امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

کاهش تولید طلای سرخ

خراسان رضوی - ابتکار آنلاین : معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: براساس استانداردها باید در شرایط عادی ۳۲۰ تن برداشت زعفران داشته باشیم که امسال ۱۸۰ تن بوده که نشان از کاهش حدود ۵۰ درصدی برداشت دارد.
کد خبر: 5862
زمان انتشار: ۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۶ بعد از ظهر -
68 بازدید

به گزارش خبرنگار ابتکار آنلاین و به نقل از تسنیم غلامحسین ساربان در خصوص برداشت زعفران در خراسان رضوی اظهارداشت: فصل برداشت زعفران از مزارع سطح استان خراسان رضوی به اتمام رسیده است که بیشترین برداشت در شهرستان تربت حیدریه صورت گرفته است.

وی افزود: با توجه به وضعیت مناسب آب و هوایی در سال زراعی گذشته شاهد افزایش ۳۰ تنی برداشت زعفران بودیم اما امسال میزان برداشت زعفران به ۱۸۰ تن در خراسان رضوی رسید.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در برخی از شهرستان های این استان شاهد کاهش برداشت بوده ایم ولی در شهرستان های تربت جام، تایباد، خواف و رشتخوار رشد داشته است.

ساربان بیان کرد: براساس استانداردها باید در شرایط عادی ۳۲۰ تن برداشت زعفران داشته باشیم که امسال ۱۸۰ تن بوده که نشان از کاهش حدود ۵۰ درصدی برداشت دارد.

وی عنوان کرد: از مجموع ۱۲۱ هزار هکتار سطح زیر کشت زعفران در کشور، ۹۱ هزار هکتار و در حدود ۷۶ درصد متعلق به خراسان رضوی است.

۲۹ واحد فعال بسته بندی و فرآوری زعفران با ظرفیت ۷۳ تن در مشهد فعال هستند

محمد میری دیسفانی،مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهارداشت:سطح زیر کشت زعفران در مشهد ۳ هزارو ۶۸۲هکتار است و کاشت تا برداشت زعفران در مشهد برای ۵۵۰هزار نفر به طور مستقیم، غیرمستقیم و فصلی شغل ایجاد کرده است و حدود ۵هزار نفر هم در بخش فروش زعفران مشغول به کار شدند.

وی افزود:خوشبختانه امسال ارتقای قیمت محصولات زعفران به جایگاهی مطابق شأن و ارزش آن در بازارهای جهانی با حذف دلال و اطمینان از طرح خرید حمایتی زعفران انجام گرفت.

دیسفانی با بیان این مطلب که زعفران به عنوان محصول ارز آور و مهم در اقتصاد ملی تلقی می‌شود تصریح کرد: در میان محصولات مختلف تولیدی در بخـش کشـاورزی ایـران زعفران جزء محصولات خاص و سنتی کشور به شمار مـی‌رود و بـا توجه به قیمت بالای آن در صادرات غیر نفتی جایگـاه ویـژه ای را بـه خود اختصاص می‌دهد ضمن اینکه از مزیت نسبی و اهمیت بالایی از نظر تولید، سطح زیر کشت، اشتغالزایـی و نیـز قابلیـت توسـعه برخوردار است.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد ادامه داد:تعداد واحد‌های بسته بندی و فرآوری زعفران در شهرستان مشهد ۲۹ واحد می‌باشد که ظرفیت فرآوری ۷۳ تن را دارا است و اشتغال ایجادی برای ۲۸۱ نفر را سبب شده است.

میری دیسفانی بیان کرد: توسعه دانش و علم در حوزه کشاورزی در اولویت برنامه‌های جهاد کشاورزی شهرستان مشهد قرار دارد و انجام عملیات کاشت، داشت و برداشت، استخراج کروسین زعفران، فرآوری داروهای گیاهی به روش مکانیزه از مهمترین موارد استفاده از ظرفیت دانش بنیان‌ها در مشهد است.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *