امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳

طرح «مالیات بر عایدی سرمایه» متوقف نمیشود

تهران_ابتکار آنلاین : وکلای ملت با پیشنهاد تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر توقف بررسی " طرح مالیات بر عایدی سرمایه" مخالفت کردند
کد خبر: 5882
زمان انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۴ بعد از ظهر -
75 بازدید

به گزارش خبرنگار ابتکار آنلاین در جلسه مجلس شورای اسلامی پیشنهاد تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر مسکوت ماندن” طرح مالیات بر عایدی سرمایه” در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

در جلسه بررسی گزارش شور دوم کمیسیون اقتصادی در مورد این طرح در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفته بود.

محمدحسین فرهنگی در دفاع از این پیشنهاد گفت: پیشنهاد مسکوت ماندن فقط یک بار قابل طرح است. اما بر خلاف آنچه که در عنوان طرح است،‌ این طرح در قالب ۲۷ ماده مطرح شده و بخش قابل توجهی از آن بر اساس مالیات‌های مستقیم به اصلاح قوانین دیگر پرداخته است. از جمله قانون مربوط به سامانه‌های الکترونیک و در مواد مختلف آن سعی شد مسائل متنوعی ایجاد کند.

نایب رئیس اول کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس تاکید کرد:‌ این طرح در ماده ۳ و ۶ بخش های مالیاتی را به تجاری و غیرتجاری تقسیم کرده است. اما در سایر بخش ها غیر تجاری ها را به بخش های تجاری اضافه کرده است و حتی گفته شده که مشمول بالاترین نرخ مالیات بر عایدی سرمایه می شوند.

نماینده مردم تبریز در مجلس تاکید کرد: در این طرح تراکنش‌های بانکی شامل مالیات شده،‌ یعنی اگر فردی بخواهد به فردی دیگر بدهی خود را پرداخت کند، باید مالیات پرداخت کند. همچنین برای کشاورزی که می‌خواهد محصول سردرختی خود را بفروشد، شامل این مالیات می‌شود. از طرفی فقط یک خودرو  شامل معافیت از مالیات می‌شود. اما اگر کشاورزی یا صاحب کارگاهی برای حمل و نقل خود چند خودرو نیاز داشته باشد، شامل مالیات می شود.

وی بااشاره به تبصره ۲ ماده ۱۵ این طرح گفت: در این طرح  خواسته شده تورم حل شود که عملیاتی نیست. از طرفی سوال این است که آیا ملاک تورم ماهانه است  یا تورم همان جنس و کالا که مشخص نکرده است. چرا که تورم ۳۰ درصد است ولی گاهی یک کالا تا ۲۰۰ درصد قیمت آن جا به جا می شود. یعنی مالیات بر عایدی سرمایه شامل چه مواردی می‌شود. همچنین ممکن است به مانند طرح مالیات بر خانه‌های خالی امکان اجرایی شدن این طرح وجود نداشته باشد.

این نماینده مجلس با ذکری سوالی مبنی بر اینکه چرا این طرح در قالب لایحه ارائه نشده است، اظهار داشت: ما در جامعه ای نیستیم که نرخ ثابت و پایینی بر نوسانات کالاها وجود داشته باشد. به عبارتی با توجه به نواساناتی که در ارز و طلا و دیگر مسائل وجود دارد و تورم هم بیش از ۳۰ درصد است،‌  بهتر بود این طرح در قالب لایحه ارائه شود. چرا  که چنین طرحی برای اقتصادهای با ثبات است.

در ادامه محمدرضاپور ابراهیمی در مخالفت با پیشنهاد فرهنگی درباره مسکوت ماندن طرح مالیات بر عایدی سرمایه گفت: درباره بخشی از سخنان همکار محترم مطرح شد مبنی بر اینکه چرا دولت در این باره لایحه ارائه نداده باید گفت نگاه کمیسیون این است که دولت در این باره لایحه ارائه کند ولی در این سال‌های درباره جلوگیری از فعالیت‌های سوداگرانه و موضوع مالیات توسط دولت ارائه نشد. اما در  ابتدای دولت سیزدهم توافق شد که این طرح با کار کمیسیون اقتصادی مجلس پیگیری شود.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: در زمان بررسی این طرح جزییات بحث و بررسی خواهد شد اما اینکه اصل موضوع را مسکوت بگذاریم به صلاح کشور نیست. قیمت ارز، طلا، املاک و مستغلات و خودرو را اگر نگاه کنید متوجه لزوم وجود چنین طرحی خواهید شد.

وی افزود: دستانی پیش از این اجازه ندادند که چنین قوانینی در کشور ساری و جاری شود اما این طرح از فعالیت سوداگرانه و دلالی و سفته بازی در کشور جلوگیری خواهد کرد و نمایندگان مجلس بارها به بنده مراجعه کردند که این طرح چه زمانی به مجلس خواهد آمد.

نماینده مردم کرمان در مجلس خاطرنشان کرد: پیام مجلس باید ایجاد ثبات و آرامش در اقتصاد کشور و جلوگیری از سوداگری باشد و از همکاران خود می‌خواهیم این پیشنهاد را پس بگیرند. زمانی که این قانون تصویب شود،‌ معاملات در سوداگری مسکن از بین خواهد رفت و چنین اقداماتی سبب ثبات در اقتصاد کشور خواهد شد.

در پایان نمایندگان با توقف بررسی طرح مالیات بر عایدی سرمایه در صحن علنی مجلس مخالفت کردند.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *