امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
نام ببرید

سکوت در برابر نا ایمن ها

کرمان - ابتکار آنلاین : شهردار کرمان گفت: اعمال نفوذ و تخلفات بارزی در ساختمان‌های ناایمن کرمان وجود دارد و اسامی را نمی‌توانم اعلام کنم، اما نیاز است یک تصمیم جدی به‌نفع مردم گرفته شود.
کد خبر: 5876
زمان انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۲ بعد از ظهر -
100 بازدید

به گزارش خبرنگار ابتکار آنلاین و به نقل از تسنیم : رعایت نکات ایمنی در ساختمان‌سازی از ضرورت‌های اصلی است، ریزش ساختمان‌هایی مانند متروپل آبادان، پلاسکو و موارد دیگر نشان می‌دهد که حادثه، ساختمان‌های ناایمن بلندمرتبه را تهدید می‌کند و باید ساختمان‌سازی در کلان‌شهرها مطابق مقررات و با رعایت تجهیزات ایمنی انجام شود تا از تهدید ریزش و خطر سقوط ساکنان به‌دور باشد با وجود این، مسئولان شهر کرمان از وجود ساختمان‌های ناایمنی در کرمان می‌گویند که با اعمال نفوذها، اقدامی در ارتباط با آنها انجام نشده است.

شهردار کرمان در ارتباط با بررسی وضعیت ساختمان‌های ناایمن کرمان از مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد می‌گوید، از اعمال نفوذ و تخلفات بارزی که در شهر کرمان در این حوزه است، از پروژه‌های بزرگی می‌گوید که واگذار شده است، اما نه‌تنها پایان کار که در برخی موارد حتی پروانه ساخت هم ندارند؛ شهردار کرمان از اسامی‌ای می‌گوید که نمی‌تواند آنها را اعلام کند و نیاز است یک تصمیم جدی به‌نفع مردم و عموم شهر گرفته شود.

سعید شعرباف شهردار کرمان در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به وضعیت ساختمان‌های ناایمن در شهر کرمان، اظهار داشت: بعد از ابلاغ آیین‌نامه وزارت کشور و تعیین تکلیف نحوه برخورد و شناسایی ساختمان‌های ناایمن در کشور به‌ویژه در کلان‌شهرها، با هماهنگی با معاونت فنی و عمرانی استانداری کرمان تقسیم‌بندی بین ساختمان‌های دولتی و بخش خصوصی و عمومی انجام شد.

وی با اشاره به اینکه مرجع تشخیص این ساختمان‌ها متفاوت بود و دو دسته لیست تهیه و ارسال شد، گفت: ‌دسته اول ساختمان‌هایی بودند که به نهادهای دولتی مربوط می‌شدند و شبهه ناایمنی هم در حوزه سازه‌ای و هم در حوزه آتش‌نشانی وجود داشت.

شهردار کرمان با ابراز اینکه مرجع تشخیص سازه‌های ناایمن در برخی از موارد مرکز تحقیقات راه و شهرسازی است و در برخی از موارد یک هیئت کارشناسی این مسئولیت را به‌عهده دارد، افزود: ما موارد مشکوک را اعلام می‌کنیم.

وی با اظهار اینکه “به‌جز مواردی که خود ما شناسایی کردیم، تعدادی ساختمان ناایمن هم از سوی مردم در شهر کرمان اعلام شده است”، اضافه کرد: مجموع ساختمان‌هایی که مردم اعلام کرده بودند و خود ما شناسایی کردیم، به عدد حدود ۹۰ ساختمان می‌رسد که بعد از فیلتری که داخل شهرداری کرمان انجام شد به عددی در حدو‌د ۴۵ ساختمان رسیدیم.

شعرباف با بیان اینکه از این تعداد پرونده ۴ ساختمان کامل شده است و امکان ارسال به مراجع تصمیم‌گیرنده‌ را دارد، گفت: هر چهار ساختمان مربوط به بخش خصوصی است و به‌واسطه اهمیتی که دارند با همکاری نظام مهندسی پیگیری و نامه آن را به دادستانی هم ارسال کردیم.

وی افزود: در ارتباط با ساختمان‌های دولتی ناایمن که مدارس و بیمارستان‌ها را بین آنها داریم، اظهار نظر قطعی در ارتباط با آنها نمی‌توان کرد و برای بررسی بیشتر نامه آنها ارسال شده است.

شهردار کرمان با بیان اینکه دبیرخانه کمیسیون ماده ۱۰۰ در شهرداری است و این تصور وجود دارد که شهرداری صادرکننده رأی است، ادامه داد: این یک کمیسیون شبه‌قضایی است و نمایندگانی از وزارت کشور، دادگستری و شورای شهر در آن حضور دارند و نظرات شهرداری در این کمیسیون اخذ می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در کمیسیون ماده ۱۰۰ آرای زیادی در ارتباط با تخلفات کوچک صادر می‌شود، گفت: دغدغه ما در ارتباط با ساختمان‌های دانه‌درشتی است که در مواردی باید آرایی سخت‌گیرانه‌تر برای آنها صادر شود اما به‌نظر می‌رسد که حکم آنها به‌سمت تبدیل جرائم ریالی می‌رود در حالی که نظر شهرداری این نیست.

شعرباف راجع به مجتمع اباصالح المهدی در خیابان شهید بهشتی کرمان که نمای بسیار زشتی را ایجاد کرده است و بعد از گذشت مدت زیادی از حادثه آتش‌سوزی در این مجتمع، هنوز اقدامی برای آن انجام نشده و با همین وضعیت در حال فعالیت است، تصریح کرد: ما در شهرداری کرمان متقاضی بودیم به‌دلیل نمای کامپوزیت مشتعل‌شونده این ساختمان و به‌خاطر مسائلی که این ساختمان دارد، برخورد جدی با آن انجام شود که رأی کمیسیون ماده ۱۰۰ را نیاز دارد.

وی با بیان اینکه تشکیل کمیسیون ماده ۱۰۰ با شهرداری است اما رأی نهایی را هیئت سه‌نفره صادر می‌کنند، افزود: ما بنایی بر دخالت نداریم و قانوناً هم نمی‌توانیم دخالتی در آرای کمیسیون ماده ۱۰۰ داشته باشیم اما خواهش ما این است که در ارتباط با پرونده‌هایی که اثر عمومی دارد مانند این پرونده برخورد قاطع‌تری داشته باشیم و تا زمانی که حداقل نمای این ساختمان اصلاح شود، از ادامه کار این مجموعه جلوگیری شود.

شهردار کرمان با اشاره به تخلفات بارزی که در شهر کرمان شاهد آن هستیم، گفت: به‌صراحت اعلام می‌کنم که از آرای صادره کمیسیون ماده ۱۰۰ در ارتباط با برخی از پرونده‌ها راضی نیستم و واقعیت این است که اگر در خیلی از تخلفات از ابتدا شهرداری وارد شود، این تخلف رخ نمی‌دهد.

وی با ابراز اینکه پروژه‌ای که از آن اسم برده شد از همین جنس است و می‌توانست اصلاً مشمول کمیسیون ماده ۱۰۰ نشود، اضافه کرد: این پروژه و چند پروژه شبیه آن، مصادیقی از این موضوع است که در دوره‌ای که قرار بود کار آن انجام شود اصلاً اخذ پروانه برای ساخت آن انجام نشده است.

شعرباف با تصریح به اینکه “در شهر کرمان پروژه‌هایی داریم که افتتاح و واگذار شده است که نه‌تنها پایان کار که در برخی موارد حتی پروانه ساخت برای آن صادر نشده است و تخلفات بسیار واضحی اتفاق افتاده است”، خاطرنشان کرد: این پروژه‌ها، پروژه‌های کوچکی هم نیستند.

وی با اعلام اینکه “تعدادی قابل توجه پرونده داریم که نیاز به بررسی جدی دارند و در شهرداری کرمان از این به بعد اساساً اجازه چنین تخلفاتی را نمی‌دهیم”، افزود: پرونده این ملک و چند ملک شبیه این موضوع، با وجودی که شهرداری درخواست کرده است اما قریب ۷ سال است که در مسیر بررسی مجدد قرار نمی‌گیرند.

شهردار کرمان با بیان اینکه “بعضی از پرونده‌ها خیلی سخت در مسیر کار قرار می‌گیرند و این در حالی است که ما به‌عنوان شهرداری مایل هستیم که هرچه سریع‌تر جلوی ادامه کار این ساختمان گرفته شود”، گفت: بعضی از اسامی را نمی‌توانم اعلام کنم اما بعضی از این ساختمان‌ها، ساختمان‌های عمومی است و نیاز است یک تصمیم جدی به‌نفع مردم و عموم شهر گرفته شود.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *