امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان:

دین‌ اسلام دین علم و آگاهی است

زنجان – ابتکارآنلاین: نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان با بیان اینکه دین‌ اسلام دین علم و آگاهی است، گفت: شایسته نیست دینی که اولویت آن قرائت علم، تعلیم و مبارزه با جهل است، جامعه آن در بلندای علم و ادب قرار نگیرد.
کد خبر: 6619
زمان انتشار: ۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۹ بعد از ظهر -
71 بازدید

به گزارش خبرنگار ابتکارآنلاین –  آیت‌الله علی خاتمی شامگاه دیروز (۵ بهمن‌ماه) در آیین نکوداشت عالم انقلابی مرحوم حجت‌الاسلام سیدرضا موسوی‌طیبی با اشاره به پنج آیه سوره علق که جزو اولین آیاتی نزولی بر پیامبر اسلام بود، اظهار کرد: تیتر بعثت پیامبر اکرم (ص)، این پنج آیه مشهور است.

وی با بیان اینکه بعثت رسول مکرم اسلام در دورانی بود که جهل از در و دیوار جهان می‌بارید، افزود: از همه جا تاریک‌تر سرزمین حجاز بود. حجاز آکنده از جهل، نادانی و خشونت بود و فرهنگ، ادب و عاطفه در وجود مردمان آن سرزمین خاموش شده بود؛ به صراحت دختران را تنها به جرم دختر بودن زنده به گور می‌کردند.

خاتمی با اشاره به کتاب تاریخ تمدن، اضافه کرد: در زمان بعثت پیامبر، در شبه جزیره حجاز یعنی از شمالی‌ترین قسمت که امروزه شامل چهار کشور اردن، سوریه، لبنان و فلسطین است و قسمت جنوبی آن یمن در این جغرافیای وسیع فقط ۱۸ نفر باسواد بودند که از این تعداد هم ۱۰ نفر خواندن و نوشتن می‌دانستند و آن ۸ نفر باقی فقط خواندن می‌دانستند.

نماینده ولی‌فقیه در استان با تاکید بر اینکه تیتر ماموریت پیامبر اکرم (ص) این پنج آیه است، بیان کرد: این آیه که با این جملات شروع می‌شود بخوان به نام خدا، خدایی که آفرینش را ایجاد کرد، بسیار زیبا است که بحث در این آیات نورانی قرائت، خواندن و تعلیم و در نهایت مبارزه با جهل است‌.

خاتمی ابراز کرد: شایسته نیست دینی که تیتر آن قرائت علم، تعلیم و مبارزه با جهل است، این جامعه در بلندای علم و ادب قرار نگیرد. جسمی که در آن قلب حکمت نباشد مثل یک ویرانه است، پیامبر (ص) سفارش کردند که بروید یاد بگیرید، یاد بدهید و فهم عمیقی از دین‌تان داشته باشید و آن‌چه برایتان لازم است بدانید تا جاهلانه نمرید.

امام‌جمعه زنجان با بیان اینکه زندگی توام با جهل با موت (مرگ) فرقی ندارد، افزود: پیامبر اسلام (ص) در ادامه فرمودند هیچ‌کس در ندانستن معذور نیست و عذر آن‌ها در نزد پرودگار پذیرفته نخواهد بود؛ همچنین در روایت دیگری بیان داشتند که گرامی و باکرامت‌ترین بندگان در نزد خدا بعد از پیامبران، علما هستند.

وی تصریح کرد: حضرت محمد (ص) در روایتی این‌گونه گفته است که سه گروه در دنیا و قیامت دست‌گیر وهادی بوده و در آخرت حق شفاعت دارند که آن‌ سه گروه اول انبیا، دوم علما و سوم شهدا هستند.

نماینده ولی‌فقیه در استان با بیان اینکه ویژگی‌ها و خدمات شایان این عالم وارسته بر کسی پنهان نیست، اذعان کرد: مرحوم موسوی مثل شمعی بود که سوخت و روشنایی داد. نزدیک ۵۰ سال خدمت و آگاهی‌بخشی با آن روشنایی حدیث، سخن، منش، سنت و علم پیامبر را به مردم تعلیم داد.

خاتمی با اشاره به اهمیت علم، تصریح کرد: آخرین فرستاده ‌خدا به ما سفارش کرده‌اند که یا عالم باشید یا به دنبال علم باشید که این علم تمام شدنی نیست، همچنین ایشان فرمودن اگر مشمول آن دو گروه نیستید حداقل اهل دانش را دوست داشته باشید.

امام جمعه زنجان با اشاره به سال‌ها طلبگی در محضر حجت‌الاسلام موسوی، تشریح کرد: نزدیک به ۴۰ سال ایشان نمازجمعه را برگزار کردند و به نوعی ستون خیمه را برافراشتند.

به گزارش ایسنا در این برنامه از کتاب حماسه‌سازان عاشورا رونمایی شد. گفتتی است این کتاب در زمان حیات این عالم ربانی تدوین و تالیف شده بود و کتابی تاریخی و مقتل در حوزه مسائل عاشورایی است. این کتاب به همت انتشارات جهاددانشگاهی استان زنجان به چاپ رسید.

(منبع: ایسنا)

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *