امروز یکشنبه ۵ فروردین ۱۴۰۳
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور:

۱۱۳۳ روستا امسال درگیر سیل شدند

اراک – ابتکارآنلاین: رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: ۱۱۳۳ روستای کشور در سیلاب امسال درگیر سیل شدند.
کد خبر: 1372
زمان انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۰ بعد از ظهر -
265 بازدید

به گزارش خبرنگار ابتکارآنلاین به نقل از ایرنا – «محمد حسن نامی» روز شنبه در نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان مرکزی افزود: ۲۴ استان امسال در بارندگی‌های اخیر درگیر سیل شدند که ۲۵۸ بخش یا بخشداری و ۱۳۳ شهر در این استان‌ها درگیر سیلاب شدند.

 

وی ادامه داد: خسارت وارد شده به برخی استان های کشور قابل توجه بود که تعیین این خسارت ها حدود دو هفته زمان نیاز دارد.

 

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور خاطرنشان کرد: جاری شدن سیلاب خسارت‌هایی را در بخش کشاروزی، مزارع، استخرهای پرورش ماهی و باغات وارد کرده که میزان این خسارت‌ها تا دو هفته آینده مشخص می شود.

 

نامی گفت: میزان خسارت‌های اولیه وارده به افراد توسط سازمان مدیریت بحران کشور مشخص و بودجه ای توسط هیات دولت تصویب شده که بر اساس میزان درگیری به استان ها واگذار می شود.

 

وی ادامه داد: اگر همراهی مدیران در سیلاب اخیر نبود، تلفات بیشتری به استان های کشور وارد می شد.

 

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: توده موسون بر اساس بررسی های انجام شده هر ۴۸ سال وارد کشور می شود و یکی از خصوصیات این توده این است که بارش ها به صورت نقطه ای انجام می شود.

 

نامی پیشگیری را مهمترین مرحله در مدیریت بحران عنوان کرد و افزود: هزینه در این زمینه کاهش خسارت ها را به همراه داشته و هرچه بیشتر در این زمینه هزینه شود میزان خسارت ها کمتر می شود.

 

وی ادامه داد: ۱۴۶ هزار کیلومتر رودخانه در کشور وجود دارد که چهار هزار و ۶۰۰ کیلومتر آن از مرکز شهرها، روستاها و مراکز مسکونی عبور می کند که در کنار این رودخانه ها باید ساحل سازی شود.

 

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور اظهار داشت: اگر سیلاب در زمینی با شیب بیش از ۱۵ درصد رخ دهد حجم زیادی از خاک را از دست می دهیم و این گل و لای داخل سدها جمع می شود.

 

نامی افزود: حفر چاه، انجام عملیات آبخیزداری، زدن سدها و بندها از جمله راهکارهای پیشگیری از سیلاب و از بین رفتن خاک در کشور است.

 

وی ادامه داد: دو میلیون و ۶۰۰ هزار ویلا در کشور وجود دارد که ۲۰ درصد این ویلاها دارای مجوز و بقیه بدون مجوز هستند.

 

رئیس سازمان مدیریت بحران کشورافزود: به ویلاهای دارای مجوز و بدون مجوز اعلام شده که برای پرکردن استخرها از آب های زیر زمینی استفاده نکنند.

 

نامی گفت: ۹۳ میلیون هکتار زمین در کشور وجود دارد که باید عملیات آبخیزداری در آنها انجام شود که اجرای روش های معمول هزینه های زیادی را برای کشور به همراه داشته و نیاز است برای کاهش هزینه ها از نیروهای جهادی استفاده شود.

 

وی یاد آور شد: از ۴۱ پدیده طبیعی ۱۶ پدیده از جمله سیل، زلزله، آتش سوزی، فرونشست زمین و ملخ در کشور ما وجود دارد.

 

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: هشت زلزله بالای هفت ریشتر در مدت ۲۲۰ سال گذشته در کشور رخ داده که این مهم نشان دهنده آن است که مصالحی که در کشور استفاده می شود باید به گونه ای باشد که در برابر زلزله هشت ریشتر مقاوم باشد.

 

معاون فنی و هماهنگی بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران نیز در این نشست گفت: لایروبی رودخانه ها، انجام عملیات آبخیزداری و اجرای سازه های کلیدی نقش مهمی در پیشگیری از وقوع سیلاب دارد.

 

نژاد جهانی افزود: در بسیاری از روستاها دهیاری در بستر رودخانه ها قرار داشته و بسیاری از پل ها برای کاهش هزینه ها با دبی کمتری طراح شده اند که این پل ها محل شدت سیلاب و افزایش آثار تخریبی آن می شود.

 

وی سازمان مدیریت بحران دو هزار میلیارد تومان برای طرح های اولویت دار پیشگیرانه پیش بینی کرده بود که سازمان برنامه و بودجه آن را در بودجه امسال نپذیرفت که نیاز است این ردیف برقرار شود.

 

معاون فنی و هماهنگی بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران گفت: انتظار می رود برای پرداخت خسارت ها توسط این سازمان ارزیابی خسارت ها با دقت بیشتر و در اولیل فرصت توسط استان ها انجام شود.

 

جهانی خاطرنشان کرد: پوشش ماهواره ای در استان مرکزی برای پیش بینی هواشناسی کم بوده و نیاز است این پوشش افزایش یابد.

 

معاون عمرانی استانداری مرکزی نیز در این نشست گفت: هر ریالی که در حوزه پیشگیری از حوادث هزینه شود ده ها ریال صرفه جویی در حوزه بازسازی را به همراه دارد.

 

«مهدی زندیه وکیلی» افزود: نگرشی که در سازمان برنامه و بودجه وجود دارد هزینه ها بیشتر در هنگام بروز حوادث طبیعی به بازسازی اختصاص می یابد که باید بخشی از این اعتبارات به حوزه پیشگیری اختصاص یابد.

 

وی ادامه داد: مطالعات مناسبی در زمینه پهنه بندی استان انجام شده و نخستین سند کاهش خطر در استان تهیه شده‌است.

 

معاون عمرانی استانداری مرکزی خاطرنشان کرد: تهیه سند آمادگی به پاسخ استان نیز ۵۰ درصد پیشرفت داشته و تهیه این سند در دستور کار قرار دارد.

 

زنیده وکیلی خاطرنشان کرد: ۱۵ سالن مدیریت بحران نیمه کاره ی در استان مرکزی وجود دارد که نیاز است با تخصیص اعتبار زمینه تکمیل این طرح ها فراهم شود.

 

وی ادامه داد: استان مرکزی معین تهران بوده و نقشه های مناطق این شهر اخذ و در صورت بروز حوادث این استان از آمادگی کامل برای امداد رسانی برخوردار است.

 

معاون عمرانی استانداری مرکزی یاد آور شد: ۱۰ هزار واحد روستایی در سیل سال ۹۸ در این استان بازسازی شد که با بازسازی این واحدها ۱۰ درصد منازل روستایی استان بازسازی شده است.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در این نشست گفت: ۸۵ درصد خسارت سیلاب اخیر به بخش کشاورزی این استان وارد شده‌است.

علی صفری افزود: یک هزار و ۱۲۰ میلیارد تومان جارب شدن سیلاب به بخس کشاورزی استان مرکزی خسارت وارد کرده‌است.

وی ادامه داد: آمارگیری در تلفات دام، همکاری در دفن بهداشتی دام‌ها از برنامه های سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در سیلاب اخیر بود و جاری شدن آب قنوات از اولویت های این سازمان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: توزیع یک هزار و ۲۰۰ تن خوراک دام با اولویت روستای آهنگران توسط سازمان جهاد کشاورزی استان در حال انجام است.

مدیرکل مدیریت بحران استان مرکزی گفت: سیلاب یک هزار و ۴۶۰ میلیترد ریال در بخش‌های کشاورزی، مسکونی و زیر ساخت‌های این استان خسارت وارد کرده‌است.

امید محترمی افزود: یک هزار و ۱۲۰ میلیارد تومان این خسارت‌ها به بخش کشاورزی استان مرکزی وارد شده که بیشتر این خستگارت‌ها به بخش امور زراعی، باغی، دام و طیور و قنوات وارد سده‌است.

وی ادامه داد: ۲۰۵ رشته قنات استان مرکزی در این سیلاب خسارت وارد شده‌است.

مدیرکل مدیریت بحران استان مرکزی خاطر نشان کرد: ۴۲۳ واحد مسکونی در این استان تحت تاثیر سیلاب قرار گرفته که ۸۳ واحد نیازمند احداث و ۱۹۱ واحد نیز به لحاظ اقلام و لوازم ضروری دچار آسیب شده است.

محترمی گفت: ۹۸ میلیارد تومان جاری شدن سیلاب به بخش مسکونی این استان خسارت وارد کرده‌است.

وی ادامه داد: ۲۴۰ میلیارد تومان نیز سیلاب به بخش زیر ساخت‌های استان مرکزی در حوزه راه، برق، گاز و آبفا وارد شده‌است.

مدیرکل مدیریت بحران استان مرکزی خاطر نشان کرد: ۷۲ میلیمتر بارندگی در مدت ۴۰ دقیقه در منطقه فراهان اتفاق افتاد و چهار و نیم میلیون متر مکعب به سمت روستای آهنگران جاری و خساراتی را در این روستا به همراه داشت.

محترمی گفت: ۷۶۰ تیم عملیاتی در این مدت در آماده باس بودند و در نقاط مختلف استان وظیفه خدمت رسانی به مردم را برعهده داشتند.

مدیرعامل آب منطقه ای استان مرکزی نیز در این نشست گفت: سیلاب ۹۸ برکاتی برای کشور و استان علاوه بر ذخیره سازی آب یک رزمایش برای دستگاه های مدیریت بحران بود و موجب شد نقاط حادثه خیز شناسایی و این نقاط اصلاح شد.

عزت الله آمره ای افزود: این بارش ها در ۳۰ نقطه استان مرکزی اتفاق افتاده‌است.

وی ادامه داد: حجم قابل توجه بارش‌ها، عدم وجود آب راهه، عدم شیب مناسب و عدم وجود تخلیه سیلاب از جمله دلایل اصلی ورود سیلاب به روستای آهنگران بوده‌است.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *