امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان:

قلعه حاتم استوارتر شد

لرستان – ابتکارآنلاین: رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بروجرد از استحکام‌بخشی پل تاریخی قلعه حاتم بروجرد خبر داد.
کد خبر: 5528
زمان انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۱ بعد از ظهر -
101 بازدید

به گزارش خبرنگار ابتکارآنلاین به نقل از ایسنا – حجت‌اله یارمحمدی اظهار کرد: به‌منظور حفاظت از این اثر تاریخی، عملیات استحکام‌بخشی آن در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان قرار دارد.

وی تصریح کرد: در نظر داریم در صورت تأمین اعتبار، بخشی از جان پناه، بدنه و طاق‌های پل و همچنین استحکام‌بخشی بخشی از پایه‌های پل به‌منظور جلوگیری از ریزش احتمالی را انجام دهیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بروجرد با بیان اینکه برای اجرای این عملیات ۱۰ میلیارد ‌ریال اعتبار نیاز است افزود: این پل تاریخی که کاربری آبراه نیز دارد به علت قرار گرفتن در یک منطقه زیبا و خوش آب‌وهوا گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

یارمحمدی خاطرنشان کرد: پل تاریخی قلعه حاتم بروجرد یادگاری از دوره قاجاریه در ۵ کیلومتری شمال شرق شهر بروجرد نزدیک روستایی به همین نام و بر روی رودخانه کوچکی بنا شده است.

وی اضافه کرد: این اثر تاریخی در تاریخ ۲ آبان ۱۳۷۸ به شماره ۲۴۳۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بروجرد بیان کرد: پل‌ها از جمله بناهایی هستند که در ادوار مختلف تاریخی و به منظورهای مختلفی در مسیرهای مهم جهت رفع نیاز انسان ساخته شده‌اند.

یارمحمدی ادامه داد: بیشتر کاربرد پل‌ها جهت عبور و مرور بوده که در صورت نیاز به‌گونه‌ای طراحی و ساخته می‌شدند که کاربری‌های دیگری نیز داشته باشند.

وی اظهار کرد: پل قلعه حاتم بروجرد در شمال  غربی شهر بروجرد و در جنوب غربی روستای قلعه حاتم به‌منظور عبور جریان آب از روی پل و انتقال بخشی از آب شرب رودخانه بالادست قلعه حاتم به بروجرد ساخته شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بروجرد تصریح کرد: این پل که از نوع پل‌های جویی بوده در اوایل دوره پهلوی (۱۳۱۳) بر روی رودخانه باغ شاه (یکی از شاخه‌های سزار) احداث شده است.

یارمحمدی خاطرنشان کرد: طول پل ۲۶۱ متر و عرض آن ۲.۵ متر است که دارای ۱۴ طاق چشمه آجری است؛ عرض دهنه طاق چشمه‌ها در محل عبور جریان آب بیشتر و به طرفین کمتر می‌شود.

وی اضافه کرد: طاق چشمه‌های پل با استفاده از آجر و سایر قسمت‌ها اعم از پایه، ‌بین طاق‌ها و سطح گذر با سنگ‌های آهکی به‌صورت سنگ‌چین ساخته شده است.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *