امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

اهرم بازدارنده‌ای برای جلوگیری از کشت شاهدانه نداریم

خراسان جنوبی – ابتکارآنلاین: رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: با وجود کشت ۲۵۰ هکتار شاهدانه به شکل مکانیزه در شهرستان‌های استان، اهرم بازدارنده‌ای برای جلوگیری از کشت آن نداریم.
کد خبر: 1913
زمان انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۳ بعد از ظهر -
236 بازدید

به گزارش خبرنگار ابتکارآنلاین به نقل از ایسنا – مهدی جعفری، امروز چهارشنبه ۲۶ مرداد در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بیان کرد: ۲۵۰ هکتار شاهدانه به شکل مکانیزه در شهرستان‌های سربیشه، خوسف، سرایان و درمیان کشت می‌شود که بیشتر آن در درمیان است.

 

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه کشت شاهدانه در خراسان جنوبی بیشتر برای مصرف صنعتی است، افزود: شاهدانه توسط افغانستانی‌ها خریداری و به پاکستان برده می‌شود و در نوع شاهدانه کشت شده در استان ماده روان گردان وجود ندارد.

 

به گفته وی هدف از کشت شاهدانه که گیاهی است که سریع رشد می‌کند، در شهرستان‌های استان افزایش در آمد است که سبب شده تا تعدادی از کشاورزان به کشت آن در مزارع خود ترغیب شوند.

 

جعفری با بیان اینکه با تعطیلی کارخانه قند قهستان و کشت نشدن چغندر، کشت شاهدانه در خراسان جنوبی افزایش یافته است، گفت: کشاورزان را به کشت جایگزین توصیه و کلاس‌های آموزشی را برای آنها برگزار می‌کنیم.

 

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: به کشاورزانی که شاهدانه کشت می‌کنند، هیچ گونه خدماتی ارائه نمی‌کنیم و با وجود اینکه اهرم بازدارنده‌ای برای کشت شاهدانه نداریم؛ بر اساس مصوبه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی، اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

 

محمدرضا حسنی مقدم، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی نیز گفت: ۸۶ مرکز درمانی با ظرفیت درمان ۱۴ هزار و ۷۵۰ نفر در شهرستان‌های استان وجود دارد.

 

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه در گذشته ایجاد مرکز ماده ۱۶ در ساختمان مازاد استاندارد در استان مصوب شده بود، برای ایجاد آن اقدام کردیم اما با وجود اینکه ساختمان مورد نظر تحویل شد، از ورود همکاران ما به آن جلوگیری شد.

 

وی ادامه داد: در شهرستان‌های استان ۸۶ مرکز درمانی با ظرفیت درمان ۱۴ هزار و ۷۵۰ نفر وجود دارد و در سه سال گذشته مجوزی برای ایجاد مراکز درمانی جدید صادر نشده است.

 

حسنی مقدم تصریح کرد: بر اساس مصوبه شورا، مرکز درمانی لانو در قالب طرح راهبردی و کنترل مواد مخدر در بخش درح، از اول تیرماه سال جاری راه اندازی شد اما مرکز درمانی سربیشه به دلیل مشکلات مالی هنوز راه اندازی نشده است؛ در حوزه فرهنگی اقداماتی با کمک سمن‌ها انجام شده که آموزش ۶۷ هزار و۵۴۱ نفر از جمله اقدامات مورد نظر است.

 

به گفته وی، برای اشتغالزایی بهبود یافتگان هم با کارآفرین‌ها، صاحبان صنایع، شهرداری‌ها و سازمان صمت جلساتی برگزار و آنها آمادگی خود را برای به‌کارگیری بهبودیافتگان واقعی اعلام کرده‌اند.

 

حسنی مقدم از افتتاح هفت کانون یاریگران زندگی با عضویت چهار هزار نفر و راه اندازی کانون پیشگیری از اعتیاد با همکاری آموزش و پرورش استان خبر داد.

 

حجت الاسلام علی نسائی زهان، دادستان بیرجند نیز در این جلسه بیان کرد: با توجه به اینکه ۸۶ مرکز درمانی در ارتباط با اعتیاد در شهرستان‌های استان است، باید آسیب‌های ناشی از آن کاهش می‌یافت.

 

وی اظهار کرد: با وجود اقدامات بسیاری که در این خصوص در استان انجام شده، کاهش تعداد معتادان را تاکنون شاهد نبوده‌ایم و در دستگاه قضائی برخورد شدید و بازدارنده با شبکه‌های مواد مخدر انجام می‌شود.

 

دادستان بیرجند با اشاره به اینکه باید اقداماتی برای کاهش تعداد کارمندان معتاد انجام شود، تصریح کرد: با بررسی‌های انجام شده در زندان‌های استان، یک گرم هروئین در داخل بندهای زندان یک میلیون ۳۰۰ هزار تومان بوده که از طریق ملاقاتی‌ها و با جاسازی به داخل زندان برده می‌شود.

 

نسائی ادامه داد: در خصوص کشت شاهدانه باید در خراسان جنوبی بر اساس مصوبه ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور عمل شود و نظارت مناسبی بر عملکرد مراکز درمانی هم باید انجام شود.

 

سردار ناصر فرشید، فرمانده انتظامی خراسان جنوبی نیز از کشف ۱۸ تن انواع مواد مخدر در استان در سال جاری خبر داد و گفت: همچنین ۵۱ باند مواد مخدر متلاشی شد؛ به لحاظ میزان کشفیات مواد مخدر در رتبه چهارم کشور و نسبت به جمعیت در رتبه اول کشور قرار داریم.

 

وی اظهار کرد: در سال جاری بیش از ۱۸ تن انواع مواد مخدر که از مرزهای شرقی وارد شده بودند، کشف و در ۵۱ باند مواد مخدر منهدم شد؛ ۸۷ درصد این کشفیات توسط انتظامی استان، هشت درصد گمرک و اداره اطلاعات، پنج درصد مرزبانی کشف شده و اداره کل زندان‌ها هم کشفیاتی داشته است.

 

فرشید ۷۱ درصد این مواد را تریاک، ۹ درصد حشیش و مرفین و پنج درصد آن را مواد مخدر صنعتی اعلام کرد و ادامه داد: میزان کشفیات مواد مخدر صنعتی نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

 

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی با بیان اینکه بیش از سه هزار و ۵۰۰ نفر دستگیر، ۵۰۰ دستگاه خودرو توقیف و ۴۰ معتاد متجاهر هم دستگیر شده‌اند؛ سه تن از مواد مخدر در اجرای طرح‌های عملیاتی، سه تن در پاک سازی نقاط آلوده و دو تن از این مواد مخدر هم از خرده فروشان کشف شده است.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *