امروز یکشنبه ۵ فروردین ۱۴۰۳
امام جمعه شهرستان دماوند :

گروههای جهادی و تشکل های مردمی در مدیریت بحران های ناشی از حوادث نقش جدی دارند

دماوند – ابتکارآنلاین: امام جمعه شهرستان دماوند گفت : گروه های جهادی و تشکلهای مردمی مانند بسیج و هیئت‌های مذهبی در مدیریت بحران و رفع مشکلات ناشی از حوادث طبیعی نقش جدی دارند.
کد خبر: 1306
زمان انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰ بعد از ظهر -
243 بازدید

به گزارش خبرنگار ابتکارآنلاین – حجت الاسلام و المسلمین کاظم فتاح دماوندی روز جمعه در خطبه های نماز جمعه این هفته شهر دماوند با بیان اینکه جلوی سیل را نمی شود گرفت، اما می توان با انجام کارهای علمی و فنی خسارات و تلفات را کاهش داد، اظهار داشت: آبخوانداری و استفاده از سیلاب ها و هدایت آن به نقاط مورد نظر می تواند تهدید را به فرصت تبدیل کند.

 

وی با اشاره به اینکه آبخیزداری هم خطرات سیل را کاهش می‌دهد و هم فایده های زیادی برای کشاورزی و حفظ منابع آب دارد، افزود: اجرای طرح های محافظت از آب و خاک بین منابع آب و خاک و گیاه تعادل ایجاد می‌کند و بهره بری آن را نیز بالا می برد.

 

حجت الاسلام فتاح دماوندی گفت: راهبرد پیشگیری از حوادث باید بر راهبرد امدادی و پس از حادثه مقدم شود، علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد.

 

وی افزود: دولت و مجلس باید نقشه راه جامع کاهش خطر بلایای طبیعی و غیرطبیعی را آماده کنند و برای برنامه رسانه ای جامعی در حوزه مدیریت بحران طراحی کنند؛ مدیریت واحد در بحران و بهره گیری از پشتیبانی های مردمی و دولتی عزم جدی مسئولان عالی‌رتبه نظام را می طلبد.

 

امام جمعه دماوند گفت: ساختار مدیریت بحران در کشور باید متحول و به روز رسانی شود مردم از برخی ناکار آمدی ها ناراضی هستند، چاره کار ارتقای مدیریت بحران به سطح معاون رییس جمهور و ادغام کلیه نهادهای امدادی است.

 

خطیب جمعه دماوند خاطرنشان کرد: ضعف در اطلاع رسانی به موقع مردم در حوادث و بلایا خسارات جانی و مالی فراوانی به مردم وارد می کند؛ اگر مواجهه ما با بلایا دانش‌محور نباشد باران که رحمت الهی است، این چنین خطرساز و سانحه آفرین می‌شود.

 

وی گفت: حاشیه‌نشینی در کنار رودخانه ها و تغییر الگوی زهکشی حوضه ها و تخریب پوشش گیاهی و منابع طبیعی در بالادست شهرها و روستاها باعث ایجاد خطر و زحمت برای مردم و دولت شده است؛ تا زمانی که آبخیزداری و آبخوانداری را جدی نگیریم این خسارات و ها ادامه خواهد داشت.

 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه دولت در مدیریت بحران می تواند روی گروه های جهادی و تشکلهای مردمی مانند بسیج و هیئت‌های مذهبی حساب بازکند، گفت: ازهمه مسئولان شهرستان، از بسیج و گروه‌های مردمی جهادی، هیئت های مذهبی تشکر و از آنها برای ادامه خدمت به سیل زدگان کمک می خواهیم.

 

امام جمعه دماوند تصریح کرد: بنده در برخی مناطق سیل زده شهرستان دماوند و فیروزکوه حضور پیدا کردم و از نزدیک شاهد گرفتاری مردم و خسارات وارده به آنها بودم؛ ما نسبت به همشهریان و همسایگان خود مسئول هستیم و باید در حد توان به آنها کمک کنیم.

 

وی گفت: برخی از سیل زدگان توان جبران خسارت وارده را ندارند، همه ما نسبت به آنها مسئولیت داریم و نباید بی تفاوت باشیم؛ جمع آوری کمک های نقدی و غیرنقدی در نمازهای جمعه و جماعت و مجالس عزاداری برای سیل زدگان هم وظیفه ماست و هم باعث افتخار است.

 

حجت الاسلام فتاح دماوندی افزود: همه می دانیم که امکانات ما برای خدمت رسانی به مردم در زمان وقوع سیل و زلزله کافی نیست، اما گله های مردمی را هم نباید نادیده گرفت، باید حرف مردم را شنید.

 

وی ادامه داد: علاوه بر همه خدماتی که به سیل‌زدگان انجام شد و علاوه بر تشکر از همه کسانی که در سیل اخیر به مردم کمک کردند، از نحوه عملکرد ما در جریان اخیر گله های جدی  وجود دارد که انکار ناپذیر است؛ صدا و سیما و خبرنگاران محترم هم باید خدمات و زحمات مسئولین را به تصویر بکشند و هم درد دل های مردم را  منعکس کنند، باید واقعیت‌ها بیان شود.

 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ازعملکرد اصحاب رسانه و خبرنگاران محترم در پوشش خبری سیل اخیر و بیان نقاط ضعف و قوت مسئولین  وادارات خدمت رسان تشکر میکنم، گفت: ما نباید از برخی گلایه های مردمی در صدا و سیما ناراحت شویم، باید انتقاد پذیر باشیم و از خبرنگاران به خاطر انعکاس واقعیات تشکر کنیم.

 

وی با بیان اینکه اهل قلم و اصحاب رسانه و خبرنگاران زبان گویای مردم در انعکاس قوتها و ضعفهای مسئولان هستند، شکستن قلم و بریدن زبان آنها دشمنان را شاد میکند، ادامه داد: زحمات و خدمات خبرنگاران عزیز که در سرما و گرما و شرایط سخت آگاه کردن مردم و انعکاس تلاش های مسئولین شب و روز نمی شناسند را ارج می نهیم.

 

وی گفت: حقیقت این است که خبرنگاران ما از پشتیبانی‌های لازم برخوردار نیستند، اما عاشقانه و دلسوزانه به نفع مردم و نظام تلاش می‌کنند و سعی می‌کنند که با انعکاس واقعیات همگان را به کار بیشتر برای حل مشکلات ترغیب کنند.

 

خطیب جمعه دماوند با بیان اینکه رجعت شهدای مدافع حرم شهیدان سرافراز قهرمان عبدالله اسکندری، رحیم کابلی، مصطفی تاش موی، محمد امین کریمیان و عباس آسمیه به میهن اسلامی را گرامی میداریم، گفت: این شهدا عطر کربلا، سوریه، امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) را در فضای ایران اسلامی منتشر می‌کنند و باز به ما می‌گویند که در باغ شهادت باز است باز.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *