امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
فرماندار ری:

صنایع باید به سمت استفاده از سامانه‌های نوین گرمایشی حرکت کنند

ری – ابتکارآنلاین: فرماندار ویژه شهرستان ری گفت: صنایع باید به سمت بهره‌گیری از سامانه‌های نوین گرمایشی که به میزان قابل توجهی مصرف سوخت را کاهش می‌دهد، حرکت کنند.
کد خبر: 6339
زمان انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۷ بعد از ظهر -
60 بازدید

به گزارش خبرنگار ابتکارآنلاین – حمید زمانی افزود: با توجه به اینکه صنایع و واحدهای تولیدی در تابستان و زمستان همواره مشکلاتی در تامین سوخت دارند، باید تکنولوژی خود را منعطف کنند و مدیریت سوخت خود را از تک بعدی به سمت حداقل ۲ بعدی تغییر دهند.

وی یادآور شد: برخی صنایع که تمام خط تولید آنها وابسته به سوخت گاز شهری است نیز باید از سیستم ذخیره سازی مناسب سوخت استفاده کنند اگرچه باید خط تولید خود را به نحوی تعریف کنند که انعطاف لازم برای استفاده از سوخت جایگزین را داشته باشد.

معاون استاندار تهران اظهار داشت: صنایع و واحدهای تولیدی تا پیش از این به علت ارزانی و در دسترس بودن سوخت، اهمیت آن را جدی نمی گرفتند و هر بار به بهانه تعداد بالای نیروی کار، نقش موثر در تولید کالای مورد نیاز، خود را مصون از قطعی ناخواسته برق و گاز می دانستند اما اکنون متوجه شده اند که جریان مدیریت سوخت جدی است و باید به فکر سوخت جایگزین نیز باشند.

این مسئول خاطرنشان کرد: صنایعی که خط تولید آنها به شدت وابسته به سوخت است، باید در فصلی که می توان سوخت را ذخیره ساخت، اقدامات لازم را انجام دهند، چرا که گاه تغییرات در روند تامین سوخت، دست خوش مدیریت انسانی یا قضایای ناخواسته می شود که باید آمادگی لازم را برای مواجهه با آن داشته باشند.

وی به وابستگی برخی از خطوط تولید به تامین مستمر گاز شهری اشاره و تاکید کرد: برخی صنایع برای آغاز به کار خود نیاز به شوک انرژی دارد که سوخت مازوت نمی تواند پاسخگوی تامین انرژی آن باشد از همین رو از گاز شهری بهره می گیرند، اما به نظر ادامه فعالیت چندان وابستگی به استمرار تامین این نوع سوخت ندارد و در شرایط دشوار تامین گاز شهری، سوخت جایگزین می تواند به عنوان انرژی مکمل کمک کند تا این واحدها دچار قطعی گاز نشوند و هم اینکه مصرف را به شدت کاهش دهد.

زمانی ادامه داد: نکته قابل توجه در خصوص صنایع، فعالیت خطوط تولید در سالن ها و سوله های بزرگی است که نیازمند سامانه های گرمایشی است، گاه با توجه به ارزانی سوخت گاز، این واحدها بی مهابا از شعله مستقیم گاز برای گرم کردن محیط استفاده می کنند که هم از نظر ایمنی خطرناک است و هم میزان مصرف سوخت را افزایش می دهد.

فرماندار ویژه شهرستان ری گفت: در روزهای گذشته با توجه به لزوم مدیریت مصرف سوخت، نظارت ها بر این واحدها و کنتورهای گاز افزایش یافته است که به دنبال این سختگیری ها، واحدهای تولیدی باید به تدریج از روش های سنتی برای تامین گرمایش دست بردارند.

وی با اشاره به بازدید انجام گرفته در همین راستا از فرودگاه امام خمینی (ره) اظهار داشت: اگرچه در مقطعی در فرودگاه امام توجه به مدیریت سوخت، کم بود اما طی سال های گذشته سامانه های گرمایشی به روزرسانی شده و خطوط انتقال گاز نیز به طور کامل عایق بندی شده است اما با توجه به شکل خاص بنای آن و وجود ترمینال های مسافربری با ارتفاع زیاد، گرما به طور متعادلی در تمام فضا منتشر نمی شود.

این مسئول افزود: هوای گرم در این سالن ها به علت سبک بودن به نواحی فوقانی می رود در حالی که قسمت های پایین تر دمای خنک تری دارد و این مسئله برای کارشناسان شرکت گاز جای نگرانی داشت از همین رو در بازدید انجام شده، راهنمایی تخصصی به مدیران فرودگاه امام برای مدیریت دما در مجموعه سالن ها ارائه شد.

زمانی خاطرنشان کرد: در صورتی که در فرودگاه امام فقط ۲ درجه دمای محیط را کاهش دهند، می توانند ۲۰ درصد در مصرف سوخت خود صرفه جویی داشته باشند.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *