امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
استاد دانشگاه:

مطالبه گری، رسالت دانشجویان است

ری - ابتکارآنلاین: استاد دانشگاه و رئیس سابق دانشگاه فرهنگیان پردیس ری گفت: مطالبه گری حق و رسالت دانشجویان است و باید در قالب تشکل ها و کرسی های آزاد اندیشی مطرح شود.
کد خبر: 5493
زمان انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۰ بعد از ظهر -
107 بازدید

به گزارش خبرنگار ابتکارآنلاین – ۱۶ آذر روز دانشجو نامگذاری شده است؛ در واقع این روز، به یاد سه دانشجویی است که در اعتراض به دیدار رسمی ریچارد نیکسون معاون رییس جمهور وقت آمریکا با محمدرضا پهلوی آن هم چندی پس از کودتای ننگین آمریکایی ۲۸ مرداد، توسط رژیم ستمشاهی به شهادت رسیدند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اساتید و دانشجویان در دانشگاه علم و صنعت در روز ۲۴ آذرماه سال ۸۷ تاریخچه‌ای از این واقعه را بیان کردند.

ایشان فرمودند: «جالب است توجه کنید که ۱۶ آذر در سال ۳۲ که در آن سه نفر دانشجو به خاک و خون غلتیدند، تقریباً چهار ماه بعد از ۲۸ مرداد اتفاق افتاده؛ یعنی بعد از کودتای ۲۸ مرداد و آن اختناق عجیب – سرکوب عجیب همه نیروها و سکوت همه – ناگهان به وسیله ی دانشجویان در دانشگاه تهران یک انفجار در فضا و در محیط به وجود می آید. چرا؟ چون نیکسون که آن وقت معاون رییس جمهور آمریکا بود، آمد ایران. به عنوان اعتراض به آمریکا، به عنوان اعتراض به نیکسون که عامل کودتای ۲۸ مرداد بودند، این دانشجوها در محیط دانشگاه اعتصاب و تظاهرات می کنند، که البته با سرکوب مواجه می شوند و سه نفرشان هم کشته می شوند. حالا ۱۶ آذر در همه سال ها، با این مختصات باید شناخته شود. ۱۶ آذر متعلق دانشجوی ضد نیکسون است، دانشجوی ضد آمریکاست، دانشجوی ضد سلطه است.»

مهران بیغمی روز سه شنبه درگفت وگو با خبرنگار ایرنا بمناسبت بزرگداشت روز دانشجو در ۱۶ آذرماه افزود: کسانی که روز دانشجو به علت شهادت آنان نامگذاری شد، راهی را آغاز کردند و به دانشجویان آن دوران و کسانی که امروز با عنوان دانشجو تربیت می شوند،آموختند که اگر با آگاهی، علم درست، بینش و بصیرت واقعی حرکت کنند می توانند موفق شوند و جامعه را به سعادت برسانند.

وی یادآورشد: فارغ از هر گونه تنش و اغتشاش، دانشجوی واقعی که خود را در خدمت جامعه بداند و آینده ساز کشور خود باشد، راه خودش را راه سازندگی علمی از نظر شخصیتی و اثرگذاری می داند و هم از نظر شخصیتی و هم از نظر اثرگذاری که باید داشته باشد.

بیغمی اظهار داشت: دانشجویان ما به خصوص در این برهه حساس نباید تحت تاثیر فضاهای مختلف قرار گیرند و در یک کلام جوگیر نشوند، چون جو گیر شدن هم به خودشان و هم جامعه شان ضربه می زند.

زمانه و توقعات دانشجویان تغییر کرده

این استاد دانشگاه گفت:زمانه و توقعات دانشجویان تغییر کرده و از همین رو مسئولان و برنامه ریزان باید به گونه ای عمل کنند که پاسخگوی دیدگاه های جدید باشند، آنها را ببینند، بشنوند و بدانند که با حرف و پاسخ درست و عمل کردن به مقصود می رسند.

وی خاطرنشان کرد: نمی توان گفت که دانشجو حرف نزند، چون یکی از وظایف دانشجویان مطالبه گری در مسیر درست است، مسیری که باید صادقانه و به دور از هر نوع جوسازی باشد.

انتقاد و نقد سازنده می تواند جامعه را به جلو هدایت کند

بیغمی ادامه داد: هر مساله و پدیده ای با ضد خودش شناخته می شود، این ضد از محل نقد شناخته می شود، انتقاد و نقد سازنده می تواند جامعه را به جلو هدایت کند.

این استاد دانشگاه گفت: ما تشکل های مختلفی در دانشگاه داریم، تشکل های دانشجویی که اگر به حق و درستی از میان همه طیف ها شکل بگیرد، به طور مسلم بحث ها و نقدها در قالب آن مطرح می شود اما با یک جانبه گری، مسائل در جای نادرستی سرباز می کند.

وی اضافه کرد: در چنین مسیری، برنامه ریزی و عملکرد مسئولان، دانشجویان و اساتید می تواند کارساز باشد.

کرسی های آزاد اندیشی که در دانشگاه ها مطرح شود

بیغمی اعلام کرد: اگر مباحث و موضوعات به صورت درست و ارزیابی شده در قالب کرسی های آزاد اندیشی که در دانشگاه ها مطرح شود، مسلم است که نتیجه بهتری گرفته می شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه تحت تاثیر جوسازی ها بودن، تنش ایجاد می کند، افزود: در هیچ مباحثه و مناظره ای نیست که اختلاف نظر نباشد، اختلاف نظر باید باشد، اما این مساله با تشنج و خلاف کاری و آشوب متفاوت است.

وی اظهار داشت: دانشجو و استاد و مسئولان برنامه ریزی برای دانشگاه، اگر همسوی همدیگر حرکت کنند و نه آنکه هم فکر باشند، که در صورت هم فکری نیازی به بسیاری از مباحث نیست، اما اگر هدف یکسان باشد، بدون شک نتیجه بخش است.

دانشگاه فرهنگیان، در راستای سند چشم انداز، نقشه جامع علمی کشور و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با هدف تأمین و تربیت نیروی انسانی متخصص، متعهد و کارآمد برای وزارت آموزش وپرورش و همچنین دستیابی به اهداف عالیه نظام جمهوری اسلامی ایران تاسیس شده است. این دانشگاه پس از طی مراحل قانونی در اسفند ماه سال۱۳۹۰ تأسیس شد؛ دانشگاهی که در زمان شکل گیری قریب به یکصد سال تجربه در عرصه های مختلف آموزش معلمان مشتاق را در پیشینه خود داشت .

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *