلاع از وضعیت مالیاتی خود و ارائه راهنمایی را دارد.

۳ . مودی حق اعتراض، شکایت و تجدید نظر خواهی را دارد.

مردم باید بپذیرند هزینه های دولت را باید خود مردم پرداخت کنند

سوال : سیستم کاری شما سیستم پیچیده است و جرات می خواهد با رسانه ها صحبت کردن و علاقه می خواهد و تشخیص جایگاه رسانه ای و مطبوعاتی انعکاس اخبار شما ظرافت های خاصی دارد که باید رعایت شود وگرنه خدایی نکرده زحمات دوستان این مجموعه را ممکن است دچار آسیب کند ضمن اینکه جایگاه ما طوری است که باید پل ارتباطی باشیم هم واقعاً صدای مردم را به شما بگوییم و الان متوجه شدیم که خودتان هم نقد دارید مجری بدون نقد نیستید ان شاءالله ما هم بتوانیم نظرات کارشناسی شما را طی نشست های مختلف با بدنه های مختلف دولت جایی داشته باشیم از شما استفاده و بهره برداری کنیم هم مشکلات مردم را با نگاه کارشناسی به مسئولین مختلف به سیستم مالیاتی کشور بگوییم هم زحمات و خواسته شما را به مردم انعکاس دهیم الان چالش پیش روی شما از بابت دریافت مالیات واقعا آگاه شدن مردم است ؟ چه توصیه ای دارید که مردم جرات کنند چون فکر می کنن هرکس پیش شما بیاید دچار یک نوع مالیات عجیب و غریب می شود همان ترسش  باعث میشود هم خودش آسیب ببیند هم شما نتوانید مطالبات واقعی از شان بگیرید در این زمینه واقعا چه توصیه ای هست؟ که مردم علاقه مند شوند و بیایند مسائل مالی شان را با شما در میان بگذارند آیا شرکتی جایی نهادی ارگانی هست که به اینها مشاوره قانونی دهد؟ مردم راهنمایی شوند و راه درست را بروند.

در همین راستا باید به استحضار برسانم که یک نظام مالیاتی مطلوب یکی از پیش نیازهای ضروری برای رسیدن به توسعه اقتصادی پایدار می باشد که برای رسیدن به این منظور باید فرهنگ پرداخت مالیات را در جامعه نهادینه ساخت  ترویج فرهنگ پرداخت مالیات و روشن کردن زوایای مثبت قوانین جدید مالیاتی همچون نظام مالیات بر ارزش افزوده نقشی تعیین کننده  در تحقق  اهداف بلند برنامه‌های کلان اقتصادی و نیل به افق اقتصادی مورد انتظار دارد که باید علاوه بر به کارگیری روش هایی که منجر به افزایش درآمدهای مالیاتی شوند به ارتقای فرهنگ مالیاتی به عنوان مهمترین رکن نظام مالیاتی توجه بیشتری شود  برای اینکه مردم به رسالت مالیات در توسعه و آبادانی کشور اعتقاد پیدا کنند نیاز به فرهنگ سازی است  اهمیت فرهنگ‌سازی در این است که مردم بدانند درآمدهای مالیاتی بهترین و سالم ترین منابع درآمدی دولت ها برای رسیدن به اهداف اجتماعی و اقتصادی محسوب می‌شود اما  اشاعه فرهنگ پرداخت مالیات در جامعه نیاز به سرمایه گذاری و آگاهی دادن به مردم در خصوص نتایج و آثار مثبت آن دارند مردم باید  احساس کنند که پرداخت مالیات یک نوع مشارکت ملی است و برای رسیدن به پیشرفت اقتصادی و عظمت و اقتدار کشور نیاز به همکاری افراد جامعه با دولت است اگر چنین حسی در مردم به وجود آید که اخذ مالیات به وسیله دولت در راستای ساختن فردایی بهتر برای آن ها و فرزندانشان است تمایل و رغبت بیشتری برای پرداخت مالیات خواهند داشت لازم به ذکر است امروز کمتر کسی است که به اهمیت قطع وابستگی اقتصاد به درآمدهای نفتی و استفاده موثر از سرمایه ملی برای توسعه زیرساخت‌های کشور و پیشبرد طرح های عمرانی آگاهی نداشته باشد این آگاهی عمومی نسبت به جایگاه کلیدی نظام مالیاتی با کارکرد های متنوعی که در قالب تامین درآمدهای عمومی کشور توزیع ثروت در جامعه و گسترش عدالت اجتماعی در کنار ثبات اقتصادی و اتکای اقتصاد کشور به منابع پایدار و سالم دارد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است

به منظور نهادینه کردن فرهنگ مالیاتی در جامعه موارد ذیل پیشنهاد می گردد:

اصلاح قانون مالیات مستقیم با هدف شفاف سازی اطلاع رسانی قوانین مالیاتی برای عموم جامعه و مودیان مالیاتی – استفاده از رسانه های عمومی و جمعی مانند صدا و سیما و جراید اطلاع رسانی توسعه فرهنگ مالیاتی – تبلیغ عمومی و نصب تابلو و بنر در محل های عمومی جامعه

برگزاری جشنواره‌های فرهنگی مالیاتی و اعلام تخفیفات و معافیت های مالیاتی در سطح استان و شهرستان ها

مردم باید بدانند مالیات در توسعه و رونق کشور تاثیر بسزایی داشته و درآمد ناشی از مالیات صرف توسعه زیرساخت‌های بهداشتی رفاهی خدمات عمومی و آموزشی در جامعه می شود آگاهی سازی مردم باعث مشارکت بیشتر مردم و علاقه مندی برای پرداخت مالیات جهت تامین هزینه های عمومی کشور می شود اطلاع رسانی صحیح جنابعالی و همکاران محترمتان در این خصوص برای آگاهی مردم و جلب حمایت عمومی تأثیر بسزایی خواهد داشت

مستند و مستدل شدن گزارش‌ها و اوراق مالیاتی

سوال : قانون مالیاتی چند بار تغییرات داشته است ؟ الان در حال حاضر چه تفاوت مهمی بین مالیات مستقیم یا غیرمستقیم با قانون گذشته دارد یعنی دو مرحله ای که قبلاً بوده و الان دارد اجرا می شود کدام نکات مهم هستند و مردم الان با آن درگیر هستند

بحث مالیات  مستقیم مهمترین مسئله اش این است که مالیات ها بر اساس اسناد و مدارک شده است یعنی اسنادی که مودی ارائه می دهد یا داده هایی که ما از طریق سیستم مالیاتی به آن دست پیدا می کنیم می شود پایه مالیات اما قبلاً بر اساس نظر ممیز و حدس و گمان بوده است یکسری قرائن  مثلاً متراژ و دکور مغازه میزان برق مصرفی و تحقیقات محلی که در نهایت مالیات به صورت علی الراس تعیین گردیده لیکن در حال حاضر پایه مالیات بر اساس  اسناد و مدارک و مستندات و داده هایی است که در دست ما است

در خصوص مستندو مستدل بودن مالیاتها نکته مهمی که می بایست به آن اشاره کرد اینکه در قانون قدیم اگر مودی به هر دلیلی از ارائه مدارک و مستندات به ماموران مالیاتی خودداری می نمود مالیات آن به صورت علی الراس رسیدگی می شد اما در قانون جدید مالیاتها مصوب ۱۳۹۴/۰۴/۳۱ مودی اگر اسناد و مدارک هم ارائه ندهد مامورتشخیص مالیات می بایست با عنایت به اسناد و مدارک و سوابق مالیاتی موجود و با توجه به اطلاعات مکتسبه و حجم فعالیت مودی ، قرائن و شواهد موجود بصورت مستند و مستدل مبتنی بر اسناد و مدارک قابل اثبات  نسبت تعیین مالیات واقعی  مودی اقدام نمایید

ارزش افزوده باعث تورم نمی‌شود و فقط یک بار گرفته میشود

سوال : ایا به نظر شما مالیات ارزش افزوده به تورم اضافه نمی‌کند ؟

اگر من کالایی را میخرم نه در صد به فروش اضافه نموده و دوباره به شما میفروشم شما هم ۹درصد مجدداً اضافه کرده و به فروش می رسانید آیا اینگونه روال صحیح می باشد لطفا در این خصوص نیز توضیحی دهید؟

ارزش افزوده، نوعی مالیات چند مرحله ای است که در مراحل مختلف زنجیره تولید و یا خدمات

ارائه شده، دریافت میگردد. به عبارتی، مالیات بر ارزش افزوده، نوعی مالیات غیرمستقیم بر مصرف است که کلیه مراحل تولید و توزیع کالا و خدمات را در بر میگیرد.

در واقع، در سیستم مالیات بر ارزش افزوده، هر فروشنده در هنگام فروش کالا و خدمات، مالیات متعلقه را بر صورتحساب افزوده و آن را همراه با قیمت کالا و خدمات از مشتری دریافت می نماید. اولین فروشنده، مالیات را یکجا به دولت پرداخت کرده و در مراحل بعدی، هر فروشنده تنها مابه التفاوت مالیات (مالیات دریافتی پس از کسر مالیاتی که خود قبلاً پرداخت نموده) را به حساب سازمان امور مالیاتی واریز می کند.

به عنوان مثال شما وقتی یک کالای هزار تومانی را میخرید ۹ درصد ارزش افزوده اضافه می‌شود قیمتش می شود۱۰۹۰ تومان و بعد که آن کالا را کامل می کنید و می فروشید آن ۹ درصد را که داده اید به عنوان اعتبار شما کسر می شود همین طوری نیست که پله پله بالا برود یعنی شما از نفر بعدی فقط تفاوت افزوده‌ای که به آن کالا خورده را دارید می گیرید شما هزار تومان خریدید و ۱۰۹۰ تومان پرداخت کردید بعد یک کالایی میسازید میشود ۱۳۰۰ تومان ۹ درصد این ۱۳۰۰ تومان را که می گیرید  آن ۹ درصد اولیه را هم که پرداخت کردید از نفر بعدی کسر می کنیم یعنی به جیب خودتان برمیگردد باعث تورم نگردیده و فقط انتقال پیدا میکند

سوال :طرح جامع مالیاتی و نصب سامانه  صندوق فروش چه تاثیری در وصول مالیات دارد ؟

بی تردید راه اندازی طرح جامع مالیاتی و تمهیدات دیگری از قبیل نصب سامانه‌های صندوق فروشگاهی و سامانه مودیان، باعث خواهد شد مالیات ها بر اساس اطلاعات متقن و دقیق اخذ شود. تحقق این هدف چند مزیت عمده دارد. مالیات ستانی بر اساس اطلاعات متقن به دست آمده از پایگاه‌ها و سامانه‌های اطلاعاتی، از یک طرف به گسترش پایه‌های مالیاتی خواهد انجامید، راه را بر فرار مالیاتی خواهد بست و زمینه مساعدی را برای دستیابی به درآمدهای پایدار برای تامین هزینه‌های عمومی و عمرانی فراهم خواهد کرد. از طرف دیگر، تحقق این مهم، رعایت عدالت مالیاتی و در نهایت افزایش رضایتمندی مودیان از شیوه مالیات ستانی را در پی خواهد داشت.

سوال : آیا حسابهای بانکی اعلام نشده  هم بررسی می گردد ؟

صرفا کافی است به این موضوع، واقف باشید که طبق قانون مالیاتهای مستقیم و بر اساس ماده ۱۰۵ و ۱۳۱ آن، سازمان امور مالیاتی به مثابه شریک تجاری تان محسوب می‌شود و شما باید همیشه با ارائه اسناد و مدارک و طبقه‌بندی قابل اتکا، آماده پاسخگویی به شریک خود باشید.

همچنین مدنظر داشته باشید که ارائه اظهارنامه مالیاتی توسط شما و پذیرش آن از سمت سازمان امور مالیاتی، به این معنی نیست که حسابهای بانکی که اعلام نکرده اید هم مورد قبول واقع شده‌اند و حسابرسی نخواهند شد؛ چه بسا سازمان این حساب‌ها را در همان سال یا سالهای بعد تا مهلت مقرر در ماده ۱۵۷ بررسی ‌کند.

سوال : آیا رسیدگی به حسابهای بانکی و تراکنش های بانکی از وظایف سازمان امور مالیاتی می باشد؟

موضوع مهمی رو مطرح کردید رسیدگی و بررسی تراکنش های بانکی مودیان  به عنوان یکی از راههای شناسایی در آمد مودیان  تلقی می گردد که به موجب مواد ۲۱۹ و ۲۲۹ قانون مالیات های مستقیم رسیدگی به این تراکنش ها به ادارات امور مالیاتی واگذار گردیده است

هدف از این کار شفاف سازی و شناسایی  بخشی از اقتصاد پنهان و به اصطلاح زیر زمینی است زیرا کسانی که خوش حساب باشند هیچ قصدی در کتمان درآمد ندارند و از بررسی تراکنش ها  ناراحت نخواهند شد

ما دو نوع تراکنش بانکی داریم

۱ – تراکنش های بانکی غیر مشکوک و شفاف

۲- تراکنش های بانکی مشکوک

متاسفانه عدم اطلاع رسانی دقیق باعث شده مردم سردر گم شوند لازم است توضیحاتی در خصوص  تفاوت تراکنش مشکوک و غیر مشکوک داده شود که امیدوارم مورد توجه مودیان محترم و فعالان اقتصادی قرارگیرد

۱- تراکنش های بانکی غیر مشکوک و شفاف

تراکنش های بانکی شفاف دارای ویژگی های زیر است :

الف ) مبدا و منشا این تراکنش ها بر اساس مستندات قانونی و معتبر مشخص و قابل پیگیری است

ب) تراکنش هایی که در راستای فعالیت های اقتصادی مودی باشد

ج) ماهیت درآمدی یا غیر درآمدی بودن آنها برای سازمان مالیاتی مشخص باشد

د) مبالغ تراکنش ها متناسب با نوع شخصیت یا نوع فعالیت  اقتصادی فرد باشد

البته همه تراکنش ها ماهیت درآمدی ندارند که میشه به تسهیلات بانکی دریافتی ، انتقال بین حسابهای شخص ، تنخواه و واریزی به حساب اشخاص توسط کارفرما و تایید کارفرمای ذیربط ، قرض و ودیعه دریافتی و پرداختی و وجوه دریافتی ناشی از خسارات اشاره کرد

۲- تراکنش های  بانکی مشکوک

وجوه ورودی به حساب اشخاص در صورتی که مبدا و منشا آن مشخص نباشد تراکنش های بانکی مشکوک خواهد بود به بیان دیگر ، اگر مودی اسناد و مدارک معتبری برای تعریف ماهیت وجوه دریافتی نداشته باشد ما نسبت به رسیدگی و تعیین ماهیت آن اقدام می نماییم

نکته مهم تفاوت بین تراکنش بانکی مشکوک با تراکنش های بانکی زیاد است اینکه طرف تراکنش بانکی بسیار زیاد و با مبالغ بالا داشته باشد دلیلی بر مشکوک بودن حساب مودی نمی باشد چه بسا حسابهای با گردش بالا در راستای فعالیت مودی و همراه با اسناد و مدارک معتبر باشد بنابراین  نباید نگرانی از بابت زیاد بودن مبالغ تراکنش های بانکی خود داشته باشید معمولا تراکنش های بانکی مشکوک بر اساس گم شدن منبع ورود و خروج پول است مبلغی که مشخص نیست از کجا به حساب شخص واریز شده و برای چه هدفی مصرف شده مشکوک تلقی می شود در واقع مسئله‌ مهم تناسب فعالیت شخص با تراکنش حسابهای بانکی او چه از نظر تعداد و چه از نظر حجم مبالغ است

اهمیت موضوع پولشویی و فرار مالیاتی نزد سازمان امور مالیاتی، باعث شده است تا سازمان نسبت به اجاره حساب بانکی یا اجاره دستگاه کارتخوان حساسیت بیشتری داشته باشد. بنده به شخصه مطمئنم وقتی شما به کسی کارت بانکی یا دستگاه کارتخوان خود را می‌دهید، کاملاً به او اعتماد دارید و او فقط سقف بانکی‌اش پر شده و حالا نیاز به کمک شما دارد و در مقابل این لطف، سعی می‌کند مبلغی از سود خودش را با شما شریک شود.

اما با توجه به دستورالعمل های رسیدگی به تراکنش های بانکی، سازم

ان امور مالیاتی به طور پیوسته از بانک مرکزی اطلاعات پولی و مالی اشخاص را  بر اساس کد ملی دریافت و نسبت به بررسی آنها اقدام می‌کند. البته از الان تا حدود یک تا دو سال بعد از شروع، این همکاری برای هر دو طرف کاملاً خوشایند است. اما بعد از آن سازمان امور مالیاتی طی ابلاغیه‌ای شما را دعوت و از شما درخواست می‌کند که منشاء گردش و واریزی ها به حسابهای بانکی خود را مشخص کنید و با گزارشی جامع به مسئول رسیدگی‌کننده تحویل بدهید.

حال اتفاقی که می‌افتد و ما به کرات شاهد آن هستیم، این است که شما اصلاً منابع ورودی و خروجی حسابهای بانکی را ندارید و با مراجعه به شخصی که کارتخوان یا کارت خود را به او داده‌اید، ادعا می‌کند که حسابدار و سیستم حسابداری نداشته و اصلاً اسناد و مدارک را نگهداری و بایگانی نکرده است. اگر هم از ایشان بخواهید که با شما به سازمان امور مالیاتی بیاید، قطعاً بهانه‌جویی می‌کند و در ضمن ادعا می‌کند که خود شما قبول کردی و اجاره حساب را دریافت نمودی. حال شما می‌مانید با مجموع تمام بستانکاری (واریزی به) حساب بانکی که در حکم درآمد تلقی می‌شود و علاوه بر مالیات عملکرد، موظف به پرداخت جریمه کتمان درآمد آن نیز هستید.

 

 

قانون کنترل تراکنش های بانکی در ایران

البته شاید این نام‌گذاری چندان صحیح نباشد، زیرا قانونی به این نام وجود ندارد. در اصل به استناد به موادی از قانون مالیات‌های مستقیم، از جمله مواد ۱۶۹، ۲۳۰ و ۲۳۱ و قوانین بودجه سالیانه، سازمان امور مالیاتی این اختیار را دارد که جهت مبارزه با فرار مالیاتی و تعیین صحیح درآمد مودیان ،حساب ها و تراکنش های بانکی مؤدیان را مورد بررسی قرار دهد.

این مواد قانونی از سال‌های دور در قانون مالیات‌های مستقیم وجود داشتند، اما بنا به دلایل مختلف، از جمله عدم همکاری بانک‌ها به اجرا درنمی‌آمدند. از سال ۹۵ این قوانین جدی گرفته شد و از سال ۹۶ با اصلاحاتی رسماً به مرحله اجرا در آمد.

بررسی تراکنشهای بانکی مشکوک

 

پیش‌تر عرض شد که سازمان امور مالیاتی این اختیار قانونی را دارد که تراکنش های بانکی مؤدیان را مورد بررسی قرار دهد. هم‌اکنون یکی از راه‌های مرسوم در سازمان امور مالیاتی برای تشخیص صحت اظهارنامه مالیاتی مؤدیان، بررسی تراکنش های بانکی آن‌ها است.

اما چیزی که در این باره جدیدتر است، بررسی تراکنش های مشکوک اشخاصی است که حتی پرونده مالیاتی ندارند. طبق دستورالعمل جدید بانک مرکزی، بانک‌ها موظف به ارائه گزارش مستندات برخی حساب های بانکی هستند که تراکنش های مشکوک دارند. اما مصداق تراکنش مشکوک چیست؟

تراکنش مشکوک چیست؟

کاملاً روشن است که میزان سرمایه و سپرده موجود در حساب های بانکی اشخاص حقیقی، مطابق بند ۲ ماده ۱۴۵ قانون، معاف از مالیات است و به‌هیچ‌ عنوان برای سازمان امور مالیاتی اهمیتی ندارد. آنچه برای اداره مالیات مهم است، تراکنشها و گردش حسابهای بانکی اشخاص است؛ یعنی میزان وجوهی که از حساب آن‌ها خارج و یا به حساب آن‌ها واریز شده است.

پیش از آنکه درباره مصداق تراکنش های مشکوک برای سازمان امور مالیاتی صحبت کنیم، بهتر است تراکنش های بدون مشکل را معرفی کنیم که مشمول مالیات نیستند؛

  • گردش بین حسابهای بانکی یک شخص؛

یعنی یک فرد مبلغی را از حساب خود در یک بانک به حساب دیگر خود در همان بانک یا یک بانک دیگر انتقال دهد.

  • گردش حساب ناشی از دریافت وام و تسهیلات؛
  • تراکنش هایی که مربوط به دریافت طلب غیرتجاری و یا پرداخت بدهی است؛
  • تراکنش های ناشی از دریافت و یا پرداخت دستمزد، اجاره و یا سایر منابع درآمدی مثل فروش املاک و خودرو که در سرفصل‌های خود مشمول مالیات است و از جمع تراکنشها کسر می شود؛
  • گردش مالی ناشی از ارث، وقف، نذر و حبس که مالیات آن‌ها مطابق مقررات خاص شان محاسبه می شود؛
  • تراکنش هایی که از درآمد معاف از مالیات حاصل شده اند، مانند درآمد فعالیت‌های کشاورزی، دامداری، مرغداری و …؛

حالا اگر گردش حساب فرد شامل هیچ‌یک از مصادیق بالا نباشد، طبیعتاً از سوی سازمان امور مالیاتی مورد بررسی قرار می‌گیرد. البته درصورتی‌که از مبلغ مشخصی بالاتر بوده و فرد، فاقد پرونده در نظام مالیاتی باشد.

دیگر خوشبختانه در سطح شهرستان شرکتهای صوری نداریم

سوال : بعضی از شرکت هایی که  اظهارنامه می‌دهند و به موقع حسابرسی و پرداخت مالیات دارند که تکلیفشان معلوم است اما شرکت هایی هم هستند که یا اظهارنامه نمی دهند یا برای مدت یکی دو سال  شرکت ثبت نموده و منتظر می مانند ببینند که سازمان امور مالیاتی بابت شناسایی  این شرکت ها اقدامی انجام می دهند یا خیر  بعضی شرکت ها نیز به سراغ گزینه فرار مالیاتی از طریق ثبت شرکت های صوری می نمایند آیا در این خصوص سازمان امور مالیاتی اقدامی انجام داده یا خیر ؟

بله خوشبختانه سازمان امور مالیاتی از سال ۱۳۹۰ مبارزه با شرکت‌های صوری را که فرار مالیاتی دارند شروع کرده است مشکلی که ما الان با مشاغل داریم ماده سال پیش با شرکت‌های صوری داشتیم شرکتی که وجود خارجی نداشته ولی اقدام به صدور فاکتور می نماید به جرات می‌توانیم بگویم کسی دیگر همچین اقدامی انجام نمی دهد به عنوان مثال قزوین و اصفهان در یک برهه زمانی بیش از ۳۰۰۰ شرکت صوری ثبت گردیده ولی الان به تعداد انگشتان دست هم نداریم این نشان از پیگیری و عزم جزم سازمان به جهت شناسایی این گونه شرکت‌ها بوده است کسی جرات نمی کند در خصوص سخت‌گیری‌های سازمان امور مالیاتی از طریق اعمال جرائم بسیار سنگین باعث گردیده که دیگر از سال ۱۳۹۸ به بعد شرکت‌های صوری وجود خارجی نداشته باشند

لازم به ذکر است که سازمان امور مالیاتی کشور در  سنوات اخیر علیه برخی اشخاص حقوقی که با نحوه فعالیت خود موجبات فرار مالیاتی خود و دیگران و همچنین معوق ماندن وصول مالی‌ات را فراهم کرده‌اند، اقدام به طرح شکایت در مراجع قضایی کرده که متهمان آن اعم از اعضای هیات‌مدیره و سایر ذی‌نفعان به‌موجب احکام قضایی قطعی به مجازات‏های سنگین حبس، شلاق، جزای نقدی، ضبط اموال و… محکوم شده‌اند.

در همین خصوص با اصلاح قانون مالیاتها و به  منظور پیشگیری از ثبت شرکت‌های صوری، سازمان مالیاتی  اقدامات لازم در هنگام ثبت شرکت از قبیل راستی آزمایی و بررسی اطلاعات موجود در بانک‌های اطلاعاتی به عنوان  شرط لازم جهت ثبت شرکت مورد بررسی قرار می دهد  تا به نام اشخاص فاقد شرایط،  هیچ شرکتی به ثبت نرسد.

سوال :  یک سری از شرکت ها هستند  که قبلاً تعطیل شدن یه چیزی داریم به نام تبصره ۴ ماده ۱۸۶ قانون مالیاتهای مستقیم که ظاهرا میروند تیک می زنند دیگر تغییرات هیئت مدیره هم صورت نمی گیرد زمانی که میخواهید انجام تغییرات را به طور کامل انجام دهید مثلاً شخص می خواهد شرکتش را تغییر بدهد هیئت مدیره تغییر کند یا مدیرعامل فوت نموده بعد می‌گویند بابت تغییرات  قابل  اعمال شدن نیست چه کاری باید انجام داد متاسفانه در برخی از موارد مشاهد

ه شده کارشناس های مالیاتی هم در ان خصوص اظهار نظر واضحی نکردند که چه کار باید شرکت انجام دهد اگر بخواهند تغییرات ایجاد کنند طبق تبصره ۴ ماده ۱۸۶ اعلام میگردد که در اداره ثبت اسناد این گزینه غیر فعال شده و نمی تواند تغییرات شرکت را انجام دهد حالا چه کار باید کند خواهشمند است در این خصوص نیز اظهار نظر بفرمایید؟

خیر چون فعالیتی نداشته اند مشمول مالیات نمی شوند ولی حتماً باید به اداره امور مالیاتی محل ثبت اقامتگاه قانونی شرکت  مراجعه نموده و مفاصا حساب مالیاتی مبنی بر  عدم بدهی دریافت نمایند و تا زمانی که عدم بدهی نگرفتند اداره ثبت هیچ اقدامی نمی تواند از این بابت انجام دهد اگر شرکتی سه سال متوالی فعالیتی نداشته باشد سازمان امور مالیاتی مودی را تحت عنوان شرکت غیر فعال اعلام می نماید قصد شروع به فعالیت داشته باشد باید دوباره اقدام به ثبت نام کد اقتصادی نموده و پس از بررسی های لازم توسط کارشناسان واحد مالیاتی و صدور مفاصا حساب موضوع تبصره ۴ ماده ۱۸۶ قانون مالیاتهای مستقیم از ردیف مشمولین فاقد فعالیت خارج گردیده و به عنوان شرکت فعال شناسایی می گردد.

دفاتر پلمپ شده جریمه ندارد

سوال : اگر  شخص حقوقی اظهارنامه مالیاتی را در موعد مقرر ارسال نماید  و یا اینکه اظهارنامه مالیاتی ارسال نگردد تکالیف و وظایف شرکت ها و نحوه رسیدگی و مدت رسیدگی بر مبنای چه اسناد مدارک و قوانینی می باشد؟

تمامی شرکت ها، سازمان ها، موسسات، تجار و… که موظف به پرداخت مالیات هستند بایس

تی کلیه نقل و انتقال ها و فعالیت های مالی خود را در محل مشخصی ثبت نمایند.

قانون برای این منظور دفاتر پلمپ را در نظر گرفته است. افراد موظف اند دفاتر پلمپ را از سازمان امور مالیاتی و ثبت شرکت ها تحویل بگیرند و از آن ها استفاده نمایند.

دفاتری که گفتیم به عنوان دفاتر قانونی و دفاتر تجاری هم شناخته می شوند. این دفاتر می بایست قبل از شروع سال مالی توسط شرکت ها و اشخاص حقیقی گروه اول تهیه ‌شود

دلیل این که به این دفاتر می گوییم دفاتر پلمپ، این است که تمامی صفحات ان ها در اداره مالیات و ثبت شرکت پلمپ می شود.

در این بین تفاوتی ندارد که شرکت در طول سال فعالیتی داشته یا بدون فعالیت بوده است. در هر صورت در مهلت تعیین شده باید درخواست پلمپ را بدهد. اگر از جمله شرکت‌های بدون فعالیت باشد، پس از پایان سال مالی باید دفاتر خود را به‌صورت سفید و و نانویس  به اداره  مالیات ارائه  دهد.

اگر شرکتی در طی سال فعالیتی نداشته باشد و دفاتری هم پلمپ نکرده باشد در این خصوص مشمول جریمه نمی شود

از آنجا که در اجرای ماده ۱۹۳ قانون مالیات های مستقیم جریمه عدم نگهداری دفاتر ۲۰ درصد مالیات مودی می باشد در صورتی که مودی فعالیت نداشته باشد و مشمول مالیات نباشد مشمول جریمه دفاتر نیز نمی باشد

سوال :من چند سال قبل دیدم که یک بقال خواربار فروش گفته رفتم اداره مالیات آقای ممیز مالیاتی مسئول مالیاتی به من گفته این مقدار مالیات را باید پرداخت کنیم بعد مراجعه کردم جر و بحث کردم و بالاخره پرداخت کردم چند روز بعد مجدد به من گفتند که این مبلغ مالیات کم بوده و شما باید مقدار بیشتری پرداخت کنید در خصوص اینکه آیا در این مورد اشتباه محاسباتی داشته یا اینکه از من یه مبلغ کمتری مالیات گرفته شده است در این خصوص نیز توضیح بفرمایید ممنون میشم ؟

از آنجا که  مامورتشخیص مالیات با عنایت به اسناد و مدارک و سوابق مالیاتی موجود و با توجه به اطلاعات مکتسبه و حجم فعالیت مودی ، قرائن و شواهد موجود  و پس از بررسی اسناد و مدارک و دفاتر مودی بصورت مستند و مستدل مبتنی بر اسناد و مدارک قابل اثبات  نسبت تعیین مالیات واقعی  مودی اقدام می نمایید  می توان اذعان  داشت که کار وی  یک کار حرفه ای و تخصصی می باشد و از انجا که کاهش  یا افزایش مالیات بر اساس اسناد ومدارک مودی میباشد دیگر از این مسائل بوجود نخواهد آمد

تعامل بین رسانه و اداره امور مالیاتی به طور تنگاتنگ باشد

سوال : در آخر اگر مطلبی هست که ما نپرسیدیم جهت راهنمایی مودیان مالیاتی بفرمایید ؟

همه تلاش این مجموعه رضایت مودیان محترم مالیاتی و برقراری عدالت مالیاتی است که برای رسیدن به این موارد اصول سه گانه زیر مدنظر قرار میگیرد

اصل اول: خط مشی سازمان امور مالیاتی کشور بر تکریم ارباب رجوع (مودیان) و رعایت حقوق اخلاقی و اجتماعی مردم استوار است. بنابراین حسن برخورد همکاران مالیاتی و رعایت جانب عدالت و انصاف در چارچوب قوانین و مقررات از مواردی که سازمان تاکید فراوان بر آن دارد و کلیه ماموران مالیاتی موظفند در برخورد با مودیان این اصل را رعایت کنند.( احترام و رفتار مناسب با مودی)

اصل دوم: پرداخت مالیات طبق موازین قانونی این حق به موجب اصل ۵۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برای مودیان در نظر گرفته شده است که مضمون آن چنین است: هیچ مالیاتی گرفته نمی شود مگر به موجب قانون (مالیات باید قانونی باشد)

اصل سوم: تقاضای مشاوره مودی مالیاتی حق دارد به رایگان از خدمات مشاورانی که سازمان امور مالیاتی کشور جهت راهنمایی و پاسخ به سوالات آنها در ادارات امور مالیاتی به کار گمارده است استفاده کند. ( میز خدمت )

بنابراین در جهت حمایت از تولید و اشتغال آفرینی و مقابله با فساد و فرار مالیاتی از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد و از همه مودیان مالیاتی و فعالان اقتصادی می خواهیم که در این مسیر و با هدف اعتلای کشور عزیزمان یاری گر خادمان خود باشند اینجانب و همکارانم با توجه به اصول مذکور با تمام توان و با روی گشاده پاسخگوی  مسئولین و مردم فهمیم شهرستان قرچک می باشیم

در انتها ضمن تشکر و قدر دانی از حضور شما سروران گرامی به اطلاع شما و همه همشریان عزیز می رسانم که این اداره با همکاری و تعامل اداره صنعت و معدن و اتاق اصناف و و اتحادیه های صنوف متمرکز در شهرستان آمادگی  برای تشکیل “کمیته فنی مشترک” جهت رفع دغدغه‌ها، موانع و مسائل مالیاتی مودیان، و مشکلات بوجود آمده در راستای رسیدگی به  تراکنش های بانکی و اجرای قانون پایانه های فروشگاهی داریم تا همگام با سیاست‌های سازمان و با تشریک مساعی و تعامل بتوانیم با ایجاد انگیزه در فعالان اقتصادی در مسیر رشد و توسعه شهرستان  و رضایت هر چه بیشتر مودیان گام برداریم.

در این خصوص با تعامل می‌توان موانع و مشکلات مالیاتی پیش‌روی واحدهای صنفی در زمینه‌های مختلف را بررسی کرده و با ارائه راهکارهای مناسب در چارچوب ضوابط قانونی، گامی مهم در جهت حل مشکلات آنان برداریم.

بخشی از مشکلات و چالش‌های مودیان با افزایش اطلاع‌رسانی و ارائه آموزش‌های لازم قابل حل‌وفصل است که در این زمینه با همکاری اتاق اصناف اقدامات لازم انجام خواهد گرفت

 

اخذ مالیات مستلزم ایجاد بستر و فرهنگ‌سازی مناسب است، با آگاه‌کردن مردم از نقش مالیات در توسعه و ارتقاء زیرساخت‌های کشور می‌توان به افزایش سطح مشارکت مردم در پرداخت مالیات کمک کرد و زمانی که مودیان بتوانند آثار پرداخت مالیات را به‌طور ملموس مشاهده کنند تمایل بیشتری برای مشارکت در پرداخت خواهند داشت  همچنین با اجرای قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰/۰۳/۰۲   درآمدهای مالیاتی در زمینه توسعه زیرساخت‌های صنعتی، کشاورزی و بهداشتی بسیار حائز اهمیت است، ایجاد منبع درآمد پایدار برای این شهرستان پیامدهای بسیار اثربخش و سودمندی را در جهت توسعه شهری به همراه خواهد داشت

 

 

 

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *